به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۱ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۱۹۶۱۱۲

تایید شیوع یك بیماری ویروسی مرموز در چین

تایید شیوع یك بیماری ویروسی مرموز در چین
گروه بین‌الملل: دانشمندان چینی تأیید کردند که بیماری ویروسی جدید در این کشور از انسان به انسان قابل سرایت است؛ این در حالی است که تا کنون گفته می‌شد احتمال انتقال ویروس بیماری جدید از انسان به انسان بسیار اندک است.

ژونگ نانشان، رئیس گروه کارشناسان پزشکی در دولت چین که خود متخصص بیماری‌های ریوی است، روز دوشنبه ۳۰ دی با اعلام این خبر گفت که در استان گوانگدونگ در جنوب کشور دست کم دو نفر از طریق انتقال ویروس از سوی بستگانشان مبتلا شده‌اند. روزنامه انگلیسی‌ زبان چاینا دیلی نیز به نقل از مسئولان کمیسیون ملی بهداشت چین گزارش داد مواردی از ابتلای پرسنل بیمارستانی در تماس با مبتلایان به این بیماری جدید کشف شده است. نخستین موارد گزارش شده افرادی بوده‌اند که در آخرین روزهای سال گذشته میلادی از محصولات یک فروشگاه مواد غذایی دریایی در شهر ووهان مصرف کرده بودند. این فروشگاه برای انجام تحقیقات بسته شده است.

بیماری جدید بر اثر ورود یک نوع ویروس ناشناخته جدید از خانواده کروناویروس‌ها به بدن، فرد را ابتدا به تنگی نفس و سینه‌پهلو مبتلا کرده و در مواردی بر اثر شدت تنگی نفس منجر به مرگ فرد می‌شود. سرایت این بیماری از انسان به انسان شیوع آن را تسریع می‌کند. آغاز تعطیلات سال نوی چینی و مسافرت‌های شهروندان چین با قطار و هواپیما نیز نگرانی‌ها از خطر شیوع بیماری جدید در این کشور را افزایش داده است. کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. نوع کروناویروس تازه‌ای که در چین مشاهده شده با کروناویروس سارس که در سال ۲۰۰۲ در این کشور شایع شد و جان ۸۰۰ نفر را در جهان گرفت، متفاوت است.
 
در حالی که شمار مبتلایان به بیماری مرموز جدید در چین تا پایان روز دوشنبه به ۲۱۷ مورد رسیده، شی‌جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین این موضوع را «بسیار مهم» خواند. او از دولت خواست تا تمام امکانات موجود را برای مبارزه با آن به کار گیرد تا مردم تعطیلات سال نو را با «آرامش و شادی» به پایان ببرند. تا کنون ۱۹۸ مورد ابتلا به این بیماری کروناویروسی تنها در ووهان، ۱۴ مورد در گوانگدونگ، ۷ مورد در شهر شانگهای و استان‌های سیچوان و یونان و باقی موارد در سایر شهرهای چین گزارش شده است. روز یکشنبه برای نخستین بار دو مورد جدید از ابتلا به این بیماری در پایتخت، پکن گزارش شد و پس از آن آمار کلی مبتلایان در این شهر به ۵ نفر رسید. از سوی دیگر با جان باختن یکی دیگر از مبتلایان این بیماری نوظهور، آمار قربانیان ویروس جدید در چین به ۴ نفر رسید. آخرین مورد از تلفات این بیماری، یک مرد ۸۹ ساله بود که روز یکشنبه بر اثر مشکلات تنفسی و ذات‌الریه شدید در بیمارستان ووهان درگذشت.
  
بیماری کروناویروسی جدید که ابتدا در چین شایع شد، اکنون در کشورهای دیگر نیز مشاهده شده است.
روز دوشنبه یک زن چینی ۳۵ ساله که از شهر ووهان وارد سئول، پایتخت کره جنوبی شده بود، مورد آزمایش قرار گرفت و وجود کروناویروس جدید در بدن او تایید شد. روز سه‌شنبه، یکم بهمن مقام‌های استرالیا نیز وجود یک مورد مشکوک به این بیماری را شناسایی کردند. آنها گفته‌اند که فردی را با علائمی مشابه علائم بیماری جدید در چین در بیمارستان مشاهده و او را از سایر بیماران جدا کرده‌اند. این فرد نیز به تازگی از شهر ووهان چین به استرالیا آمده است. روز دوشنبه نیز مقام‌های رسمی تایلند و ژاپن گزارش داده بودند سه فرد از اتباع این دو کشور که به تازگی از چین برگشته بودند به این بیماری دچار شده‌اند. مأموران در فرودگاه‌های شش کشور آسیایی و سه فرودگاه در آمریکا کنترل پزشکی مسافرانی را که از مناطق مرکزی چین می‌آیند، آغاز کرده‌اند.