به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۲ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۱۹۶۲۲۶

ویروس کرونا در ایران مشاهده نشده است

گروه جامعه: رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هیچ موردی از کروناویروس مرس که اخیرا که در جنوب شرقی آسیا بویژه در چین دیده شده، در ایران نیست اما مراقبت‌های مرزی برای پیشگیری از بروز این بیماری از جمله در فرودگاه امام خمینی(ره) فعال شده است.
ویروس کرونا در ایران مشاهده نشده است
حسین عرفانی روز چهارشنبه افزود: عوامل مختلفی می تواند موجب عفونت تنفسی شود که یکی از این عوامل از خانواده ویروس ها یا کروناویروس ها هستند. این نوع ویروس ۶ خانواده دارد که تاکنون جزو عوامل سرماخوردگی معمولی بودند اما دو نوع از آن عفونت شدید می دهد.یکی از آنها ویروس سارس بود که در سال ۲۰۰۳ در چین دیده شد و نوع دوم نیز کرونا ویروس مرس بود که در هفته های اخیز نیز در چین دیده شده است و طغیان آن در در چین و آسیای جنوب شرقی موجب عفونتهای شدید تنفسی شده است.وی گفت: در هفته های گذشته به علت طغیان کروناویروس مرس در چنین تعدادی از افراد ( حدود ۴۴۰ نفر) مبتلا شده و حدود ۹ نفر نیز به علت وخامت حال و نارسایی تنفسی جان خود را در این کشور از دست دادند.

رئیس اداره مراقبت از بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: کروناویروس مرس بین انسان و حیوان مشترک است و معمولا از حیوان به انسان منتقل می شود. این بیماری یک عفونت حاد تنفسی است که با تب، سرفه، تنگی نفس، درد بدن و علایم گوارشی مانند تهوع، اسهال و شکم درد نیز ممکن است دیده شود. بیماری های تنفسی می توانند دستگاه تنفسی فوقانی( بینی، سینوس، حلق و حنجره) یا دستگاه تنفسی تحتانی(برونش و نسج ریه) را درگیر کنند. کرونا ویروس می تواند بیماری خفیف را ایجاد کند اما اگر این عفونت به نسخ ریه برسد می تواند باعث نارسایی حاد تنفسی شده و در موارد مرگ آور باشد.عرفانی ادامه داد: با توجه مراودات کشورها و رفت و آمد انسانها توصیه این است، افرادی که به چین یا کشورهای جنوب شرقی آسیا سفر می کنند، این بیماری را بشناسند، علایم آن را بدانند و راههای پیشگیری را بلد باشند تا اگر بیمار شدند به سرعت برای درمان مراجعه کنند.

وی گفت: اکنون با توجه به اینکه ترددهای هوایی مستقیم از ایران به چین از فرودگاه امام خمینی(ره) انجام می شود، تیم پایگاه مراقبت مرزی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این فرودگاه مستقر شده و مراقبت فعال برای بیماریابی کسانی که از چین وارد ایران می شوند و آموزش به کسانی که از ایران به چین یا آسیای جنوب شرقی می روند، انجام می شود.عرفانی افزود: در سایر مبادی مرزی زمینی (ریلی و جاده ای) و دریایی و مرزهای هوایی که ممکن است غیر مستقیم به جنوب شرقی آسیا تردد و مسافرت باشد نیز تمهیدات لازم برای مراقبت فعال اندیشیده شده است تا از بروز این بیماری در کشور پیشگیری شود.

رئیس اداره مراقبت از بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: در ایران طی سالهای گذشته موارد معدودی از کرونا ویروس مرس در کشور دیده شده اما تاکنون طغیان این بیماری را در کشور نداشته ایم. مواردی که در کشور بوده نیز به موقع شناسایی و درمان شده است. در هفته های اخیر و از اول امسال که این بیماری در چین دیده شده نیز موردی از این بیماری را در کشور نداشته ایم.وی گفت: اگر یک بیماری در دنیا بسیار شایع شود به نحوی که نگرانی بین المللی ایجاد کند، سازمان بهداشت جهانی نگرانی بین المللی اعلام می کند، تاکنون در مورد بیماری کروناویروس مرس چنین هشداری داده نشده است. در کشور ایران برای مراقبت های پیشگیرانه، پایگاه های مراقبت مرزی فعال شده است اما اکنون جای نگرانی نیست و موردی از این بیماری را در کشور نداریم.
مرجع : ایرنا
برچسب ها: کرونا