به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۳ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۱۹۶۳۰۰
آمار معاملات اولین ماه زمستان مشخص کرد :

رشد ۱۶ درصدی آیفکس

گروه اقتصادی: شاخص فرابورس (آیفکس) در نخستین ماه زمستان امسال با رشد ۱۶ درصدی به کار خود پایان داد.
رشد ۱۶ درصدی آیفکس
به گزارش ایبنا، نخستین ماه زمستان امسال در حالی به پایان رسید که شاخص فرابورس (آیفکس) با رشد ۱۶ درصدی نسبت به ابتدای ماه در ایستگاه ۵۳۰۱ واحد توقف کرد؛ با این حساب مقایسه آخرین روز معاملاتی دی با اولین روز معاملاتی سال ۹۸ از رشد ۱۳۵ درصدی این نماگر حکایت دارد.همچنین ارزش بازار فرابورس در پایان ماه گذشته از مرز ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار میلیارد ریال عبور کرد و بازدهی ۱۷ درصدی نسبت به ابتدای ماه و ۱۱۷ درصدی نسبت به ابتدای سال را در تاریخچه آماری بازار سرمایه ثبت کرد.این گزارش می‌افزاید: در طول این ۲۱ روز کاری ماه گذشته، میانگین ارزش روزانه کل معاملات ۱۸ هزار و ۱۱۱ میلیارد ریال بود که از این میزان حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال مربوط به معاملات سهام، حدود ۶ هزار میلیارد ریال مربوط به معاملات اوراق بدهی و ۸۵۰ میلیارد ریال آن سهم ETF ها بوده است.همچنین میانگین روزانه حجم کل معاملات نیز در این ماه، یک هزار و ۹۲۹ میلیون ورقه بود که یک هزار و ۸۷۰ میلیون آن مربوط به معاملات سهام، شش میلیون آن مربوط به معاملات اوراق بدهی و ۵۲ میلیون ورقه سهم ETF ها بود.
بازارهای مختلف زیر ذره‌بین
در پایان ماراتن دی‌ماه فرابورس، تمام بازارها در تمام شاخصه‌های ارزش، حجم و تعداد معاملات روندی مثبت نسبت به دی‌ماه سال ۹۷ را به ثبت رساندند، با این حال بیشترین رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، مربوط به بازار SME بود و در هر سه شاخصه ذکر شده به ترتیب ۶۸۳، ۶۵۴ و بیش از ۱۰۰۰ درصد رشد داشت.
ثبت بیشترین ارزش معاملاتی در بازار ابزارهای نوین مالی
همچنین در ماه گذشته بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس با حدود ۱۴۰ هزار میلیارد ریال، بیشترین سهم را از کل معاملات به خود اختصاص داد و با فاصله‌ای اندک، بازار دوم فرابورس با ۱۳۰ هزار میلیارد ریال در رتبه دوم قرار گرفت. بازار پایه فرابورس نیز با حدود ۷۷ میلیارد ریال معامله در جایگاه سوم قرار گرفت.معاملات به گونه دیگری بوده و بازار پایه با حدود ۱۸ میلیارد ورقه جابجایی در رتبه اول قرار دارد. در رتبه دوم این دسته بندی بازار دوم فرابورس قرار دارد که ۱۶ میلیارد ورقه جابجایی سهام را به‌خود اختصاص داده و در جایگاه سوم، بازار اول با حدود ۴ میلیارد ورقه دست‌به‌دست شدن سهام قرار داد.اما بررسی بازارها بر اساس تعداد معاملات نشان می‌دهد که در این زمینه بازار دوم از بازار پایه سبقت گرفته است و بر این اساس، بازار دوم با حدود ۳ میلیون بار دادوستد در رتبه نخست قرار دارد؛ همچنین بازار پایه با حدود ۲ میلیون دفعه معامله در رتبه دوم قرار داشته و رتبه سوم نیز به بازار اول اختصاص یافته است که میزبان ۶۵۰ هزار دفعه معامله بوده است.
صنایع پیشرو معاملات
در معاملات خرد اولین ماه فصل زمستان، صنایع مختلف به میزان متفاوتی در بازار مشارکت داشتند؛ در این بین گروه فلزات اساسی با سهم ۱۰ درصدی از کل معاملات بیشترین نقش را در رشد شاخص داشت. همچنین گروه محصولات شیمیایی در جایگاه دوم قرار گرفت و ۸ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد. گروه‌های انبوه‌سازی، املاک و مستغلات و همچنین سرمایه‌گذاری‌ها نیز هرکدام با میزبانی از حدود ۷ درصد از ارزش کل معاملات در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار گرفتند.