به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۱۹۶۵۱۳

«آمریکن هرالد تریبون» از ایران اداره می‌شود!

گروه بین‌الملل: شبکه «سی‌ان‌ان» در پی تحقیقاتی از شرکت‌های بزرگ اینترنتی، گزارش داد رسانه «آمریکن هرالد تریبون» که از سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شده و چندین نویسنده آمریکایی را نیز با دستمزد جذب کار کرده، از ایران اداره می‌شود و وابسته به رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی است!
«آمریکن هرالد تریبون» از ایران اداره می‌شود!
«آمریکن هرالد تریبون» در سایت رسمی خود، فعالیت این رسانه را «بی‌طرفانه و مستقل» عنوان کرده، اما شبکه سی‌ان‌ان می‌نویسد با نگاهی به محتوای مطالب، خصوصا حملات آن به سیاست خارجی آمریکا، شخص دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کشور و مواضع تند آن علیه اسرائیل، هیچ کدام از خصوصیات رسانه‌های مستقل آمریکایی را نمی‌توان در آن یافت و بیشتر به نظر می‌رسد خط سیاسی رسمی دولت ایران را دنبال می‌کند.

سخنگوی فیس‌بوک به سی‌ان‌ان گفته است که همکارانشان وقتی سال ۲۰۱۸ صفحه فیس‌بوک «آمریکن هرالد تریبون» را بررسی کردند، متوجه شدند که وابسته به رسانه دولتی ایران است و این صفحه را مسدود کردند. شرکت امنیت اینترنتی «فایر آی» نیز بر این باور است که به احتمال زیاد سایت «آمریکن هرالد تریبون» از ایران اداره می‌شود. یکی از نویسندگان آمریکایی این رسانه با نام تیم کینگ به «سی‌ان‌ان» گفته است که دقیقا به خاطر نمی‌آورد همکاری با «آمریکن هرالد تریبون» را چگونه آغاز کرده، اما به‌خاطر یکی از مقالاتش در سال ۲۰۱۶ درباره ترامپ چند صد دلار نیز دریافت کرده و هرگز نمی‌دانسته این رسانه به ایران وابسته است.

همسر سابق آقای کینگ می‌گوید نامه‌ای شکایت‌آمیز از یک نویسنده دریافت کرده که گفته است «آمریکن هرالد تریبون» بدون اجازه بخش‌هایی از نوشته‌های او را بازنشر کرده و از راه جستجو از شرکت ثبت‌کننده سایت اینترنتی به نام و شماره تماس آقای کینگ دسترسی پیدا کرده است و نشان می‌دهد سایت «آمریکن هرالد تریبون» با مشخصات فردی با اسم «کینگ» و شماره تماس خود آقای تیم کینگ ثبت شده است.

بعد از اعتراض خانواده کینگ، «آمریکن هرالد تریبون» نام فرد ثبت‌کننده سایت را به «سام» تغییر داده است.
این گزارش می‌افزاید نویسندگان آمریکایی «آمریکن هرالد تریبون» اطلاع ندارند که ایران آن را اداره می‌کند و آقای کینگ نیز گفته است فکر می‌کرده برای یک رسانه برزیلی کار می‌کند. «آمریکن هرالد تریبون» در سایت رسمی خود گفته است هزینه‌هایش را از راه تبلیغات، کمک‌های خصوصی و مردمی تامین می‌کند. فیس‌بوک در اوت سال ۲۰۱۸ حساب کاربری این رسانه را همراه با ۶۵۲ کاربر دیگر به ظن ارتباط با رسانه‌های دولتی ایران مسدود کرد.

آن زمان فیس‌بوک انسداد حساب کاربری «آمریکن هرالد تریبون» را علنی نکرد، اما سخنگوی این شرکت جمعه ۴ بهمن ماه به سی‌ان‌ان گفته است که این رسانه نیز در لیست مسدود شده‌ها بود. همان زمان شرکت گوگل نیز اقدامات محدودکننده‌ای علیه برخی کاربران به ظن ارتباط مخفیانه با رسانه‌های دولتی ایران اعمال کرد که «آمریکن هرالد تریبون» یکی از آنها بود. «آمریکن هرالد تریبون» بعد از آن تنها با حساب توئیتری خود در شبکه‌های اجتماعی فعال بود، اما ماه گذشته توئیتر نیز حساب کاربری آن را مسدود کرد و به سی‌ان‌ان گفته است در حال تحقیقات پیرامون این حساب کاربری است.