به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۱۹

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۱ ساعت ۱۲:۴۴

باکتری‌های مفید از عفونت‌ بد جلوگیری می کنند

گروه علمی: پژوهشگران موسسه "Gulbenkian de Ciência "پرتغال اخیرا اظهار کرده‌اند تعقیب آنتی بیوتیک‌ها با باکتری‌های مفید می‌تواند از بروز عفونت‌ها جلوگیری کند.
باکتری‌های مفید از عفونت‌ بد جلوگیری می کنند
بدن انسان دارای تریلیون‌ها باکتری است اما این را باید بدانید که همه آنها نیز بد نیستند و بعضی از این باکتری‌ها برای شما مفید نیز هستند زیرا آنها نه تنها به عملکردهای حیاتی بدن کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند به دور نگه داشتن برخی ویروس‌ها از رسیدن به نواحی خاص نیز کمک کنند.اکنون محققان موسسه "Gulbenkian de Ciência "پرتغال با همکاری دانشمندان "دانشگاه استنفورد" آمریکا یک باکتری خاص به نام "Klebsiella michiganensis" را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند برای جلوگیری از عفونت‌های مضر مورد استفاده قرار گیرد.در حال حاضر آنتی بیوتیک‌ها بهترین دفاع در برابر عفونت‌های بیماری‌زا هستند، اما مشکل این است که آنها چندان انتخابی نیستند. مصرف آنتی بیوتیک‌ها شبیه به بمباران منطقه خودتان است و سبب از بین رفتن باکتری‌های مفید و مضر می‌شود. بنابراین در حالی که داروها ممکن است عفونتی که شما را اذیت می‌کنند از بین ببرند آنها باکتری‌های خوب را نیز از بین می‌برند و در را برای عوامل بیماری زای فرصت طلب مانند "ای کلی"(E. coli) و "سالمونلا"(Salmonella) باز می‌گذارند تا گردهم آیند.

اشریشیا کلی یا ای کلی نوعی باسیل گرم منفی از خانواده انتروباکتریاسه‌ است که بطور شایع در روده جانوران خونگرم وجود دارد. این باکتری از طریق مسیر مدفوعی-دهانی(oral- fecal) از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود. سالمونلا باکتری باسیل گرم منفی است. سالمونلا عامل یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌های غذایی می‌باشد.در مطالعه جدید محققان یک گونه باکتری خاص را شناسایی کردند که به نظر می‌رسد از بدن در برابر این باکتری محافظت می‌کند. باکتری K. michiganensis معمولاً به تعداد نسبتاً کم در روده موجود است، اما در متابولیسم مواد مغذی خاص، نسبت به"ای کلی" و "سالمونلا" و سایر باکتری‌های بد، بهتر است.پژوهشگران بر این باورند که این کشف می‌تواند منجر به توسعه درمان جدیدی برای جلوگیری از عفونت شود. پژوهشگران اظهار کردند بیمار پس از آنکه مدتی توسط تجویز پزشک آنتی بیوتیک مصرف کرد، پزشکان می‌توانند با استفاده از باکتری‌های خوب مانند K. michiganensis از ورود باکتری‌های بد به میکروبیوم روده جلوگیری کنند.

ریتا الیویرا از محققان این پژوهش می‌گوید: این مطالعه درهایی را به روی این امید باز می‌کند که برای هر عامل بیماری زای انسانی یک یا دو باکتری در میکروبیوم روده وجود دارد که می‌تواند به عنوان رقیب مستقیم آن پاتوژن مورد استفاده قرار گیرد.محققان در آزمایشاتی که بر روی موش‌ها انجام دادند، کشف کردند که چرا برخی از حیوانات دچار عفونت پس از آنتی‌بیوتیک شدند و برخی از آنها دچار این عفونت نشدند. سرانجام مشخص شد که تعداد بیشتری از K. michiganensis در موش‌هایی که در برابر عفونت‌های جدید مقاومت می کنند وجود داشت، در حالی که آنهایی که به عفونت‌های جدید مبتلا می‌شدند و بدن آنها مقاوم نبود، دارای سطح پایین‌تری از باکتری‌های مفید بودند.یافته‌های این مطالعه در مجله "Nature Microbiology" منتشر شد.
برچسب ها: باکتری