به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۳ ساعت ۱۹:۴۳
کد مطلب : ۱۹۶۳۲۷
فرزاد مجیدی (سرمربی استقلال)؛ کدام پیروزی؟

فضایی به وجود آوردند که کسی جرات نکند نظر مخالف دهد

فضایی به وجود آوردند که کسی جرات نکند نظر مخالف دهد
گروه ورزشی: سرمربی تیم استقلال به شکل ناگهانی و در صحبت‌هایی غیرمنتظره علیه مدیران این باشگاه صحبت کرد. فرهاد مجیدی انتقادات شدیدی نسبت به محل میزبانی با الکویت کویت در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا، عدم حمایت مالی از تیم، نداشتن زمین تمرین، ناتوانی در جذب پاتوسی و ... داشته و صحبت‌های تندی مطرح کرده که مشروح اظهارات او را در زیر می‌خوانید:
* خبر خوش شما این بود؟
اول هفته صد بار گفتم برای پلی‌آف به زمین بی‌طرف برویم و در جریان مسابقات با رایزنی حق میزبانی را پس بگیریم، اما نخواستند به نظر ما اهمیت بدهند. همه ایران درباره این موضوع نظر دادند، اما به نظر مربیان و بازیکنان تیم‌ها اهمیت ندادند! فضایی به وجود آوردند که کسی جرات نکند نظر مخالف دهد. تا همین دیشب به من خیلی محکم می‌گفتند محال است به دبی برویم، اما ناگهان الان می‌گویند خبر خوش! خبر پیروزی، کدام پیروزی؟ پیروزی این بود که بازی پلی‌آف استقلال در تهران برگزار می‌شد.
* گوشت قربانی، استقلال است
چرا از کادرفنی نپرسیدید که برای بازی در زمین بی‌طرف، قطر بهتر است یا امارات که حتما انتخاب من قطر بود، چون مشکل پروازی برای بازی احتمالی با الریان نداشت. پیروزی این بود که یک هفته تمرکز تیم را بهم نمی‌ریختید و ابتدای هفته این موضوع را حل می‌کردید. خبر واقعی این است که گوشت قربانی، استقلال است. مدام از عزت استقلال حرف زدند، اما نگفتند که آیا عزت استقلال این است که در سه چهار روز گذشته دربدر یک تکه زمین سبز باشد؟ آیا این خفت نیست که تیم من زمین ندارد تمرین کند؟!
* اگر نیامده‌ بودم، یک میلیون و ۵۰۰ هزار یوروی دی‌بیاسی را از کجا تهیه می‌کردند؟
به روی مبارکشان هم نمی‌آورند که اگر من نیامده‌ بودم، یک میلیون و ۵۰۰ هزار یوروی آقای دی‌بیاسی را از کجا تهیه می‌کردند که الان نتوانستند ۲۰۰ میلیون تومان به پیمانکار زمین باشگاه انقلاب بدهند تا ما دربدر زمین تمرین نباشیم؟! از کجا می‌خواهید شکایت‌ها و طلب‌های بویان، شفر، استراماچونی و پاختاکور و ... را پرداخت کنید؟
* هوادار می‌داند پاتوسی بخاطر ۵۰ هزار دلار نیامد؟
آیا هوادار می‌داند که شما چند میلیون دلار بدهی کمرشکن در فیفا دارید؟ بودجه ۷۵۰ هزار یورویی استراماچونی که به وکیل او قولش را داده بودند، کجاست که پاتوسی به خاطر ۵۰ هزار دلار بیشتر به تیم دیگری رفت؟! دستگاه جی‌پی‌اس در این باشگاه اجاره‌ای است! دو روز قبل آمده بودند به خاطر ۵۰ میلیون تومان دستگاه را ببرند!
* کدام مربی خارجی تحمل این اوضاع را می‌کند؟
ببینید در یک هفته گذشته به دلیل فضایی که ساختند، به دلیل بی‌زمینی و بلاتکلیفی چقدر به تیم ما ضربه زده‌اند؟ کدام مربی خارجی معتبر این وضعیت را تحمل می‌کرد؟ قبل از این هم یک هفته زمان آماده‌سازی را به خاطر جلسه یک‌ساعته در دوحه کشتند و آخرش معلوم نشد که چطور از تلاش برای برگرداندن استراماچونی به گزینه جدید خارجی رسیدند؟!
