به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۳۰ ساعت ۱۹:۲۴
کد مطلب : ۱۹۶۰۷۴
فوتبال ایران توسط مدیران رده‌ سوم اداره می‌شود

مصطفوی: اگر مسائل بر همین منوال پیش رود، فوتبال ایران تعلیق خواهد شد

گروه ورزشی: داریوش مصطفوی - رییس اسبق فدراسیون فوتبال ایران- از احتمال تعلیق فوتبال ایران خبر داد و اظهار داشت: «ذلت زمانی است که از رأی اینها بترسیم و بازی نکنیم. مسئولان ورزش برای تبلیغات شخصی خودشان این حرف‌ها را می‌زنند.»
مصطفوی: اگر مسائل بر همین منوال پیش رود، فوتبال ایران تعلیق خواهد شد
«باشگاه‌های ایرانی طبق تصمیم AFC امکان میزبانی در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا را ندارند و باید بازی‌های خود را در کشور ثالث برگزار کنند.» این خبری بود که طی چند روز گذشته فوتبال ایران را تکان داد. خبری که واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. از رئیس کمیته ملی المپیک تا وزیر ورزش و مدیرعاملان باشگاه‌ها همه متفق‌القول بر امنیت ایران و تن ندادن به آنچه «ذلت» می‌نامیدند تاکید و اعلام کردند در اعتراض به این تصمیم AFC در لیگ قهرمانان آسیا بازی نخواهند کرد اما فارغ از این مساله، آنچه در این میان مغفول مانده ضربه‌ای است که فوتبال ایران از انصراف در تورنمنت‌های بین‌المللی خواهد خورد.  اخیراً زمزمه‌هایی در مورد امکان برگزاری بازی تیم ملی ایران با تیم بحرین در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی در کشور ثالث نیز به گوش می‌رسد. گفتگو با داریوش مصطفوی رییس اسبق فدراسیون فوتبال ایران در این باره با سایت اعتمادآنلاین را بخوانید:  
***
*پس از لغو میزبانی باشگاه‌های ایرانی امروز خبری منتشر شده مبنی بر اینکه ممکن است تیم ملی ایران هم میزبانی بازی با بحرین را از دست بدهد و بازی در کشوری ثالث برگزار شود. احتمال وقوع چنین اتفاقی چقدر وجود دارد؟
این یک ماجرای دوطرفه است. یک طرف فوتبال ایران است که توسط مدیران رده سوم و چهارم اداره می‌شود و مدیران اصلی کمتر به کار گرفته شده‌اند. از آنجا که این مدیران جامعیتی در کنفدراسیون و فیفا ندارند، نحوه برخورد با مشکلات به این صورت در می‌آید؛ به عنوان مثال اینفانتینو به ایران می‌آید و با مسئولان ورزش ایران صحبت می‌کند، با بالاترین مقام اجرایی هم صحبت می‌کند. تعهداتی داده می‌شود اما به این تعهدات عمل نمی‌کنند. چون به تعهدات عمل نمی‌کنند آنها هم به دنبال بهانه هستند. این بهانه‌ها که نشأت‌گرفته از مسائل داخلی و بقیه مسائل است به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا منتقل می‌شود. تیم ملی کشور ما ۱۰ درصد احتمال صعود به جام‌جهانی را دارد. وقتی بازی در کشور ثالث برگزار شود و هواداران حضور نداشته باشند در روحیه بازیکنان تاثیر می‌گذارد. آن چیزی که به وجود آمده از ماست که برماست؛ سیاست‌های نه‌چندان خوب در فوتبال و گرفتار شدن در دست AFC و فیفا منجر به بروز این اتفاقات شده است.
*اگر فیفا هم تصمیمی مشابه AFC بگیرد، فدراسیون فوتبال ایران از نظر حقوقی چه راهکارهایی دارد؟
حتماً می‌دانید که فیفا تصمیم غیرحقوقی نمی‌گیرد. فیفا و AFC برای تصمیم‌گیری عوامل متعددی را مدنظر قرار می‌دهند. مسائل مربوط به تماشاگران در بازی‌های خارجی و عملکرد فدراسیون را بررسی می‌کنند. فیفا از نظر قوانین بین‌الملل تصمیم غیرقانونی نمی‌گیرد. امیدوارم این اتفاق نیفتد، اما ما به کشوری تبدیل شده‌ایم که نمی‌تواند از حق فوتبالش دفاع کند. وقتی آدمی مثل کفاشیان را از فدراسیون دوومیدانی به فدراسیون فوتبال می‌آورید و ۱۰ سال سکان فوتبال ایران را در دست می‌گیرد، برای فوتبال دنیا کافی است که بدانند در انتصابات فوتبال ما در و پیکر درستی وجود ندارد. من امیدوارم فیفا این کار را انجام ندهد، اما آنها منتظر یک حادثه کوچک در کشور ما هستند. مملکت ما را در خارج از کشور بد معرفی کرده‌اند و مسئولان و کسانی که موظف‌اند دفاع کنند مثل وزارت ورزش، وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت امور خارجه کم‌کاری کرده‌اند. نتوانسته‌اند بگویند مردم ما و کشور ما آنچه شما می‌گویید، نیستند. ما مدافع قوی نداریم.
