به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۳ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب : ۱۹۶۳۰۲

می‌خواهند از نام احمدی‌نژاد سوءاستفاده کنند

می‌خواهند از نام احمدی‌نژاد سوءاستفاده کنند
گروه سیاسی_ رسانه‌ها: روزنامه شرق نوشت: احمدی‌نژادی‌ها کجا هستند؟ آیا آن چهره‌هایی که حضورشان در انتخابات تحت عنوان وزرا و یاران سابق رئیس سابق دولت مطرح شده، همان احمدی‌نژادی‌ها هستند؟ شنیده‌های سایت دیده‌بان دولت حاکی از آن است که یاران سابق احمدی‌نژاد لیست جداگانه‌ای از ائتلاف اصولگرایان خواهند داد.گفته شده که در حلقه تصمیم‌گیر این فهرست انتخاباتی افرادی همچون علی نیکزاد، محمد‌صابر شاهنوش، شمس‌الدین حسینی و برخی دیگر از چهره‌های اصولگرای نزدیک به دولت سابق حضور دارند.گفته شده که قرار است هم‌زمان با رونمایی لیست، برنامه جامع اقتصادی این تیم نیز با شعار «بهار خدمت نزدیک است» رونمایی شود. اما آیا این چهره‌ها را می‌توان تحت‌عنوان «احمدی‌نژادی‌ها» دسته‌بندی کرد؟ یا احمدی‌نژادی‌ها چراغ خاموش در حال حرکت به سمت انتخابات‌اند؟ پیش‌تر، گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که بهاری‌ها و یاران وفادار‌مانده به احمدی‌نژاد، قصد ائتلاف با هیچ‌کدام از جناح‌های سیاسی را ندارند و در تلاش هستند برای برخی حوزه‌های انتخابیه به‌جز تهران کاندیدا معرفی کنند.

به‌طوری‌که گفته می‌شد در برنامه‌ریزی‌هایشان برای رأی‌آوری بیشتر روی شهر‌های کوچک برنامه‌ریزی می‌کنند. عباس امیری‌فر، در‌این‌باره به خبرآنلاین گفته بود: «بدون شک احمدی‌نژادی‌ها در این انتخابات حاضر می‌شوند که این حضور می‌تواند هم در قالب حلقه محدود نزدیکانش باشد و هم در قالب قراردادن چهره‌های سفید در یک لیست انتخاباتی تحت حمایت احمدی‌نژاد».در غیبت دو یار اصلی احمدی‌نژاد یعنی مشایی و بقایی، عبدالرضا داوری، مشاور احمدی‌نژاد هم برای انتخابات نامزد مجلس شده بود؛ اگرچه صلاحیتش رد شد. البته تا یکی، دو ماه پیش شایعه شده بود که خود احمدی‌نژاد هم قصد نامزدی در انتخابات مجلس را دارد که البته این اتفاق نیفتاد. البته این از هوشمندی او بود؛ درصورتی‌که صلاحیت رئیس سابق دولت برای دومین بار رد می‌شد او عملا حتی برای ۱۴۰۰ هم به یک مهره سوخته بدل می‌شد. اتفاقی که محمود احمدی‌نژاد دوست ندارد؛ چراکه هنوز به صندلی پاستور می‌اندیشد.

در میان چهره‌هایی که برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند و بیشتر آن‌ها هم تأیید صلاحیت شده‌اند، از افرادی، چون محمد سلیمانی، علی نیکزاد، فریدون عباسی یا سیدمهدی هاشمی و احمدی‌بیغش که نزدیک به پایداری‌ها هستند، یا حاجی‌بابایی، خلیلیان، زریبافان، محمد حسینی، میرتاج‌الدینی، محمدمهدی زاهدی، محمد عباسی و... که در کنار جمنا و شورای ائتلاف حرکت می‌کنند یا مصری که همراه با اصولگرایان سنتی است، از چهره‌هایی مانند رضا تقی‌پور، سیدشمس‌الدین حسینی، علی نیکزاد، محمود بهمنی، فریدون عباسی، محمدحسن طریقت‌منفرد، صادق خلیلیان و فاطمه جوادی تحت عنوان چهره‌های احمدی‌نژادی یاد می‌شود.آذرماه هم لیستی از برخی شخصیت‌های سیاسی، مذهبی، دانشگاهی و رسانه‌ای با عنوان «لیست مردمی پویش گام دوم دعوت جوانان انقلابی از نیرو‌های متخصص ولایی برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم» منتشر شد. در این لیست عمدتا نام مدیران ارشد و میانی شش سال نخست دولت محمود احمدی‌نژاد و برخی چهره‌های فرهنگی و رسانه‌ای اصولگرا به چشم می‌خورد.

