به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۲ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۱۹۶۲۰۰

معتادان از چه خدماتی در شلترها استفاده می‌کنند؟

گروه جامعه: کارشناس مسئول مراکز کاهش آسیب، پیشگیری و درمان ایدز و اعتیاد استان تهران با بیان اینکه ۱۵ شلتر یا سرپناه شبانه برای نگهداری از معتادان در استان تهران مشغول فعالیت است، جزئیات خدمات ارائه شده در این مراکز را تشریح کرد.
معتادان از چه خدماتی در شلترها استفاده می‌کنند؟
مریم امیدی  با بیان اینکه از بین  ۱۵ شلتر یا سرپناه شبانه برای نگهداری از معتادان، ۶ مرکز در شهر تهران واقع است، گفت: از بین این مراکز ۳ مرکز متعلق به زنان و ۳ مرکز نیز متعلق به مردان است.وی با بیان اینکه در حال حاضر در دره فرحزاد دو سرپناه شبانه برای مردان در حال فعالیت است، افزود: در اسلام شهر یک مرکز، ری یک مرکز، شهر قدس یک مرکز و شهریار هم دو مرکز در حال فعالیت هستند.به گفته امیدی، سرپناه شبانه مرکز کاهش آسیبی است که در آن اقلام کاهش آسیب در اختیار مددجویان پرخطر و بی خانمان قرار می‌گیرد. برخی از این اقلام شامل پد پنبه الکلی، سوزن و سرنگ یک بار مصرف، داروی ضد شپش و دیگر اقلام بهداشت جنسی است.همچنین هرشب یک وعده غذای گرم و صبحانه به این افراد داده می‌شود.

کارشناس مسئول مراکز کاهش آسیب، پیشگیری و درمان ایدز و اعتیاد استان تهران با بیان اینکه در فصول سرد سال هرشب از ساعت ۶ عصر تا ۸ صبح روز بعد این افراد پذیرش می‌شوند، تصریح کرد: همچنین این مراکز در تمام روزهای هفته باز هستند. در زمان برودت هوا نیز تیم‌های سیاری راه اندازی شده‌اند که نزدیک پاتوق‌ها به افرادی که مصرف کننده مواد هستند اقلام بهداشتی توزیع می کنند. از آنجایی که داخل شلترها امکان استعمال مواد وجود ندارد و این کار ممنوع است، به همین دلیل برای پیشگیری از آسیب‌های دیگر و شیوع بیماری‌های پرخطر، گروه‌های سیار وارد پاتوق‌ها می شوند تا اقلام بهداشتی را توزیع کنند.

امیدی با اشاره به اینکه این افراد باز هم به سمت مراکز راهنمایی می شوند، اما با این حال درصورت عدم مراجعه آنها یک وعده غذای گرم با پتو، شال گردن و لباس گرم در اختیار آنها قرار می گیرد، توضیح داد: معمولا سقف پذیرش شلترها ۳۰ تخت است، اما در فصول سرد سال این افراد به شکل کف خواب هم پذیرش می‌شوند و رختخواب در اختیارشان قرار می‌گیرد.وی با اشاره به اینکه دی آی سی‌ها هم مراکز گذری روزانه هستند که خدمات به شکل روزانه در اختیار معتادان قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در این مراکز حمام برای استفاده معتادان، ماشین لباسشویی برای شست و شوی لباس‌هایشان، یک وعده غذای گرم و ... پیش بینی شده است. همچنین اقلام کاهش آسیب و کلاس‌های آموزشی در ارتباط با بیماری‌های مقاربتی و ... برایشان برگزار شده و در عین حال در ارتباط با سل نیز این افراد غربالگری می‌شوند.به گفته امیدی، در ۹ ماه نخست امسال ۱۴۴۶ نفر در شلترها و ۳۴۰ نفر در دی‌آی‌سی-شلترها پذیرش شده‌اند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: معتادان