یک نفر توضیح نداد که چطور وکیل هیات ایرانی در مذاکره با وکیل استراماچونی به‌عنوان نماینده آقای دی‌بیاسی هم بوده؟
* امید هوادار، بازگشت استراماچونی بود
دروغ ساختند که مجیدی با وزیر جلسه داشته و انتخاب نفر اول ورزش ایران است! من تا به حال هرگز آقای سلطانی‌فر را از نزدیک ندیده‌ام. این دروغ بزرگ را اگر همان روز تکذیب می‌کردم هیچکس نمی‌خواست باور کند، چون امید هوادار به بازگشت استراماچونی بود. من هیچ وقت با وزیر جلسه نداشتم. جالب اینجاست که در همین دو هفته‌ای که به استقلال آمدم افراد زیادی در داخل باشگاه مدعی شدند و باهم دعوا دارند که مجیدی را ما سرمربی استقلال کردیم! غیر از خدا و میلیون‌ها هوادار استقلال کسی نمی‌تواند بر سر من منت بگذارد و این من هستم که باید سر چند نفر از شما منت بگذارم که این ریسک بزرگ را پذیرفتم تا پشت وضعیت اسفناکی که رقم زدید پنهان شوید. مردم صدها هزار بار برای من در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که نیا و خودت را هزینه این بی‌کفایتی‌ها نکن، اما خدا می‌داند که با چه نیتی آمدم. من هر چه در زندگی‌ام دارم از استقلال است.
* بخاطر فالوور گرفتن مصاحبه نمی‌کنم
هیچ وقت آرزوی باختن این تیم را به خاطر منافع خودم نداشتم. به خاطر چند فالوور بیشتر مدام مصاحبه نکردم و هر روز خودم را نمایش ندادم که برای این تیم حاشیه درست کنم. اگر در همه این سالها یک جدول رده‌بندی از آمار مصاحبه‌ها وجود داشت، اسم من در رده‌های آخر قرار دارد.
* انقدر هوادار را فریب دادند که دیگر ...
آنقدر دروغ گفتند و شعار دادند و هوادار را فریب دادند که انگار فایده ندارد بگویی عاشق این تیم هستی، عاشق پیراهنش و تاریخ پرافتخارش. آبرو و اعتبار فوتبالی‌ام را از استقلال به دست آوردم و نگران این وضعیت بودم. به همین خاطر آمدم. خودم بهتر از هر کسی می‌دانم چه ریسک بزرگی را انتخاب کردم و کفتارها بیرون از تیم می‌خواهند جای خدمت و خیانت را عوض کنند.
* با پول دلالی در فضای مجازی فعال شدند!
با پول‌هایی که از راه دلالی در استقلال به دست آوردند، دروغ‌ها را در فضای مجازی وایرال کردند. من کجا گفتم برای کلاس مربیگری به فرانسه رفتم؟ بعد هم نوشتند مجیدی کلاس مربیگری را رها کرده و به خاطر نیمکت استقلال فوری به تهران برگشته! من برای یک کار شخصی باید دو روزه به پاریس می‌رفتم. ۲۸ دسامبر (شب سال نو) کجای اروپا کلاس مربیگری برگزار می‌شود، ای بی‌وجدان‌ها؟! برای من و بسیاری از پیشکسوتان و هواداران استقلال جای سوال دارد که چرا باشگاه استقلال در چند ماه گذشته با این جریان مخرب برخورد نکرده که هیچ، پشت پرده دوستی هم داشته؟! چرا هیچ واکنشی علیه این افراد صورت نگرفته؟!
* ساعت‌ها با استراماچونی صحبت کردم
من با استراماچونی در این مدت ساعت‌ها صحبت کردم. او درباره بسیاری از مشکلات فوتبالی و غیرفوتبالی‌اش در ایران به من گفت اما اجازه ندارم آنها را مطرح کنم. شاید تنها نقطه مثبتی که خیلی درباره‌اش با من حرف زد، شخصیت، تلاش، انگیزه و از خودگذشتگی بازیکنان استقلال بود. نکته‌ای که در بحران‌های اخیر فراموش شده که چقدر بازیکنان استقلال، مظلوم بودند و نجیب. تنها امیدم در این شرایط باورنکردنی این است که می‌بینم شاگردانم حتی روی چمن مصنوعی هم احتیاط نمی‌کنند و با همه وجود می‌خواهند به سمت موفقیت و پیروزی حرکت کنند. این واقعیتی است که در آشفتگی تعطیلات نیم‌فصل از بین رفت. شاگردان من لایق بهترین‌ها هستند و خواهید دید که حقشان را در زمین خواهند گرفت.
