به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۱ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۱۹۶۱۴۷

آذر منصوری: امکان مشارکت فعال از ما گرفته شد

گروه سیاسی: قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، درباره رد صلاحیت‌های گسترده جناح اصلاحات در انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان گفت: اگر قرار است مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نظام و کشور را در مقابل همه تهدیدهای بیرونی و ناملایمات درونی بیمه کند، باید الزامات آن فراهم شود و اگر به این الزامات توجه نشود عملاً  این  هدف تحقق پیدا نمی‌کند.
آذر منصوری: امکان مشارکت فعال از ما گرفته شد
آذر منصوری، در گفتگو با ایلنا، با بیان این‌که باید دایره انتخاب مردم آزاد باشد، عنوان کرد: لازمه مشارکت حداکثری این است که مردم به این باور برسند که اولاً دایره انتخابات شان به حدی آزاد و گسترده است که می‌توانند نمایندگان واقعی خودشان را انتخاب کنند، ثانیاً این اعتماد و اطمینان برای آن ها وجود داشته باشد که با حضورشان در انتخابات از قِبَل نهادهای انتخاباتی می‌توانند مطالبات خود را پیگیری کنند و صدای خود را به حاکمیت برساند. وی تاکید کرد: در واقع نهادهای انتخابی باید بتوانند با شکل‌گیری از بستر یک انتخابات آزاد شکاف بین حاکمیت و مردم را پر و‌ بی‌اعتمادی‌ها را ترمیم کنند.
 
منصوری با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در خصوص حضور همه جناح‌ها و جریان‌ها در عرصه انتخابات بیان کرد: رئیس دولت طبق قانون به عنوان شخص دوم ممکلت و به عنوان پاسدار قانون اساسی مهم‌ترین  مسئولی است که باید در این راستا تلاش کند دفاع آقای روحانی از انتخابات آزاد و اینکه همه سلایق باید حضور داشته باشند ناشی از همین مسئولیتی است که طبق قانون بر عهده ایشان گذاشته شده است. وی با بیان این‌که برخی از مواجهات را با سخنان رئیس‌جمهور مشاهده کردیم، اظهار داشت: این نوع مواجهه با شخص دوم مملکت و کسی که به هر ترتیب رئیس مهمترین نهاد انتخابی مهم در کشور است از جانب سخنگوی شورای نگهبان فرافکنی و سلب مسئولیت از نهادی است که بیشترین نقش را در محدود کردن دایره انتخاب مردم داشته و‌ دارد؛ معتقدم این نوع برخورد با بحث انتخابات آزاد و مشارکت حداکثری مردم به تنها چیزی که در جامعه دامن می‌زند بی‌اعتمادی و عملکرد جناحی و سوءگیری نهادی است که عملا خود را در مقابل جمهوریت نظام قرار داده است.
 
این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: تکلیف اصلاح‌طلبان در این زمینه روشن است و بر اساس راهبردی که روی آن به توافق رسیدند چناچه کاندیدایی برای معرفی داشته باشند قاعدتا معرفی می‌کنند و لیست خواهند داد اما اگر این امکان برای‌ ما فراهم نباشد تکلیف از ما ساقط می‌شود؛ البته این نه به معنی تحریم انتخابات و نه به معنی عدم شرکت است، این قاعده رقابت انتخاباتی و به میدان آمدن یک جریان سیاسی است. ما نمی‌توانیم بدون کاندیداهای خودمان در انتخابات شرکت کنیم.
 
وی یادآور شد: در 3 انتخابات گذشته اصلاح‌طلبان همه توان‌شان را برای به میدان آوردن مردم برای تحقق مشارکت حداکثری بکار گرفتند و با فراخوان کاندیدا پیدا کردند اما بر اساس تجربه‌ای که از این نوع حضور کسب کردیم، در انتخابات پیش رو به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر کاندیداهای شاخص و شناخته شده نداشته باشیم، لیست ندهیم.  قائم مقام حزب اتحاد ملت ادامه داد: بر اساس اخبار و اطلاعاتی که به دست ما رسیده است حتی امکان معرفی کاندیدا در حد 10 درصد حوزه‌های انتخابیه برای اصلاح‌طلبان باقی نمانده است، طبیعتا در چنین شرایطی آنچه که محتمل است اصلاح‌طلبان در شهرهای بزرگ لیستی نخواهند داشت و در شهرهای کوچک تک کاندیدایی هم بر اساس اطلاعات رسیده در اکثریت قریب به اتفاق حوزه‌ها امکان معرفی کاندیدا از اصلاح‌طلبان سلب شده است.
 
وی در خاتمه تاکید کرد: به نظرم لازمه واقع‌بینی حاکمیت این است که یک ارزیابی دقیق و واقع بیانیه از میزان مشارکت مردم در انتخابات داشته باشد و بر اساس آن تحلیل کند اگر چنانکه مشارکت حداکثری مطلوب نظام است، با توجه به شرایط موجود بررسی شود که آیا امکان مشارکت حداکثری در این انتخابات وجود دارد یا خیر. بر اساس ارزیابی ما بخصوص بعد از حوادث آبان ماه و سقوط هواپیمای مسافربری این میزان مشارکت به پایین‌ترین حد خود در طی 4 دهه رسیده است. بعد از تهدیدهای خارجی این می‌تواند بزرگترین تهدید برای منافع ملی باشد. بنای ما شرکت فعال در انتخابات بود، اما عملا با رفتار شورای نگهبان امکان مشارکت فعال از ما گرفته شده است.