به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۲ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : ۱۹۶۲۴۳

دفاع دبیر شورای نگهبان از ردصلاحیت‌های گسترده

دفاع دبیر شورای نگهبان از ردصلاحیت‌های گسترده
گروه سیاسی: دبیر شورای نگهبان درباره رد صلاحیت برخی از نمایندگان کنونی مجلس گفت: یکی از اشکالات قانون این است که شاید فردی صلاحیت‌های عمومی نمایندگی را پیش از ورود به مجلس داشته باشد و شورای نگهبان نیز او را تائید کند اما پس از ورود به مجلس و وقتی دستش به پول و قدرت برسد گرفتار مقام و موقعیت شود که در این خصوص هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مسوولیت جدی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله احمد جنتی روز چهارشنبه در جلسه این شورا با عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (س) اظهارداشت: باید از اعضای شورای نگهبان تشکر کنم که در این ایام حداکثر وقت خود را گذاشته‌اند تا رسیدگی به شکایات و پرونده‌های داوطلبان با کمال دقت انجام شود. وی در ادامه از همکاری خوب مراجع قانونی همچون ناجا، وزارت اطلاعات و قوه قضائیه با شورای نگهبان در پروسه بررسی صلاحیت‌ها تشکر کرد و افزود: در کنار مستندات و مدارک مراجع قانونی، بررسی‌های محلی نیز به تأیید صلاحیت افراد گمنام کمک کرد و بسیاری از افرادی که فاقد سابقه بودند از این طریق احراز صلاحیت شدند.

جنتی تصریح کرد: البته اگر در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت استانی و مرکزی اشتباهی صورت گرفته باشد یا مستندات جدیدی به دست ما برسد، اعضای شورای نگهبان با دقت به آن‌ها رسیدگی خواهند کرد و چنانچه تغییراتی در نتایج اولیه صورت گیرد جای هیچ‌گونه نگرانی نیست چراکه شورای نگهبان صرفاً به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل می‌کند. دبیر شورای نگهبان با گلایه از اظهارات اخیر رییس‌جمهوری نسبت به بررسی صلاحیت‌ها و سوء استفاده وزیر خارجه آمریکا از آن، متذکر شد: در شرایط فعلی، کشور نیاز به آرامش و امید آفرینی دارد و آقای رییس‌جمهوری نباید اظهاراتی داشته باشد که خدای نکرده افکار عمومی را نگران کند یا موجب یاس مردم و مورد سوء استفاده دشمنان قرار گیرد. شورای نگهبان از تائید یا ردصلاحیت هیچ فردی متنفع یا متضرر نمی‌شود و برایش این جناح یا آن جناح فرقی ندارد و فقط به مر قانون عمل می‌کند.

جنتی در ادامه خطاب به اعضای شورای نگهبان تاکید کرد: باید در کمال دقت در این مرحله شکایات داوطلبان بررسی شود تا کسانی که حداقل شرایط قانونی را دارند در جمع داوطلبان قرار گیرند. وی تصریح کرد: یکی از اشکالات قانون این است که شاید فردی صلاحیت‌های عمومی نمایندگی را پیش از ورود به مجلس داشته باشد و انسان مومنی هم باشد و شورای نگهبان او را تائید کند، اما پس از ورود به مجلس و وقتی دستش به پول و قدرت برسد گرفتار مقام و موقعیت شود که در این خصوص هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مسوولیت جدی دارد.