به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۳ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۱۹۶۳۱۱

پمپئو، ایران را به اخاذی هسته‌ای متهم کرد

گروه بین‌الملل: وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی به تضریح مواضع دولت این کشور درباره مسائل مختلف پیرامون ایران و از جمله توافق هسته‌ای پرداخت.
پمپئو، ایران را به اخاذی هسته‌ای متهم کرد
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ با طرح یک ادعای تکراری اقدامات کشورمان را حمایت از تروریسم، عامل بی‌ثباتی در منطقه و گستراندان سرطانی این اقدامات در منظقه متهم کرد.
او هم‌چنین مدعی شد: حزب‌الله نهادی تحت حمایت ایران است. وقتی به محدوده و وسعت آن‌چه ایران انجام داده است، نگاه کنید، نمی‌توانید این را فراموش کنید که آن‌ها سعی کرده‌اند کسی را در ایالات متحده آمریکا بکشند و در اروپا کارزارهای ترور به راه انداختند. پمپئو در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که در دیدار اخیرش با مقامات اروپایی آیا توانسته است آن‌ها را با سیاست‌های آمریکا در مقابل ایران همراه کند یا نه؟ گفت: بله. ببینید موضع ما روشن بوده است. ما دیدگاهی متفاوت در یک مسیر درست داریم و آن اطمینان یافتن از این است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند و برنامه موشکی آن‌ها مهار، و این حکومت به عقب رانده شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: آن‌ها [اروپایی‌ها]هرگز از این اهداف مشترک صرف‌نظر نکرده‌اند. آن‌ها فقط دیدگاهی متفاوت درباره پیش‌برد این اهداف دارند. اما اگر شما آن‌چه را که ایران حتی در این چند هفته اخیر انجام داده است را در نظر بگیرید، [متوجه می‌شوید] یک اخاذی هسته‌ای است. آن‌ها حالا تهدید به خروج از ان‌پی‌تی می‌کنند. او علاوه بر این گفت: [اروپایی‌ها]گامی تحت برجام برداشته‌اند که سازوکار حل اختلاف را فعال می‌کند. به نظرم نه فقط آن‌ها، بلکه حالا جهان می‌تواند نظاره‌گر این باشد که ایران هیچ تمایلی به پیروی از مفاد اصلی که در این توافق آمده است ندارد و جهان باید برای اطمینان حاصل کردن از این که ایران هرگزبه سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد، متحد شود. من وقتی به آن‌چه رئیس جمهور مکرون[رئیس جمهور فرانسه] دیروز گفت نگاه می‌کنم، مطمئن می‌شوم که منظور او همین است. اکنون ما باید برای رسیدن به آن، باهم همکاری کنیم.

پمپئو رفتار حکومت با مردم در ایران را زیر سوال برد و در ادامه ادعاهایی مداخله‌جویانه خود افزود: حکومتی که، حتی همین حالا، آژانس بین المللی انرژی اتمی در تلاش است که بفهمد مواد هسته‌ای چگونه در جاهایی پیدا شدند که مقامات ایران گفه بودند در این محل‌ها نخواهند بود و این یک خطر جهانی است. او همچنین بیان کرد: رئیس جمهور ترامپ، شب پس از واکنش آمریکا، سخنان خود را اینگونه آغاز کرد که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت. این هدف اصلی ما است. اما ما مجموعه گسترده‌تری از اهداف داریم هم داریم. فقط از آنها می خواهیم مانند یک کشور معمولی رفتار کنند و به جامعه ملل بپیوندند.