کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازه زمانی سازوکار حل اختلاف برجام تمدید شد

4 بهمن 1398 ساعت 18:13

گروه بین‌الملل: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد پس از مذاکرات میان اعضای توافق هسته‌ای ایران، بازه زمانی سازوکار حل اختلاف برجام تمدید شده است.


به گزارش یورونیوز، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) به طور رسمی ایران را متهم به تخطی از اصول برجام کردند. این اقدام کمتر از ده روز پس از آن صورت گرفت که ایران گام پنجم خود را در عدول از مسئولیت‌های مربوط به توافق جامع هسته‌ای، برجام، اعلام کرد. بر اساس یکی از مهم ترین بندهای مندرج در توافق جامع هسته‌ای، سازوکار حل اختلاف در نهایت می تواند به طور خودکار تمام تحریم‌های بین‌المللی گذشته شورای امنیت علیه ایران را بازگرداند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه خود آورده است: «بر این مطلب توافق وجود دارد که به دلیل پیچیدگی مباحث مطروحه، زمان بیشتری مورد نیاز است. در نتیجه بازه زمانی تمدید می شود.» وی در بیانیه تازه خود گفته است کمیسیون مربوط به نظارت بر مقررات برجام در ماه فوریه تشکیل جلسه خواهد داد، با این حال وی به تاریخ دقیق تر این جلسه اشاره ای نکرده است.

بورل در توافق ایران و شش قدرت جهانی نقش ضامن و هماهنگ کننده را بر عهده دارد. بر روی کاغذ، پروسه حل اختلاف از زمان ارسال نامه سه کشور اروپایی (در حدود دو هفته پیش) مهلت ۱۵ باید شروع می شد که ۱۵ روز دیگر نیز قابل تمدید بود. با این حال هنوز حول این مطلب که مهلت زمانی ۱۵ روزه اول باید از چه تاریخی محاسبه شود ابهام وجود دارد. چرا که به گفته مقامات رسمی، ایران به طور رسمی پروسه مشورتی را به رسمیت نشناخته است. ایالات متحده آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که از تصمیم کشورهای اروپایی طرف برجام برای فعال کردن مکانیسم حل اختلافات این توافقنامه استقبال می‌کند. این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، پیشتر با انتقاد از اقدام سه عضو اروپایی برجام در فعال کردن سازوکار حل اختلاف در برجام گفته بود اگر پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع شود، تهران خروج از ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای) را در دستور کار قرار خواهد داد.


کد مطلب: 196433

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/196433/بازه-زمانی-سازوکار-حل-اختلاف-برجام-تمدید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir