به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۲ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۱۹۶۱۹۳
کودکانی که نمی توانند درس بخوانند

کرمانی های سیل زده، نشسته در کپرهای آب گرفته

گروه جامعه: یک فعال اجتماعی و عضو جمعیت امام علی درباره آخرین وضعیت منطقه جنوب کرمان و کمک های این سازمان مردم نهاد اینچنین گفت: حد فاصل شهر رودبار_اسلام‌آباد و مرز سیستان و بلوچستان با دلگان حضور داریم و پخش مواد غذای و لوازم گرمایشی را در دو منطقه انجام می‌دهیم. بسیاری از زمین های کشاورزی روستاییان در این منطقه به وسیله سیل نابود شده است.
کرمانی های سیل زده، نشسته در کپرهای آب گرفته
به گزارش رکنا، کتایون افرازه ادامه داد: زیر ساختی در این مناطق وجود ندارد و به نوعی مردم این منطقه کپر نشین هستند. این در حالی است که تعدادی مسکن مهر نیز در آن وجود دارد و اصلا هیچ شباهتی با مسکن های مهر دیگر ندارد، بلکه یک چهاردیواری ساخته اند که فقط برق دارد و آنهم با یک بارندگی قطع می‌شود. این خانه ها حتی لوله کشی نیز نشده اند. روستای پنک یکی از مکان هایی است که مردم برای گرم شدن خود از پیت های حلبی استفاده می‌کنند. نیاز است تا بخری برقی به این مناطق ارسال شود.افرازه با بیان اینکه آب لوله کشی در این مناطق وجود ندارد گفت: آبی که این افراد استفاده می‌کنند شور است. این درحالی است که باید برای گاز مصرفی خود نیز از شهر کپسول گاز بگیرند.این عضو جمعیت امام علی تصریح کرد: بسیاری از کپرها را آب گرفته و مردم روی تپه ها ساکن‌شده اند. ما یکسری چادر به آنها رسانده ایم.افرازه با بیان اینکه در روستای تکل حسن ابتدا مردم روی کوه زندگی می‌کردند تشریح کرد: بعد از آنکه ۱۲ موتور آب برای آنها ساخته شد و به پایین دست برای کشاورزی آمدند اما باز از امکانات محروم ماندند. هنوز برای آنها جاده ای وجود ندارد و باید یک مسیر خاکی را از سر جاده ۴۰ دقیقه طی کنید.

او درباره روستای تکل حسن اذعان کرد: این روستا هنوز خانه بهداشت ندارد و اگر بخواهند فردی را به بیمارستان ببرند باید یک مسافت دو ساعته را طی کنند.وی افزود: نزدیک ۲۵۰ خانوارد در تکل حسن زندگی می‌کنند اما از آنجایی که هرکدام از مردان در این روستا چند همسر هستند فرزندان زیادی را دارا هستند. حال به دلیل سیل، کودکان در این روستا سرما خورده اند و بیماری هایشان‌خوب نمی‌شود، دام‌ها از بین رفته اند و آلودگی ها بیشتر شده است.افرازه درباره نیاز مردم منطقه گفت: مردم این مناطق به دو مدل کمک نیاز دارند که پتو، وسایل گرمایشی و بخاری جزو نیازهای فوری آنهاست. اما به صورت بلند مدت نیاز به ساخت سرویس بهداشتی، حمام و مدرس و قبل از همه این مسائل نیاز به جاده دارند و باید سیل بندها نیز ترمیم شوند.این فعال اجتماعی با بیان اینکه در بعضی از این مناطق بیماری های خاصی دیده می‌شود اظهار کرد: کودکانی وجود دارند که تالاسمی و بعضی از بیماری های داخلی را مبتلا شده اند یا زنی باردار به دلیل اینکه کیسه آبش سوراخ شده است و امکان انتقال او وجود ندارد، جانشان در خطر است.افرازه در پایان با بیان اینکه وضعیت اینجا آنقدر وحشتناک است که آدم نمی‌داند چه کاری باید انجام دهد تشریح کرد: در این مناطق بچه هایی وجود دارند که فوق العاده با استعداد هستند اما دیگر نمی‌توانند درس بخوانند. یک کانکس در تکل حسن وجود داشت که سیل آن را برده بود. این مناطق ظرفیت های زیادی دارد که یکی از آنها بحث گردشگری است و می‌توانند برای بهبود وضعیت مردم اقامت های بوم گردی را در کپر ها ایجاد کنند.