* استقلال یک باغچه هم ندارد!
تعداد زیادی از افراد با یک دست کت‌وشلوار به باشگاه آمدند و پولدار رفتند، اما استقلال یک باغچه هم به نام خودش ندارد و فقیرتر هم شده. این نتیجه سالها سو مدیریت و بی‌کفایتی و بیسوادی و رانت و فساد و رابطه‌بازی است و روز به روز هم بدتر می‌شود.
* اجازه نمی‌دهم شارلاتان‌ها اطراف استقلال باشند
آسان‌ترین کار برای من این بود که مثل خیلی‌ها یک لیست رویایی تهیه کنم و نام چهار پنج بازیکن ملی‌پوش را در اولویت اول بنویسم و تحویل باشگاه بدهم. بعدا هم بهانه کنم که بازیکنان مورد نیاز من را نگرفتند. من تا زمانی که اینجا هستم اجازه نخواهم داد این شارلاتان‌ها در اطراف استقلال حضور داشته باشند. دست همه این افراد را از اطراف تیم کوتاه کردم و خواهم کرد. هر روز هم بیکار نیستم که حرف بزنم. چون استقلال قربانی حرف‌ها و مصاحبه‌های بیش از حد است.
* هیچ قولی ندادم
هیچ قولی به هیات مدیره ندادم و فقط چند شرط داشتم که یکی از آنها به کمک آقای موسوی انجام شده. واقعا نمی‌دانم اگر ایشان نبود پول بازیکنان چطور پرداخت می‌شد و بسیاری کمک‌های دیگر که از آقای موسوی تشکر می‌کنم. متاسفانه ارزش کار خوب دیگران را هم پایین می‌آورند. مثلا می‌گویند قرض داده. خب می‌رفتید ۲۰۰ میلیون قرض می‌کردید تا زمین انقلاب زیر این همه برف دفن نشود. در این دوره و زمانه چند نفر پیدا می‌شوند که بدون حضور در هیات مدیره به استقلال پول قرض بدهند؟ کلامی خیلی‌ها آماده‌اند، در عمل چند نفر پای پرداخت هستند؟
****************
سرانجام همان اتفاقی که مدنظر کنفدراسیون فوتبال آسیا بود، رخ داد و دو نماینده ایران در لیگ قهرمانان باید روز شنبه 5 بهمن در زمین بی‌طرف (کشور امارات) به مصاف حریفان خود بروند، ضمن اینکه نمایندگان کشورمان در مرحله گروهی در دور برگشت میزبان خواهند بود و در دور رفت باید در زمین حریفان بازی کنند.
به گزارش تسنیم، این موضوعی بود که چند روز پیش AFC در نامه دوم خود به فدراسیون فوتبال ایران به آن اشاره کرده بود. ایران اما به نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا اینچنین پاسخ داده بود:
1 - به اطلاع می‌رساند باشگاه‌های ایرانی با این استدلال که هیچ دلیل قانونی برای سلب حق میزبانی آنان وجود ندارد اعلام می‌کنند به هیچ عنوان میزبانی خود را به خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران منتقل نمی‌کند.
2- کلیه باشگاه‌های ایرانی حاضر در مسابقات اعلام می‌کنند صرفا در شرایطی در مسابقات حاضر می‌شوند که کنفدراسیون به صورت رسمی اعلام کنند این باشگاه‌ها از رقبای خود داخل سرزمین جمهوری اسلامی میزبانی می‌کنند.
3- در صورت قبول شرایط فوق توسط کنفدراسیون، باشگاه‌های ایرانی صرفا تغییر زمان برگزاری مسابقات داخل تقویم برگزاری را می‌پذیرند.
4- مدیران عامل باشگاه‌های ایرانی تقاضا دارند در اسرع وقت جلسه‌ای با رئیس و دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار کنند.
