به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۳ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب : ۱۹۶۲۷۶

بازار خانه‌های خوش‌فروش در تهران

گروه اقتصادی: خانه‌های ۴۰ تا ۶۰ متر مربع که به جز مناطق ۱ تا ۳ از پراکندگی نسبتا مناسبی در دیگر نقاط تهران برخوردار است، از نظر تعداد معاملات و رشد قیمت در رده دوم قرار دارند.
بازار خانه‌های خوش‌فروش در تهران
آذر ۱۳۹۸ بالغ بر ۹۷۰۰ فقره معامله مسکن در شهر  تهران به  امضا رسید که واحدهای ۶۰ تا ۸۰ متر مربع با سهم ۲۷.۸ درصد از کل قراردادها رتبه اول تعداد معاملات را از آن خود کردند.پس از آن خانه‌های ۴۰ تا ۶۰ متر مربع با سهم ۲۶.۸ درصد در رده دوم تعداد معاملات قرار گرفتند؛ هرچند بالاترین میزان رشد قیمت در بین تمام دامنه‌های متراژی به واحدهای کمتر از ۴۰ متر مربع اختصاص داشت.آپارتمان‌های ۴۰ تا ۶۰ متر مربع معمولا به دلیل قیمت مناسب برای متقاضیان مصرفی، سهم بالایی از تعداد معاملات را به خود اختصاص می‌دهد. قیمت این خانه‌ها در مناطق مختلف شهر تهران متفاوت است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد به دلیل فشار تقاضا برای واحدهای کمتر از ۸۰ متر مربع، این واحدها از نظر قیمت هر متر مربع از نرخ بالاتری نسبت به دیگر گروه‌های متراژی برخوردارند. به طور مثال یک واحد ۵۰ متری نوساز در محله جنت‌آباد متری ۲۲ میلیون تومان آگهی شده، در حالی که در آگهی دیگری یک واحد ۱۱۰ متری نوساز در همین منطقه متری ۱۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد.آذرماه ۱۳۹۸ واحدهای مسکونی با متراژ کمتر از ۴۰ متر مربع بیشترین رشد قیمت را به میزان ۴۷ درصد و واحدهای ۱۸۰ تا ۲۰۰ متر مربع کمترین میزاین رشد قیمت به میزان ۱۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند.

توزیع تعداد معاملات مسکن بر حسب سطح زیربنای واحد مسکونی در آذرماه ۱۳۹۸ نشان می‌دهد بیشترین تعداد معاملات در واحدهای مسکونی با زیربنای ۶۰ تا ۸۰ متر مربع با سهم  ۲۷.۸ درصد ثبت شده و واحدهای با زیربنای ۴۰ تا ۶۰، ۸۰ تا ۱۰۰ و ۱۰۰ تا ۱۲۰ متر مربع به ترتیب با سهم‌های ۲۶.۸، ۱۷.۹ و ۱۰.۶ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.کمترین  تعداد معاملات مربوط به واحدهای ۱۸۰ تا ۲۰۰ متر مربع با سهم ۱.۱ درصد بوده است. واحدهای کمتر از ۴۰ متر مربع نیز با سهم سه درصد از معاملات در رتبه‌ هفتم معاملات در دامنه متراژی قرار گرفتند.

هم‌چنین بررسی سن بنای معاملات مسکن شهر تهران در آذرماه ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که واحدهای با سن کمتر از پنج سال به میزان ۳۷.۳ درصد بالاترین سهم از معاملات و واحدهای با عمر بیش از ۲۰ سال با سهم  ۱۱.۸ درصد کمترین سهم  از معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.بیش از ۵۸ درصد از معاملات در واحدهای با عمر کمتر از ۱۰ سال صورت گرفته است. با این حال نرخ رشد تعداد معاملات برحسب سن  بنا در آذرماه  ۱۳۹۸ نسبت به ماه مشابه سال قبل در تمامی بازه‌های سنی افزایشی بوده  است.بیشترین رشد تعداد معاملات نسبت به آذرماه سال قبل مربوط به واحدهای با سن شش تا ۱۰ سال به میزان ۵۴.۵ درصد و کمترین رشد تعداد معاملات مربوط به واحدهای با سن بیش از ۲۰ سال به میزان ۲۴.۳ درصد بوده است.

از سوی دیگر توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع در آذرماه ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که بیشترین سهم مربوط به واحدهایی با قیمت بیش از ۱۲ میلیون تومان به میزان ۵۰.۹ درصد بوده و پس از آن واحدهای در بازه قیمت بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان با سهم ۸.۳ درصد بیشترین سهم  از معاملات را برحسب قیمت یک متر مربع در این ماه به خود اختصاص داده‌اند.در بین مناطق ۲۲ گانه  شهر تهران بالاترین میزان نرخ رشد سالانه قیمت مسکن در آذرماه ۱۳۹۸ مربوط به منطقه ۱۹ با ۷۵ درصد بوده است. بعد از آن مناطق ۱۶ و ۲۱ به ترتیب با ۶۹ و ۵۷ درصد قرار داشته‌اند. کمترین میزان رشد قیمت نیز به میزان ۳۰ درصد در منطقه ۳ اتفاق افتاده است. بعد از آن کمترین میزان رشد قیمت به میزان ۳۱ و ۳۵ درصد به ترتیب به مناطق ۶ و ۳ تعلق داشته است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازار مسکن