به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۲ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۱۹۶۲۳۵
«جنرال‌الکتریک» برای حضور در تحقیقات پرواز ۷۵۲ از تحریم‌های آمریکا معاف شد

ترودو: آنقدر به ایران فشار می‌آوریم تا جعبه سیاه را تحویل بدهد

گروه بین‌الملل:  نخست وزیر کانادا با ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی گفت آنقدر به ایران فشار می‌آوریم تا مجبور شود این اطلاعات را به فرانسه ارسال کند. ایران اعتراف کرد تجهیزات بازخوانی جعبه‌های سیاه را ندارد.
ترودو: آنقدر به ایران فشار می‌آوریم تا جعبه سیاه را تحویل بدهد
به گزارش رویترز، جاستین ترودو، از ناتوانی ایران برای خواندن اطلاعات پرواز سخن گفت و تاکید کرد که داده‌های مکالمات ضبط شده خلبانان و برج مراقبت هر چه سریع‌تر باید به فرانسه ارسال شود. مقامات اوکراین هم درخواست دارند این مکالمات به آنها تحویل داده شود.
در جریان سرنگون شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی با دو موشک، ۱۷۶ مسافر جان خود را از دست دادند. از این میان ۵۷ مسافر  شهروند کانادا بودند. کانادا اصرار دارد جعبه‌های سیاه این هواپیما باید تحویل فرانسه داده شود چون این کشور، یکی از معدود کشورهای دارای امکانات و تجهیزات تخصصی لازم برای خواندن اطلاعات ذخیره شده و مکالمه‌های میان خلبان و برج مراقبت است. ترودو در مصاحبه با رسانه‌ها گفت که اطلاعات جعبه‌های سیاه این هواپیما باید هر چه سریع‌تر توسط "متخصصان زبردست و خبره" دانلود، خوانده و تحلیل شود. او با اشاره به اینکه فناوری و تجهیزات لازم برای این کار در اختیار ایران نیست  و جعبه‌های سیاه باید به فرانسه ارسال شود، تاکید کرد: «جامعه جهانی و ما همچنان به ایران فشار می‌آوریم که دقیقاً همین کار را انجام دهد.»

ایران پیشتر اعلام کرده بود قادر است به تنهایی از جعبه‌های سیاه، رمزگشایی کند. ولی این ادعا با درخواست جدید ایران مبنی بر کمک از فرانسه و آمریکا، باطل شد. سازمان هواپیمایی ایران دیروز فهرستی از تجهیزات فنی مورد نیاز بارگذاری، بررسی و تحلیل اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را به آژانس تصادفات فرانسه (BEA) و هیئت ایمنی حمل و نقل ملی آمریکا ارسال کرد که به نوشته رویترز، هنوز پاسخ مثبتی دریافت نکرده است. پیش از این درخواست، حسن رضایی‌فر، مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی ایران، اعتراف کرده بود: «همه امکانات خود را برای ارزیابی جعبه سیاه به کار بردیم، اما از آنجایی که هواپیمای سانحه دیده از هواپیماهای مدرن و پیشرفته بوئینگ است، ایران تکنولوژی دانلود (بارگذاری) اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما را ندارد و ممکن است با شروع بازسازی جعبه سیاه به آن لطمه زده شود.»

تاخیر و تعلل ایران در تحویل دادن جعبه‌های سیاه باعث انتقاد برخی نمایندگان مجلس هم شد. بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس ایران، در سه توییتی که درباره سقوط هواپیمای اوکراینی کرد از "سخن شتابزده و غيرحرفه‌اى رئیس سازمان هواپیمایی و مسئول منصوب ایشان در کمیته بررسی سانحه" انتقاد کرد و نوشت که چرا "آنها برخلاف قوانین ایکائو، قبل از بازخوانى جعبه سیاه، نقص فنی را علت حادثه اعلام کرده و باعث تشديد ابهامات و زیرسوال رفتن بیش‌از پیش کمیته بررسی سوانح می‌شوند". نماینده شیراز در توییتش پرسید که "تناقض‌گويی در تحویل دادن یا ندادن جعبه سیاه به شرکت سازنده، جز ابهام‌سازی چه سودی دارد؟" پیشتر دفتر ایمنی حمل و نقل کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران هیچ برنامه مشخصی برای بازخوانی اطلاعات جعبه‌های سیاه ندارد. کانادا یک تیم شش نفره از محققان خود را برای تحقیق درباره ساقط شدن هواپیمای اوکراینی به تهران اعزام کرده بود که دو نفر از این محققان، سه روز پیش ایران را ترک کردند.

نخست وزیر کانادا که بر "پاسخگویی" مقامات ایران درباره این حادثه تاکید دارد و اجرای "عدالت" را خواست مردم کانادا و خانواده قربانیان می‌داند، در روزهای اخیر با چالش "دوتابعیتی ها" مواجه شده است. مقامات وزارت خارجه ایران به تازگی نخست وزیر کانادا را متهم کردند که "کاسه داغ تر از آش" شده و به دنبال اجرای عدالت و پرداخت غرامت به مسافرانی است که تابعیت ایرانی - کانادایی دارند. ترودو "خودداری تهران از تایید تابعیت دوگانه" این دسته از مسافران را یک مشکل و چالش دانست. هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین که ۱۸ دی ماه (هشتم ژانویه) با دو موشک سرنگون شد، ساخت کمپانی بویینگ آمریکاست. ایران سالهاست به دلیل تحریم‌های آمریکا، امکان خرید هواپیماهای مدرن و محصولات با فن‌آوری ایالات متحده را ندارد و همین باعث شده ناوگان هواپیماهای مسافربری ایران متعلق به چند دهه قبل باشد و امکان نوسازی و بازسازی آن وجود نداشته باشد.