پس از این پاسخ، اعلام شد که نمایندگان ایران به همراه سرپرست معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال عازم مالزی می‌شوند تا با ویندسور جان دبیرکل AFC جلسه داشته باشند. این جلسه صبح امروز برگزار شد و خروجی آن دقیقاً همان نامه دوم کنفدراسیون فوتبال آسیا بود با این  تفاوت که چند هزار دلار هزینه اعزام نمایندگان ایران به مالزی شد!
نگاهی به دستاوردهای نشست امروز می‌تواند ما در قضاوت کردن بهتر کمک کند:
1- استقلال و شهر خودرو پذیرفتند که در امارات بازی پلی‌آف خود را برابر الکویت کویت و الرفاع بحرین برگزار کنند. (کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه دوم خود چنین نوشته بود: در حال حاضر تمهیدات لازم برای برگزاری مسابقات مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا 2020  در قطر به عنوان زمین بی‌طرف و در تاریخ 25 ژانویه 2020 در حال انجام است که مقرر بود در تاریخ 21 ژانویه سال 2020 به میزبانی باشگاه‌های ایرانی برگزار شود.)
2- نمایندگان ایران در سه دیدار دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا میهمان و در دور برگشت میزبان خواهند بود. (AFC در نامه خود چنین آورده بود: زمان بازی‌های خانگی باشگاه‌های ایرانی شرکت کننده در لیگ قهرمانان آسیا با بازی‌های خانگی باشگاه‌های رقیب جابجا خواهد شد و در کشور باشگاه‌های مقابل برگزار خواهد شد. به این معنا که بازی‌های روز یک، دو و سه در خارج از خانه برگزار خواهند شد.)
در این میان چند نکته وجود دارد. یکی اینکه قرار بود مسابقات پلی‌آف در قطر برگزار شود و با توجه به رابطه خوب ایران با این کشور، قطری‌ها تمام هزینه‌ها را تقبل می‌کردند. در حال حاضر اگر استقلال از سد الکویت بگذرد باید در پلی‌آف دوم به مصاف الریان در قطر برود و شهر خودرو هم به دیدار السیلیه. با توجه به عدم انجام پرواز از دبی به دوحه هر دو تیم در صورت صعود دچار مشکلات زیادی خواهند شد چرا که بازی دوم پلی‌آف روز سه‌شنبه آینده (8 بهمن) برگزار می‌شود.
نکته دیگر اینکه طبق اعلام قبلی AFC تیم‌های ایرانی در دور برگشت میزبان خواهند بود و در جلسه امروز نمایندگان ایران نیز همین موضوع مورد تأیید قرار گرفت و عملاً تغییری در آن ایجاد نشد.
شاید تنها موضوع، گرفتن تضمین کتبی از AFC برای برگزاری بازی‌ها در ایران باشد که این کار هم می‌شد با ارسال نامه و درخواست از مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام شود و دیگر نیازی به هزینه‌های اضافی برای سفر به مالزی نبود.
اینکه خروجی جلسه امروز با پاسخ ایران به نامه دوم کنفدراسیون فوتبال آسیا متفاوت است، جای سؤال و ابهام فراوان دارد و جالب اینکه یک هفته تمام، همه مسئولان ورزش ایران بارها جملاتی نظیر «عزت ملی را زیر پا نمی‌گذاریم»، «بازی در زمین بی‌طرف یعنی تن به ذلت دادن»، «روی تصمیم خودمان می‌مانیم»، «پذیرفتن بازی در زمین بی‌طرف یعنی پذیرفتن ناامنی در ایران»، صحبت می‌کردند اما در نهایت همان چیزی که کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت و از آن به عنوان عملیات فریب یاد می‌شد را پذیرفتند. ظاهراً اما عملیات فریب از سوی مسئولان ایرانی اجرا شد که یک هفته تمام به هواداران و رسانه‌ها چیز دیگری گفتند و در نهایت به همان حرف AFC تن دادند و عزت ملی را خدشه‌دار کردند. وعده‌های پوچ مسئولان ایرانی و صحبت از عزت ملی چیزی بود که امروز رنگ باخت و در کنار آن اعتماد رسانه‌ها و هواداران هم به آنها کمرنگ‌تر از گذشته شد.
