به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۲ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۱۹۶۲۳۹

موفقیت جمهوریخواهان در تعیین شیوه استیضاح

گروه بین‌الملل: در نخستین‌ جلسه رسمی طرح استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنا موضوع بر سر نحوه پیشبرد روند بررسی بود. طرح میتچ مک‌کونل، رهبر فراکسیون جمهوریخواه در سنا به‌رغم اعتراض نمایندگان دموکرات با کسب اکثریت آرا به تصویب رسید.
چاک شومر (دموکرات) و میتچ مک‌کونل (جمهوری‌خواه)، دو سناتور رقیب
چاک شومر (دموکرات) و میتچ مک‌کونل (جمهوری‌خواه)، دو سناتور رقیب
جلسه نخست مجلس سنا درباره طرح استیضاح دونالد ترامپ تقریبا ۱۳ ساعت طول کشید. در این جلسه، موضوع بر سر مضمون اتهامات وارده به رئیس جمهوری آمریکا نبود و مباحث حول چگونگی پیشبرد روند استیضاح دور می‌زد. در نخستین ساعات بامدادی روز چهارشنبه دوم بهمن (۲۲ ژانویه) فراکسیون جمهوریخواه در سنا موفق به تصویب طرح خود شد. خبرگزاری آلمان (dpa) روز چهارشنبه ۲۲ ژانویه با انتشار گزارشی از واشینگتن از نتایج نخستین روز بررسی طرح استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنای آمریکا خبر داده است. میتچ مک‌کونل، رهبر فراکسیون جمهوریخواهان در مجلس سنا، طرح قطعنامه‌ای ناظر بر پیشبرد روند استیضاح دونالد ترامپ ارائه کرده بود که در پایان این جلسه طولانی با کسب اکثریت آرا به تصویب رسید. این در حالی است که نمایندگان دموکرات با این طرح مخالفت کرده بودند. بر اساس طرح مک‌کونل، مدافعان طرح استیضاح و همچنین تیم وکلای دونالد ترامپ هر یک ۲۴ ساعت فرصت در اختیار دارند تا دلایل خود را در تایید یا رد اتهامات ابراز کنند. این مدت ۲۴ ساعته در سه نوبت و در سه روز در اختیار مدافعان و مخالفان استیضاح ترامپ قرار می‌گیرد. پس از آن سناتورها این امکان را خواهند داشت که پرسش‌های خود را به طور کتبی مطرح کنند. به دنبال طرح پرسش‌های سناتورها، در هفته آینده، درباره لزوم شنود از شاهدان پرونده اوکراین تصمیم‌گیری خواهد شد.

تلاش بی‌فرجام دموکرات‌ها
سناتورهای وابسته به حزب دموکرات ساعت‌ها تلاش کرده بودند که از تصویب طرح مک‌کونل جلوگیری کنند. آن‌ها بر آن بودند که نه تنها در جریان بررسی طرح استیضاح ترامپ، شاهدان به مجلس سنا دعوت شوند، بلکه حتی آن دسته از اسنادی که به پرونده اوکراین باز می‌گردد، در اختیار سناتورها قرار گیرد. تلاش‌های سناتورهای دموکرات پس از ساعت‌ها بحث به نتیجه نرسید و جمهوریخواهان با اکثریت آرای خود طرح مک‌کونل را تصویب کردند. لازم به یادآوری است که ۵۳ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی مجلس سنا در اختیار نمایندگان جمهوریخواه است. آدام شیف، نماینده دموکرات و رئیس کارگروه اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا مک‌کونل را به کارشکنی در پیشبرد یک روند عادلانه برای بررسی اتهامات وارده به دونالد ترامپ متهم کرده است. شیف تاکید کرده است که مک‌کونل و برخی دیگر از سناتورهای حزب جمهوریخواه بر آن هستند تا مانع از حضور شاهدان در روند بررسی اتهامات شده و دسترسی به اسناد مربوطه را ناممکن سازند. دموکرات‌ها اقدامات سناتورهای جمهوریخواه را تلاشی برای لاپوشانی خطاهای دونالد ترامپ ارزیابی کرده‌اند. این در حالی است که پت سیپولونه، مشاور حقوقی کاخ سفید، اقدامات نمایندگان دموکرات را نه تنها "مضحک" بلکه حتی "خطرناک برای نظام جمهوری" آمریکا خوانده است. باید یادآور شد که دموکرات‌ها برای استیضاح قانونی دونالد ترامپ نیاز به دو سوم آرای مجلس سنا دارند و از آنجا که اکثریت کرسی‌های سنا در اختیار نمایندگان جمهوریخواه است، چنین امری بسیار بعید به نظر می‌رسد.