بااین‌حال نزدیکان احمدی‌نژاد نه‌ تنها اعتقاد ندارند که این چهره‌های اصولگرا به احمدی‌نژاد نزدیک‌اند بلکه صدور فهرستی منتسب به جریان احمدی‌نژاد را صرفا گمانه‌زنی رسانه‌ای می‌دانند. وحید هروآبادی، فعال سیاسی نزدیک به جریان بهار، به ایلنا گفته است: «انتشار لیستی تحت عنوان «بهار خدمت» فقط گمانه‌زنی رسانه‌هاست، آقای احمدی‌نژاد اگر موضعی داشته باشد، خودش اعلام خواهد کرد و دوستان ما در جریان بهار درحال‌حاضر هیچ فعالیتی در راستای اینکه لیست منتشر کنند، ندارند.هروآبادی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه گفته شده است افراد حاضر در این لیست از اعضای کابینه، چهره‌های اقتصادی و جوانان عدالت‌خواه خواهند بود، گفته است: «عملکرد برخی از این‌ها هیچ ارتباطی با عدالتخواهی ندارد، اینکه با گرای نهاد‌های ذی‌ربط و یکسری قبض، فاکتور، فیش و سند را که مخفی است و دست هیچ‌کس نیست بزرگ کرده و موج رسانه‌ای ایجاد کنید تا یک عده به منافعشان برسند، اسمش عدالتخواهی نیست. آن نهاد بعد که کارشان تمام شد، این افراد را کنار خواهد گذاشت».

او گفته است اگر در میان اسامی، وزرا و اعضای کابینه دولت آقای احمدی‌نژاد هستند، به‌راحتی می‌توانید حدس بزنید که این لیست هیچ ارتباطی با جریان بهار ندارد و این را خودشان هم بار‌ها اثبات کرده‌اند. این چهره نزدیک به احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه وزرای دولت دهم در روز‌های سخت به‌جای اینکه از آقای مشایی و آقای بقایی دفاع کنند، پنهان شدند و سکوت کردند، گفته است: «حتی ۴۳ نفر از آن‌ها هم بیانیه دادند و اعلام برائت کردند، بنابراین هیچ ارتباطی میان آن‌ها و جریان بهار نیست. منتها در شرایط کنونی، چون در نظرسنجی‌ها اقبال مردم به آقای احمدی‌نژاد نسبت به سایر جناح‌های سیاسی بیشتر است، می‌خواهند سوءاستفاده کنند».

او گفته است که برخی از این افراد بعد از سال ۹۲ هم مناصب اقتصادی گرفتند بنابراین اکنون درست نیست که از نام احمدی‌نژاد سوءاستفاده کرده و بخواهند به نام جریان بهار فعالیت سیاسی انجام دهند. آن‌ها این کار را می‌کنند تا اگر شکست خوردند، بگویند احمدی‌نژاد شکست خورد و اگر هم پیروز شدند، دیگر کاری به احمدی‌نژاد ندارد». سخن هروآبادی تا حدی ممکن است درست باشد، چون فهرست منتسب به احمدی‌نژادی‌ها چهره‌های زیادی کم دارد، افرادی مانند غلامحسین الهام، مرتضی تمدن، احمد جوانفکر، هاشمی‌ثمره، برادران دانشجو و...