*اگر فوتبال ملی ما با لغو میزبانی مواجه شود و واکنش فدراسیون چیزی مشابه واکنش باشگاه‌ها باشد، تکلیف فوتبال ایران چه خواهد شد؟
اگر رویه به همین منوال پیش برود، شک نکنید تا ۲ ماه دیگر فوتبال ایران تعلیق خواهد شد. من این احساس را دارم که اینها همه مقدمه تعلیق فوتبال ماست. باید به پیشواز این موضوع می‌رفتند. البته بعضی مسائل هم خارج از کنترل فدراسیون فوتبال است؛ مثلاً در موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها فدراسیون فوتبال نمی‌تواند کاری انجام دهد. وزیر ورزش هم نتوانست کاری بکند. رئیس‌جمهور هم نتوانست کاری بکند. فیفا یعنی یک دموکراسی جامع. با همه دین و مذهب و رنگ و نژاد همه در کنار هم هستند. برای انتخابی جام‌جهانی تیم‌های بسیار ضعیف در مقابل تیم‌های قوی بازی می‌کنند و تفاوتی بین کشورها قائل نیستند.
دوره تعهد گذشته، دوره عمل فرا رسیده
من ایرانی هستم و ذره‌ای از خاک ایران را با دنیا عوض نمی‌کنم، اما ما باید تابع قوانین بین‌المللی فیفا باشیم. فیفا می‌گوید زن‌ها باید به ورزشگاه بیایند. چرا ما این کار را انجام نمی‌دهیم؟ وقتی رئیس‌جمهور قول می‌دهد و انجام نمی‌شود آنها هم مقاومت می‌کنند. دوره تعهد گذشته، الان دوره عمل است. در همه بازی‌های لیگ و باشگاهی و همه رده‌های تیم‌های ملی باید زنان حضور داشته باشند. مگر زنان جزو اجتماع ما نیستند؟ کجای این حرف غیرمعقول است؟ فیفا به دنبال برقراری عدالت است.
*در مورد مشکلی که برای میزبانی باشگاه‌ها به وجود آمده فکر نمی‌کنید اگر مدیریت قوی‌تری بود، امکان رایزنی و قانع کردن AFC وجود داشت؟
مدیریت  فوتبال ما، مدیریت دسته سوم و چهارم است. باید به پیشواز برویم. باید جدول داشته باشیم. باید دپارتمان قوی روابط خارجه می‌داشتیم. باید یک تیم برای رایزنی به آنجا می‌رفت، نه اینکه یک تیم برای ترجمه برود. اوضاع باشگاه‌های ما را ببینید. استقلال با ۳۰ میلیون تماشاچی، پرسپولیس با ۵۰ میلیون تماشاچی، سپاهان، نساجی و… ببینید این تیم‌ها چه اوضاعی دارند. در مورد میزبانی باشگاه‌ها هم یک تیم قوی باید می‌رفت و صحبت می‌کرد. الان دیگر دیر شده است. کمیته اجرایی AFC تصمیمش را گرفته. به نظر من وزارت امور خارجه باید ورود می‌کرد. برای باشگاه‌ها دیگر دیر شده، اما برای تیم ملی باید صحبت کنند. اینفانتینو دیگر از ما تضمین نمی‌خواهد، از ما عمل می‌خواهد. یک اتفاقی افتاده که عمدی هم نبوده، اما می‌گویند امنیت برقرار نیست. برای باشگاه‌ها به سختی بشود کاری کرد، اما برای تیم ملی هنوز می‌شود تلاش کرد. در مورد واکنش رئیس کمیته المپیک و وزیر ورزش و مدیرعاملان باشگاه‌ها هم من به عنوان نصیحت پیشنهاد می‌کنم کمیته‌های مختلفی در فیفا و AFC وجود دارند. بر طبق گزارش‌ها، در کمیته اجرایی تصمیم گرفته شده است؛ مثل رأیی که در کمیته انضباطی خودمان صادر می‌شود، اما در سطح بالاتر. ذلت زمانی است که از رأی اینها بترسیم و بازی نکنیم. مسئولان ورزش برای تبلیغات شخصی خودشان این حرف‌ها را می‌زنند. حق مردم که دست شما نیست. مردم دوست دارند شما بازی کنید خیلی هم پرقدرت بازی کنید و آنجا حق‌تان را از دنیا بگیرید. وقتی بازی کردیم می‌فهمند تابع مقررات کل جهان و مقررات فیفا و AFC هستیم. آن وقت می‌فهمند آن ایرانی‌ که شنیده‌اند نیستیم. احترامی که ایران و تیم‌های ایرانی به این رأی می‌گذارد می‌تواند به آنها ثابت کند که ایران ما امن‌ترین جاهاست. در غیر این صورت ادامه این ماجرا به تعلیق فوتبال ایران خواهد انجامید.
برچسب ها: داریوش مصطفوی