به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۴ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۱۹۶۳۴۸

سراب قبولی در رشته‌های پزشکی

گروه جامعه: سرپرست حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره اقبال بسیار زیاد دانش‌آموزان به رشته علوم تجربی و آسیب‌های ناشی از کنکور گفت: در سال‌های اخیر رشته تجربی در دوره دوم متوسطه مورد اقبال جدی قرار گرفته و دلیل اصلی این است که چند رشته دانشگاهی آن به لحاظ شغلی بازار کار خوبی دارند. مثلا رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اینگونه‌اند اما باید گفت که اولا همه رشته‌های تعریف شده دانشگاهی مورد نیاز جامعه هستند. دوم اینکه تعداد محدودی از داوطلبان در این رشته‌ها پذیرفته می‌شوند و قبولی برای مابقی یک سراب است.
سراب قبولی در رشته‌های پزشکی
احمد احمدی با اشاره به تغییرات ساختاری چندماه اخیر سازمان پژوهش و شکل گیری حوزه‌های یازده گانه تربیت و یادگیری اظهار کرد: دفتر تالیف دوره عمومی و متوسطه نظری و فنی و حرفه‌ای مشمول تغییر ساختاری شده‌اند و قرار است اهداف مربوطه را با وظایف مشخص‌تری دنبال کنند.قبلا این دفاتر هم کار برنامه‌ریزی و هم تالیف کتاب درسی و بسته آموزشی را انجام می‌دادند اما قرار شده است در تقسیم بندی و رویکرد جدید، برنامه‌ریزی در بخش جداگانه‌ دیگری انجام شود.وی افزود: به عبارت دیگر تعیین منطق برنامه، شایستگی‌ها و استانداردهایی که دانش آموزان باید به آن دست یابند در بخشی به نام حوزه‌های تربیت و یادگیری انجام خواهد شد.سرپرست حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه در این بخش پژوهش‌های نیازسنجی، تحلیل اسناد موجود و پژوهش‌های مرتبط دیگرانجام می‌شود گفت: پس از انجام این پژوهش‌ها، راهنمای برنامه درسی هر حوزه‌ای تدوین و اعتبار بخشی شده و در اختیار دوره‌ها قرار می‌گیرد تا بسته آموزشی توسط آنها به بخش خصوصی سفارش داده شود. بسته آموزشی شامل کتاب درسی، کتاب کار، کتاب راهنمای معلم، نرم افزارهای آموزشی و سایت‌های پشتیبان می‌شود.

وی ادامه داد: برای برنامه ریزی درسی از اسناد بالادستی چون برنامه درسی ملی، مبانی نظری سند تحول بنیادین، نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم انقلاب و... بهره گرفته می‌شود.سایر پژوهش‌های ملی و بین‌المللی که انجام شده‌اند نیز تحلیل و همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه استانداردهای هر حوزه یادگیری در برنامه درسی استخراج خواهد شد. این تمرکزگرایی، کمک می‌کند که برنامه و استانداردهای دقیق‌تری را تدوین کنیم.احمدی با اشاره به اینکه کار اصلی ما این است که بتوانیم در حوزه  تربیت و یادگیری علوم تا آخر سال ۱۳۹۹ و در نهایت ابتدای سال ۱۴۰۰ راهنمای برنامه درسی حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی را استخراج کنیم عنوان کرد: در نهایت ما منطق حوزه علوم تجربی، ‌ قلمرو، کارکرد، راهبردهای یاددهی - یادگیری، شایستگی‌های پایه و تلفیقی و پیچیده، استانداردهای محتوا، استانداردهای ارزشیابی، مشخصات دبیران در حوزه، مشخصات فضا و امکانات آموزشی، وسایل کمک آموزشی و آزمایشگاهی و کارکرد رشته‌های زیر مجموعه حوزه علوم را مشخص و استانداردهای آنها را استخراج می‌کنیم.