جعبه سیاه پرواز ۷۳۷ در ایران خوانده می‌شود
 وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی با یادآوری اینکه مسئول بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری است، اعلام کرد که آماده سازی سخت افزاری و نرم افزاری برای انجام این کار در حال انجام است.
محمد اسلامی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره سفر اخیر خود به اوکراین اظهار کرد: در این سفر من حامل پیام تسلیت رئیس جمهور کشورمان به دولت و ملت اوکراین بودم و با رئیس جمهور، بخشی از کابینه، وزیر خارجه و حمل و نقل اوکراین دیدار داشتم و آنها هم از همراهی ایران تشکر کردند. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این سفر تاکید شد که روند بررسی سانحه به صورت مشارکتی و طبق دسیپلین مربوط به سوانح انجام شود و نتایج نهایی آن نیز اطلاع رسانی شود. این سفر بسیار سفر موثری بود این سانحه هم در دست بررسی دقیق است و نتایج آن اعلام می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که چه کسی مسئول بررسی جعبه سیاه هواپیما است خاطر نشان کرد: جعبه سیاه جزو لایفنک اجزای بررسی سانحه است و سانحه هم در ایران رخ داده و مسئول بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری است و این کار در دست بررسی است و آماده سازی سخت افزار و نرم افزار آن در حال انجام است. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یک هیات بررسی سانحه برای بازبینی مدارک هواپیما به اوکراین سفر کرده است، بعد از بازگشت این هیات تیم مشترکی با اوکراین و تمامی اعضایی که طبق قوانین باید در بررسی سانحه شرکت کنند تشکیل می‌شود. سازمان هواپیمایی ایران بعد از سانحه هم با شرکت بوئینگ و هم اوکراین تماس گرفته و آنها نیز برای همکاری اعلام آمادگی کرده و نمایندگان خود را فرستادند و طبق دسیپلیین کار در حال انجام است. اسلامی در پایان گفت: اگر این تیم بررسی سانحه در بازگشایی و پردازش اطلاعات به مشکل بخورند ممکن است خودش تصمیم بگیرد چگونه از سایر کسانی که امکانات دارند کمک بگیرد.

«جنرال‌الکتریک» برای حضور در تحقیقات پرواز ۷۵۲ از تحریم‌های آمریکا معاف شد
سخنگوی «جنرال‌الکتریک» آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته این شرکت معافیت‌های لازم از تحریم‌ها را برای حضور در تحقیقات مربوط به هواپیمای اوکراینی که هدف پدافند هوایی سپاه قرار گرفت، «دریافت کرده است». چندی پیش استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، از نهادهای اصلی اجرا‌کننده تحریم‌ها علیه ایران، گفته بود معافیت‌ها از تحریم صادر خواهند شد. جنرال‌الکتریک به همراه شرکت فرانسوی «سفران»، سازنده موتور هواپیما هستند. پروژه مشترک این دو شرکت با نام «سی‌اف‌ام» سازنده موتورهای نسل جدید بوئینگ ۷۳۷ -هواپیمایی که سرنگون شد- و برخی دیگر هواپیماها از جمله ایرباس ۳۲۰ است. بنا بر تحریم‌های واشینگتن علیه ایران، دفتر کنترل دارایی‌های خزانه‌داری آمریکا، «اوفاک»، باید به بازرسان آمریکایی اجازه تحقیق در مورد سقوط بوئینگ هواپیمایی اوکراین را بدهد، در عین حال که سفر احتمالی آن‌ها به ایران نیز منوط به اجازه این نهاد است اما طی روزهای گذشته اظهارات مختلف و گاه متناقضی در مورد روند تحقیقات بیان شده‌است. حسن رضایی‌فر، مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، در حالی‌که اعلام کرده بود تهران فناوری لازم برای پیاده کردن اطلاعات جعبه سیاه هواپیما را ندارد، اما در عین حال در ۲۸ دی اظهار کرد «برنامه‌ای برای ارسال آن به کشور دوم» هم ندارد.

به گزارش رویترز، مقام‌های جمهوری اسلامی به موضع‌گیری‌های مقام‌های کانادایی و دیگر کشورهای پی‌گیر در این زمینه نیز معترض شده‌اند. به‌طوری که سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته «برخی کشورها که اتباع‌شان در این سانحه از دست رفتند، حرف‌هایی را می‌زنند، ولی صاحب عزای اصلی ما هستیم». مقام‌های ایرانی طی سه روز پس از سقوط هواپیما، شلیک موشک به آن‌ را رد می‌کردند، و در عین حال شماری از آن‌ها از جمله مشاور رئیس‌جمهوری ایران، به رسانه‌ها و خبرنگاران نیز در مورد انتشار گزارش‌ها در این مورد هشدار داده بود. در نهایت پس از اظهارات مقام‌های بین‌المللی مانند نخست‌وزیر کانادا، و انتشار پی‌در‌پی گزارش‌ها در رسانه‌های بین‌المللی در مورد سقوط هواپیما، ستاد مشترک نیروهای مسلح اعلام کرد هواپیما «در نتیجه خطای انسانی» هدف موشک قرار گرفته‌است. تمامی ۱۷۶ سرنشین هواپیما جان خود را از دست دادند که بیشتر آن‌ها ایرانی و ایرانی‌-کانادایی بودند.