جالب اینجاست که نمایندگان ایرانی حاضر در جلسه با دبیرکل AFC و برخی دیگر از مسئولان از پیروزی بزرگ و خبر خوش سخن می‌گویند؛ اما سؤال این است که کدام پیروزی؛ کدام خبر خوش؟ پذیرفتن حرف چند روز پیش کنفدراسیون فوتبال آسیا خبر خوش و پیروزی است که اگر از نظرتان اینگونه است وای به فوتبالی که در آن چنین مسائلی از سوی مدیرانش مطرح می‌شود.

تكمیلی
AFC؛ ایران میزبان دور برگشت گروهی است

بیانیه کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره میزبانی تیم های ایرانی در دور گروهی لیگ قهرمانان تغییر کرد.
AFC؛ ایران میزبان دور برگشت گروهی است
به گزارش "ورزش سه"، صبح امروز جلسه مهمی بین نمایندگان ایران و دبیرکل AFC درباره اتفاقات اخیر و بحث سلب امتیاز میزبانی از تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد. پس از پایان این جلسه، مدیران ایرانی اعلام کردند یک پیروزی مهم به دست آورده اند و به جز دو بازی پلی آف تیم های استقلال و شهر خودرو، بقیه دیدارهای خانگی ایران در مرحله گروهی به میزبانی ورزشگاه های اختصاصی تیم ها انجام می شود.  با این حال، بعد از ظهر امروز انتشار بیانیه ای از سوی AFC این شائبه را به وجود آورد که خروجی جلسه چیزی غیر از صحبت های طرف ایرانی بوده باشد. در آن بیانیه مطابق خواسته های قبلی AFC اعلام شده بود بازی های دور رفت مرحله گروهی به عنوان دیدار های بیرون خانه برای ایران برگزار می شود تا زمان برای بررسی مسائل امنیتی درباره کشور ایران وجود داشته باشد و پس از آن درباره دور برگشت و میزبانی ایران تصمیم گیری شود.
 
 اما دقایقی پیش بیانیه کنفدراسیون فوتبال آسیا تغییر مهمی کرد و جمله پایانی این بیانیه که مهمترین نکته و ابهام آن برای فوتبال دوستان ایرانی بود، به چیزی مشابه صحبت های مدیران باشگاه های ایرانی پس از جلسه تبدیل شد. در پایان این بیانیه به جای صحبت از نگرانی های امنیتی و بررسی‌های احتمالی، گفته شده که بازی های خانگی تیم های ایرانی به هفته چهارم، پنجم و ششم مرحله گروهی منتقل می شود. مشابه این متن در ایمیلی که ابراهیم شکوری از آن رونمایی کرده نیز وجود دارد؛ آنجا هم به برگزاری دیدارهای خانگی نمایندگان ایران در هفته‌های چهارم، پنجم و ششم مرحله گروهی اشاره شده است.
 

بیانیه اولیه AFC که در انتهای آن به بررسی های امنیتی کشور ایران برای میزبانی در دور برگشت اشاره شده بود.
 گفتنی است، این دومین روز متوالی است که رسانه‌ها و اهالی فوتبال در ایران به دلیل اشتباهات سایت AFC دچار سردرگمی می شوند. دیروز هم محل بازی پلی آف شهرخودرو مقابل حریف بحرینی در یک قسمت از سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا شهر مشهد و در بخش دیگری شهر شارجه امارات عنوان شده بود که باعث ایجاد شبهاتی شد.
 

بیانیه جدید و اصلاح شده، که تنها جمله آخر آن نسبت به نسخه قبلی تفاوت دارد و در آن عنوان شده تیم های ایرانی در دور برگشت مرحله گروهی میزبان خواهند بود.
 

محمود
United Arab Emirates
۱۳۹۸/۱۱/۰۳ ۲۰:۳۲
اقتدار یه مملکت رو در اینگونه شرایط میسنجند! اگر به موشک و خمپاره باشه که القاعده هم اقتدار داره .... (365514)
Amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۱۱/۰۳ ۲۲:۲۴
بیاد پیروزی بزرگ برجام...!!!! :)) (365515)
رامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۱۱/۰۳ ۲۲:۲۷
کلا یاد گرفتیم فقط دروغ بگیم... (365516)
۱۳۹۸/۱۱/۰۴ ۱۵:۰۵
این جمله در همه ارکان جامعه ایجاد شده است :
"فضایی به وجود آوردند که کسی جرات نکند نظر مخالف دهد" (365518)