به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۱۹۶۱۹
اظهارنظر وزیر، قیمت خودروهای دست دوم را بالا برد؛

افزایش​قیمت و تأخیرطولانی​در تحویل​خودرو

گروه اقتصادي:​ در حالی که گفته می‌شود خودروسازان تا آخر آذرماه فرصت دارند به تعهدات عقب‌مانده خود عمل کنند، معاون اقتصادی وزیر صنعت با بیان اینکه مهلتی برای بروز ‌رسانی تحویل‌ خودروها مشخص نشده است، از برنامه خودروسازان برای رفع تأخیر در تحویل محصولاتشان خبر داد.
افزایش​قیمت و تأخیرطولانی​در تحویل​خودرو
 در حالی که برخی فعالان بازار خودرو از تلاش خودروسازان برای بروز رسانی تعهدات خود تا آخر آذرماه خبر می‌دهند، محسن صالحی‌نیا معاون اقتصادی و امور صنایع وزیر صنعت با بیان اینکه مهلتی برای خودروسازان در این مورد تعیین نشده است، اظهار داشت: خودروسازان سعی دارند با افزایش تیراژ تولید، تحویل خودروها را به مشتریان تسریع بخشند. وی افزود: در حال حاضر شرکت ایران خودرو در تحویل برخی خودروها مانند رانا و پژو 206 با تأخیر عمل می‌کند و علاوه بر این، تحویل تندر 90 نیز با مشکل روبرو است.


حل مشکل خودروسازان با رنوپارس و افزایش تولید تندر90
وی با بیان اینکه ظاهراً مشکل خودروسازان با شرکت رنوپارس در زمینه تحویل قطعات برطرف شده است، گفت: طبق اعلام مسئولان ایران‌خودرو، تولید تندر 90 از هفته گذشته روندی افزایشی گرفته و قرار است به روزانه 50 دستگاه برسد. وی تصریح کرد: تحویل برخی محصولات سایپا نیز با تأخیر روبرو است که می‌توان به مگان اشاره کرد. به گفته صالحی‌نیا، در حال حاضر تأمین قطعات مگان با مشکل روبرو است و به همین دلیل، پارس‌خودرو تلاش دارد تا خودروی جایگزین به مشتریان تحویل دهد. وی با بیان اینکه قرار شده تحویل خودروسازان بروزرسانی شود، گفت: در این مورد، زمان خاصی برای خودروسازان تعیین نشده است.

واقعیت را در مورد قیمت خودرو به مردم گفتیم
معاون وزیر صنعت همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا در شرایطی که قیمت خودرو بالا است، شما و وزیر صنعت تلاش کردید بازار خودرو را تحریک کنید و مردم را به خرید خودرو با قیمت‌های بالا تشویق کنید؟ گفت:‌ دیدگاه من این بود که قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد و با توجه به اینکه این موضوع، سؤال بسیاری از مردم بود، به آن پاسخ دادیم.وی افزود:‌ منطق این است که در شرایط فعلی، قیمت خودرو امکان کاهش ندارد و با توجه به قیمت‌های تعیین شده خودرو توسط شورای رقابت، باید هزینه 2، 3 درصدی اضافه شده به هزینه تولید خودرو را نیز در نظر گرفت.



قصد جبران زیان خودروسازان از جیب مردم را نداریم
وی در پاسخ به این سؤال که قدرت خرید مردم کفاف خرید خودرو با قیمت‌های فعلی را نمی‌دهد، چرا به دنبال جبران زیان‌ خودروسازان از جیب مردم هستید؟ گفت: ما این قصد را نداریم، در حال حاضر خودروسازان با زیان روبرو هستند و تنها راه برطرف شدن آن، افزایش تیراژ تولید است. صالحی‌نیا تأکید کرد: باید واقعیت را به مردم می‌گفتیم و واقعیت این است که امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.وی افزود:‌ در هر مقطعی ممکن است برای هر کالای صنعتی، افزایش قیمت تولید را شاهد باشیم که این مشکل به مرور زمان و با افزایش تیراژ تولید برطرف خواهد شد.

تأخیرهای طولانی و خودروهای گران جایگزین
در حال حاضر تعداد زیادی از مشتریان شرکت‌های خودروساز با مشکل تأخیر تحویل خودرو روبرو هستند و در این شرایط، خودروسازان از آنها می‌خواهند تا نسبت به تحویل خودروی جایگزین با قیمت‌های فعلی اقدام کنند. مازیار مأوایی، یکی از مشتریان ایران‌خودرو در این مورد به فارس می‌گوید: سال گذشته برای خرید تندر 90 مدل E2 با استاندارد یورو 4 و دو ایربگ اقدام کردم که قرار بود این خودرو با قیمت حدود 20 میلیون و 700 هزار تومان در بهمن 91 به من تحویل داده شود. وی با بیان اینکه هنوز خودرویی به من تحویل داده نشده است، گفت: شرکت ایران ‌خودرو از من خواسته تا نسبت به تعویض خودرو و خرید خودروی جایگزین اقدام کنم.

