به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۲ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب : ۱۹۶۲۴۹
نماینده اهواز عنوان کرد:

سهم ۷.۱ درصدی سلامت از بودجه سال ۹۹

گروه جامعه: نماینده اهواز با اشاره به بودجه در نظر گرفته شده حوزه سلامت در سال آینده گفت: سهم سلامت از بودجه کشور در سال ۹۸، ۵.۱ درصد بود که در سال ۹۹ این بودجه به ۷.۱ درصد افزایش یافته است.
سهم ۷.۱ درصدی سلامت از بودجه سال ۹۹
همایون یوسفی در یازدهمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان که امروز (دوم بهمن‌ماه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر طرح تحول سلامت به عنوان بزرگترین طرح اجتماعی دولت، در حال انجام است. این طرح از سال ۹۲ آغاز شده و موجب شده در سال‌های اخیر ۳.۲ برابر اعتبارات حوزه سلامت در کشور افزایش پیدا کند.به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: طبق بررسی‌ها، پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت بالا بود و درصد زیادی از مردم سالیانه به دلیل هزینه‌های سلامت به زیر خط فقر می‌رفتند که در این خصوص باید فکری می‌شد. بنابراین طرح تحول سلامت در کشور مبنای اقدامات قرار گرفت و به واسطه اقدامات انجام شده، پرداخت از جیب مردم از ۶۰ به ۴۰ درصد کاهش یافت. همچنین تعداد افرادی که به زیر خط فقر می‌رسیدند، کاهش یافته است.

نماینده اهواز در مجلس گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، یکی از محورهای اصلی دولت‌ها حوزه سلامت است بنابراین باید به حوزه سلامت کشور ما نیز بیشتر توجه می‌شد.هر چند طرح تحول سلامت، خوب و مناسب است اما به نظر می‌رسد شروع و سرعت اجرای آن متناسب با ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی نبوده است.یوسفی تصریح کرد: به نظر می‌رسد طرح تحول سلامت را بدون ایجاد زیرساخت لازم و با سرعت و تعجیل اجرا کردیم. به همین دلیل در آغاز اجرای طرح، شاهد رضایتمندی نسبی مردم بودیم اما به تدریج این رضایت نسبی جای خود را به مسائل مختلف از جمله نارضایتی در حوزه سلامت داده است.نماینده اهواز ادامه داد: زیرساخت‌های لازم این طرح مانند پرونده الکترونیک و پزشک خانواده ایجاد نشده بود و به همین دلیل نتوانستیم نظارت خوبی بر روند اجرای این طرح داشته باشیم. به همین دلیل نیز به تدریج شاهد نارضایتی مردم هستیم و علی‌رغم هزینه‌های زیاد، نتیجه لازم را به دست نیاورده‌ایم.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم این موضوع را تسهیل کنیم، باید زیرساخت‌های آن نیز فراهم شود. در حال حاضر وزارت بهداشت و درمان و کمیسیون بهداشت مجلس جهت ایجاد زیرساخت‌های طرح تحول سلامت برنامه‌ریزی می‌کنند و امیدواریم با ایجاد این زیرساخت‌ها، نظارت‌ها افزایش یابد و شاهد توسعه پایدار در حوزه سلامت باشیم.یوسفی با اشاره به بودجه حوزه سلامت عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت کشور از نظر اقتصادی سخت و دشوار است اما برخی موضوعات از جمله حوزه سلامت جزو اولویت‌های دولت و مجلس است. علی‌رغم مشکلات موجود در حوزه اقتصادی کشور، صیانت لازم جهت از بودجه‌های حوزه سلامت انجام شده است.نماینده اهواز ادامه داد: اعتبارات بودجه عمومی سال ۹۸، ۴۲ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۹۹،‌ ۴۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. همچنین بودجه کل وزارت بهداشت همراه با درآمد اختصاصی آن در سال ۹۸، ۷۷ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۹، ۸۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

یوسفی گفت: سهم سلامت از بودجه کشور نیز در سال ۹۸، ۵.۱ درصد بود که در سال ۹۹ این بودجه به ۷.۱ درصد افزایش یافته است.وی تصریح کرد: یکی از موارد مهم در حوزه سلامت کشور، تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز است که در سال ۹۸ حدود ۴.۵ میلیارد دلار بابت تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز کشور تخصیص دادیم و دارو و تجهیزات مورد نیاز کشور در سال جاری بهتر از سال ۹۷ تامین شده است.نماینده اهواز در مجلس بیان کرد: چالش مهم حوزه سلامت در سطح کشور، کسری ۲۰ هزار میلیاردی بودجه است که به دلیل عدم نظارت کافی در سال‌های اخیر، این کسری بودجه روی هم انباشته شده و اکنون مجلس شورای اسلامی و دولت در حال تلاش برای تامین این کسری بودجه هستند.

یوسفی خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های خوزستان، کمبود بیمارستان‌های جدید و کمبود تخت بیمارستانی است. در طول ۴۶ سال گذشته در اهواز در حوزه بیمارستان‌های دولتی، هیچ بیمارستانی را افتتاح نکردیم و خدمت‌رسانی به مردم به دلیل افزایش جمعیت و فرسودگی بیمارستان‌ها کاهش یافته بود بنابراین یکی از محورهایی که باید در آن ورود می‌شد، ساخت بیمارستان‌های جدید بود که در حال حاضر ۱۱ پروژه بزرگ بیمارستانی در اهواز افتتاح شده یا در حال پیگیری است.وی با اشاره به پیگیری احداث بیمارستان یک هزار تختوابی ادامه داد: مجوزهای لازم برای ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی اهواز در ابتدای جاده اهواز – اندیمشک اخذ شده است. در سال جاری ۱۰ میلیارد تومان از اعتبارات حوزه سال ۹۸ برای این بیمارستان اختصاص دادیم که امیدواریم امسال فاز مطالعاتی این بیمارستان آغاز و پس از آن بحث فاینانس حل شود.

نماینده اهواز افزود: همچنین برای احداث بیمارستان سرطان خوزستان نیز با بنیاد برکت و یک شرکت آلمانی قراردادی منعقد شده تا این بیمارستان در مدت سه سال در محل قدیمی بیمارستان شفا ساخته شود که امیدواریم امسال کلنگ‌زنی آن انجام شود.یوسفی تصریح کرد: همچنین با شرکت فولاد خوزستان تفاهم‌نامه‌ای برای احداث بیمارستان بیماری‌های تنفسی منعقد شده که امیدواریم این تفاهم‌نامه تبدیل به قرارداد شود. با توجه به اینکه مهم‌ترین نیاز مردم حمیدیه و باوی نیز وجود بیمارستان بود، مجوز لازم برای برای احداث بیمارستان را اخذ کردیم و اعتباری در این زمینه در نظر گرفته شده است.وی افزود: بیمارستان سوسنگرد نیز افتتاح شده و بیمارستان بهبهان با ۲۲۰ تخت و بیمارستان الوار گرمسیری در اندیمشک نیز آماده افتتاح هستند. همچنین بیمارستان باغملک با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده، افتتاح خواهند شد.نماینده اهواز  بیان کرد: در دزفول نیز سه پروژه بیمارستانی و در آبادان دو پروژه بیمارستانی در حال پیگیری هستند. امیدواریم با افتتاح این پروژه‌های بیمارستانی نه‌ت نها نیاز استان خوزستان بلکه نیاز استان‌های همجوار را رفع کنیم.
مرجع : ایسنا