به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۳ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب : ۱۹۶۳۱۶

برایان هوک، فرمانده جدید قدس را تهدید كرد

گروه بین‌الملل: نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران تهدید کرد که اگر سردار اسماعیل قاآنی فرمانده جدید نیروی برون‌مرزی سپاه پاسداران، همان راه «کشتن آمریکایی‌ها» را ادامه دهد، او هم به همان سرنوشت دچار خواهد شد.
برایان هوک، فرمانده جدید قدس را تهدید كرد
برایان هوک این مطلب را روز پنج‌شنبه، سوم بهمن، در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس و در مصاحبه با روزنامه عربی الشرق‌الاوسط بیان کرد و گفت که رئیس‌ جمهور آمریکا از مدت‌ها پیش تصریح کرده‌ است که «هرگونه حمله به آمریکایی‌ها یا منافع آمریکایی با پاسخی قاطع روبه‌رو می‌شود». او افزود: «این تهدید جدیدی نیست. رئیس‌ جمهور همیشه گفته‌ است که همواره برای محافظت از منافع آمریکا قاطعانه پاسخ خواهد داد.» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران اضافه کرد که «فکر می‌کنم رژیم ایران اکنون می‌فهمد که نمی‌تواند به آمریکا حمله کند و از عواقبش فرار کند.» این هشدار در حالی بیان می‌شود که سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید نیروی قدس سپاه، روز سی‌ام دی در جریان آئین معارفه خود گفت: «راه شهید قاسم سلیمانی همچنان استمرار خواهد داشت». او افزود که با کمک همه کسانی «که در سرتاسر عالم خون‌خواه او هستند ان‌شاالله جوانمردانه دشمن او را خواهیم زد.» هوک در بخشی دیگر از سخنان خود در مصاحبه با الشرق‌الاوسط چهار محور توافق جدید احتمالی با ایران را که بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، پیشنهاد داده، عدم غنی‌سازی اورانیوم در ایران، پایان آزمایش موشک‌های بالیستیک، توقف حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های نیابتی و پایان سیاست گروگان‌گیری اعلام کرد.

ادعای میانجیگری بین ایران-آمریکا با مذاکرات سرّی
در همین حال، سایت العرب نوشت: تحرکات دیپلماتیک گسترده عمان در قبال تهران، توجه تحلیلگران را به خود جلب کرده و آنها را به سمت پیش بینی امکان ایجاد روزنه ای در پرونده اختلافات شدید ایران و آمریکا سوق داده است.
در ادامه این مطلب ادعا شده است: سفر وزیر خارجه عمان، یوسف به علوی به تهران، دومین سفر او طی کمتر از یک ماه است، که نشان دهنده تلاش بی وقفه عمان برای حل اختلافات شدید بین ایران و آمریکاست.
منابع سیاسی پیش بینی می کنند که تلاش های عمان از صرف تنش بین تهران و واشنگتن فراتر می رود؛ چرا که فعلا، نوعی آتش بس حاکم شده است و هر دو طرف نشان داده اند که تمایلی برای ورود به جنگ ندارند. به گفته یکی از منابع اگاه، ایران احتمالا در صدد تغییر موضعش در مورد مذاکره با دولت ترامپ است؛ چرا که بحران اقتصادی آن، تبدیل به یک بحران اجتماعی شده است. این منبع، موفقیت مذاکرات دیپلماتیک عمان که به صورت سرّی در حال انجام است، را در ایجاد یک تغییر غافلگیر کننده در توافق هسته ای، بعید نمی داند.
پیش از این، بن علوی در آغاز ژانویه برای شرکت در کنفرانس گفتگویی به تهران رفت و به دنبال حادثه ترور سردار سلیمانی و تحت تاثیر شرایط، اعلام کرد که هیچ وساطتی از سوی عمان بین ایران و آمریکا صورت نمی گیرد. منبع سیاسی مذکور معتقد است که در آن شرایط، این واکنش بن علوی طبیعی بوده است؛ اما پس از آرام شدن نسبی اوضاع، عمان تصمیم گرفت وساطت خود را از سر بگیرد؛ چرا که تهران شدیدا تحت فشار تحریمهاست و ترامپ هم در سال انتخابات، نیاز به یک اقدام دیپلماتیک در رابطه با ایران دارد.
در این میان، در حالی که وزیر خارجه عمان در تدارک سفر به تهران بود، همچنان درگیریهای کلامی بین مسئولان ایران و آمریکا آرام نشده بود و برای مثال، رابرت وود، پیشنهاد نماینده پارلمان ایران، احمد حمزه، در مورد تعیین پاداش سه میلیون دلاری برای قاتل ترامپ را «سخیف» توصیف کرد. اغلب تحلیلگران معتقدند که محمد جواد ظریف، از سوی نظام ایران، مسئول طرح گفتمانی معتدل تر است و احتمالا چرخش کشورش در مورد مذاکره با واشنگتن را رهبری خواهد کرد؛ همانطور که در جریان امضای توافق هسته ای، نقش مهمی ایفا نمود.
برچسب ها: برایان هوک