سرپرست حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: آموزش علوم تجربی با ساحت علم و فناوری در سندتحول بنیادین ارتباط زیادی دارد و دارای جایگاه ویژه برای هر کشوری است. این امر توسط مسئولین کشور به درستی شناخته شده است. به عنوان مثال در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توصیه‌های اساسی به منظور ساختن ایران اسلامی بزرگ داریم. وقتی هدف ساخت ایران و تمدن جدید ایرانی اسلامی باشد قطعا علوم تجربی و ساحت علم و فناوری جایگاه ویژه دارند و بدون توجه به آموزش علم و فناوری، این امر مهم  تحقق نخواهد یافت.وی با اشاره به شایستگی‌های پایه در برنامه درسی ملی گفت: تفکر و تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق شایستگی‌های پایه هستند و در تمام حوزه‌های تربیت و یادگیری دنبال می‌شوند و برای ساخت کشورمان نیاز به جوانانی با انگیزه، دانا و باایمان داریم. آموزش علم تجربی در دنیای امروز به صورت منفرد و جداگانه دنبال نمی‌شود. نیاز امروز دنیا این است که افراد آموزش تلفیقی ببینند. نزدیک‌ترین تلفیق در بخش علم و فناوری این است که علوم تجربی با علوم ریاضی، فناوری آی‌تی، مهندسی و هنر با هم به صورت در هم تنیده تلفیق شوند. این پیشرفت همه جانبه علمی و فناوری است که نمود آن در نمایشگاه‌های بین المللی محسوس است و محصولات بسیاری در حوزه تلفیقی تولید می‌شوند.

احمدی با بیان اینکه علوم تجربی بخش مادی جهان هستی را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد و سامانه اصلی آن بخش مادی جهان هستی بوده و ایده‌های کلیدی در آن به این شرح است گفت: ساختار و عملکرد، روابط و الگوها، پایداری، تغییر و اندازه گیری و روش علمی یا ماهیت علم ایده‌های کلیدی‌اند و ما در حال کار روی این ایده‌های کلیدی در قالب برنامه‌ها هستیم.وی درباره اقبال بسیار زیاد دانش‌آموزان به رشته علوم تجربی و آسیب‌های ناشی از کنکور گفت: در سال‌های اخیر رشته تجربی در  دوره دوم متوسطه مورد اقبال جدی قرار گرفته و دلیل اصلی این است که چند رشته دانشگاهی آن به لحاظ شغلی بازار کار خوبی دارند. مثلا رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اینگونه‌اند؛ اما باید گفت که اولا همه رشته‌های تعریف شده دانشگاهی مورد نیاز جامعه هستند، دوم اینکه تعداد محدودی از داوطلبان در این رشته‌ها پذیرفته می‌شوند و قبولی برای مابقی یک سراب است.سرپرست حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: مجموع دانشجویان در این سه چهار رشته برای همه دانشگاه‌ها اعم از دولتی گرفته تا آزاد به ۸۰۰۰ نفر هم نمی‌رسد.دانش‌آموزانی که نتیجه و احساس منفی پیدا می‌کنند متاسفانه بسیار زیاد هستند. خانواده‌ها باید در انتخاب رشته هوشمندانه‌تر عمل کرده و قابلیت، توانمندی، استعداد، علایق و کارایی فرزندانشان را بررسی و مدنظر قرار دهند و طبق آن تصمیم بگیرند.

وی با بیان اینکه اگر شهروندی یک مکانیک، خیاط یا نجار خوب باشد شاید درآمدش از یک پزشک کمتر نباشد گفت: مهم این است که فرد در هرشاخه و رشته‌ای درس می‌خواند بهترین باشد و توانمندی‌های لازم را کسب کرده باشد.احمدی درباره ادغام برخی رشته‌ها با یکدیگر مانند رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک با یکدیگر گفت: روی این موضوع در زمان تدوین برنامه درسی ملی کار شد. یکی از کمیته‌ها، شاخه‌های مختلف را بررسی کرد.دیدگاه‌های مختلفی در دنیا در این باره وجود دارد، البته در  تقسیم بندی فعلی هم به نیازهای کشور پاسخ داده ‌می‌شود به شرط آنکه از وضعیت هجوم به سمت رشته‌های خاص مانند  پزشکی خارج شویم. نیاز امروز دنیا در حال تغییر است و موضوع مهم آن است که دانش آموزان ما توانایی‌های متناسب با اهداف در حال تغییر در رشته و شغل را کسب کنند، به عنوان مثال زمانی تعداد زیادی تعمیرکار تلویزیون داشتیم اما اکنون آن تعمیرکارها را تقریبا نداریم ولی درعوض تعداد زیادی تعمیرکارهای موبایل داریم.سرپرست حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: باید ویژگی‌های دنیای امروز را درک کرد. اگر فرد، یادگیرنده مادام‌العمر باشد می‌تواند همواره دانش و مهارت‌های خود را بروز کند و از بازار کار، اقتصاد، تجارت، علم و دانش و ... عقب نماند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: کنکور سراسری