مأوایی تصریح کرد: این در شرایطی است که محصولاتی مانند پژو پارس به عنوان خودروی جایگزین معرفی می‌شود که باید آن را با قیمت‌های امروز تحویل بگیرم. وی افزود: این در حالی است که من برای خرید تندر 90 با قیمت قطعی و به نرخ سال گذشته اقدام کردم و حال باید برای تحویل پژو پارس، قیمت امروز یعنی حدود 31 میلیون تومان پرداخت کنم.این خریدار محصولات ایران‌ خودرو با طرح این سوال که چرا شرکت ایران ‌خودرو، خودروی جایگزین را با قیمت امروز می‌خواهد به خریداران تحویل دهد، گفت: این مسئله، زیان مالی را برای خریداران به همراه دارد.

تأخیر 6 ماهه برای تحویل مگان
یکی از خریداران محصولات سایپا نیز در این مورد گفت: سال گذشته برای خرید مگان با موعد تحویل اردیبهشت 92 اقدام کردم ولی با گذشت حدود 6 ماه از زمان تحویل، هنوز خودرویی تحویل نگرفته‌ام.وی افزود: شرکت پارس ‌خودرو از من خواسته تا به جای تحویل مگان با موتور 2 هزار سی‌سی، یک دستگاه مگان 1600 سی‌سی دنده‌ای تحویل بگیریم و در مقابل، مابه‌‌التفاوت مبلغ این خودرو با خودروی ثبت ‌نامی را به ما پرداخت شود. وی با بیان اینکه زمان زیادی را برای تحویل خودروی مورد نظر منتظر بوده‌ام، افزود: درست نیست که خودروساز یک محصول با تکنولوژی پایین‌تر را به جای محصول فروخته شده به مشتریان تحویل دهد.

اظهارنظر وزیر، قیمت خودروهای دست دوم را بالا برد
بی‌سامانی در فروش شرکت‌های خودروساز در حالی حاکم است که بازار خودرو‌های صفر در رکود به سر می‌برد و در این شرایط، مسئولان وزارت صنعت از جمله وزیر و معاونش سعی کردند با تأکید بر عدم کاهش قیمت‌ خودرو، مردم را به خرید خودرو از کارخانه‌های خودروساز ترغیب کنند، در این راستا، مدیران خودروساز نیز با مسئولان وزارت صنعت همنوا شده و از احتمال افزایش قیمت محصولاتشان خبر دادند.

این مسئله هرچند در ابتدا تأثیر قابل توجهی بر قیمت خودروهای صفر نداشت، ولی پس از دو روز، باعث رشد 700 هزار تا یک میلیون و 200 هزار تومانی قیمت برخی خودروها در بازار شد. این اتفاق در حالی صورت گرفت که قدرت خرید مردم در حد قیمت‌های فعلی خودرو نیست و در نتیجه با وجود رشد قیمت‌ها، بازار همچنان در رکود به سر می‌برد. به نظر می‌رسد ساماندهی وضعیت صنعت خودروسازی و بازار خودرو نیازمند تدبیری مناسب و کارآمد از سوی مسئولان وزارت صنعت است تا به جای مُسکن‌های مقطعی و تلاش برای جبران زیان خودروسازان از جیب مردم، راه‌حلی اساسی برای نجات صنعت خودروی کشور باشد.
مرجع : فارس

میلاد
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۱۴:۱۶
خودش داره میگه خودرو سازان دارن بحمدالله برای اولین بار در تاریخ طعم ضرر رو میچشند،که اگه مردم نخرن انشاالله ورشکست میشن و آه مردم مظلومی که بواسطه پراید و پیکان و 405 جانشون رو از دست دادن دامنشون رو میگیره (159683)
مانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۱۴:۳۱
امان از وزرای اصلاحات (159691)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۱۶:۰۰
بجای اینکه درستش کنید هر روز گند بزنید به این وضعیت و افتخار هم میکنید که دارید درستش میکنید . (159743)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۱۸:۲۱
به این میگن حرف بی حساب .مردم شدن عروسک واین اقایان با این حرفهای بی حساب دارن هر روز به مردم بیچاره که امیدها به اینها داشتندزور گویی میکنندوسرمایه داری را کسترش میدهند وهر روز به مردم قشر ضعیف ومتوسط فشار میاورندخدا هدایتشان کند.چه امیدها داشتند مردم از اینها (159875)
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۲۰:۰۰
چطور اون زمانی که سودهای میلیاد دلاری میبردند ! این همه مظلوم نمایی نمیکردند ، و مردم باید خودروهای هفتصد هزار تومنی رو هفت میلیون میخریدن ، و ده برابر ضرر میکردن ! حالا دیگه نوبت اونهاست که ضرر کنن ! چوب خدا صدا نداره .. (159978)
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۲۰:۰۲
خواشا از روزنامه ها از این به یعد قیمت الاغ و قاطر را هم بزنید چون شاید دیگه اونایی که پول ندارند مجبور شن قاطر بخرن (159981)