به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۳ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۱۹۶۲۸۸
سیل جالیز‌ها، نخلستان‌ها و باغ‌های هرمزگان را تخریب کرده است

۹۵ درصد کشاورزان در هرمزگان بیمه ندارند

گروه جامعه: دبیر نظام صنفی کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه هنوز برآورد دقیقی از خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی صورت نگرفته، بیان می‌کند: محصولات جالیزی، پیاز و سیب‌زمینی و همچنین باغ‌ها موز و نخلستان‌ها تخریب شده و خسارت دیده‌اند.
۹۵ درصد کشاورزان در هرمزگان بیمه ندارند
به گزارش ایلنا، هر چند گزارش‌ها نشان می‌دهد استان سیستان و بلوچستان بیشترین آسیب را از سیل اواخر دی دیده است، اما مناطقی از استان هرمزگان نیز تحت تاثیر بارندگی‌های شدید دچار تخریب و خسارت شده است. تصاویر منتشر شده از بارندگی در هرمزگان نشان می‌دهد برخی شهرستان‌ها در این استان طوری دچار آب‌گرفتگی شده‌اند که عملا زندگی در آنها غیرممکن شده است. این بارندگی باعث شد علاوه بر وارد آمدن خسارت به خانه‌ها و زیرساخت‌های ارتباطی، شاهد تخریب زمین‌های کشاورزی، تلف شدن احشام و آسیب دیدن محصولات باغی باشیم. هرمزگان ازجمله استان‌های تامین کننده محصولات جالیزی ایران در فصل زمستان است. میزان قابل توجهی از بادمجان، گوجه فرنگی و همچنین پیاز و سیب زمینی ایران در زمستان توسط کشاورزان هرمزگانی تامین می‌شود. علاوه بر این در مناطق نزدیک به سیستان و بلوچستان کشت موز متداول است و به صورت کلی کار در نخلستان‌های این استان بخشی از فعالیت کشاورزان را شامل می‌شود.محمد قاسمی دبیر نظام صنفی کشاورزی هرمزگان درباره خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی می‌گوید: متعاقب بارش‌های شدید دهه سوم دی امسال هرمزگان نیز با سیل درگیر شد و این سیل در مناطق نزدیک به سیستان و بلوچستان از جمله شهرستان جاسک بسیار شدید بود. سیل در این مناطق منجر به تخریب منازل، از بین رفتن زیرساخت‌های ارتباطی و همچنین لوله‌های انتقال آب و آبراه‌ها شد. علاوه بر این، شاهد تلف شدن احشام و تخریب زمین‌های کشاورزی بودیم.

او با بیان اینکه هنوز برآورد دقیقی از خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی صورت نگرفته، بیان می‌کند: محصولات جالیزی، پیاز و سیب‌زمینی و همچنین باغ‌ها موز و نخلستان‌ها تخریب شده و خسارت دیده‌اند.دبیر نظام صنفی کشاورزی هرمزگان ادامه می‌دهد: بارش شدید باران و جاری شدن سیل منجر به تخریب لوله‌های انتقال آب و آبراه‌ها شده است. این اتفاق باعث می‌شود اکنون که سیل پایان یافته است، کشاورزان قادر به آب‌رسانی و ادامه فعالیت خود نباشند. بر این اساس در درجه اول ما تقاضا داریم هرچه سریع‌تر این زیرساخت‌ها را بازسازی کنند تا کشاورزان بتوانند به کار خود ادامه دهند.او با بیان اینکه باید ارزیابی دقیقی از خسارت‌های وارد شده به کشاورزان صورت گیرد، عنوان می‌کند: اگر بناست جبران خسارت اتفاق بیفتد اول باید دقیقا بدانیم کشاورزان چقدر خسارت دیده‌اند. بعد از این کار می‌توان انتظارات را مبنی بر اینکه جبران خسارت چطور اتفاق بیفتد، بیان کرد.
قاسمی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد کشاورزان در هرمزگان بیمه ندارند و نمی‌توانند انتظار داشته باشند از این طریق خسارت‌های آنها جبران شود، تصریح می‌کند: واقعیت این است که کشاورزان به دلایل مختلف از بیمه محصولات خود فاصله گرفته‌اند. تجربه برخی از کشاورزان در گذشته افراد را به بیمه‌های کشاورزی بی‌اعتماد کرده است. آنها شاهد این بوده‌اند که محصول خود را بیمه کرده‌اند، اما خسارت‌های آنها جبران نشده است و همین مساله انگیزه آنها را از بین برده است.به گفته او؛ با توجه به اینکه هرمزگان تاثیر زیادی در تامین محصولات جالیزی در فصل زمستان دارد، احتمال می‌رود متعاقب سیل و کم شدن عرضه شاهد گرانی این محصولات باشیم.