به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۱

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ساعت ۱۲:۱۸

کشف یک ستاره خون‌آشام!

گروه علمی: گروهی از ستاره‌شناسان، یک سامانه ستاره‌ای را کشف کرده‌اند که به "ستاره خون‌آشام" مشهور شده است.
کشف یک ستاره خون‌آشام!
ستاره‌شناسان در بررسی‌های خود، یک "ستاره خون‌آشام" را کشف کرده‌اند که سه هزار سال نوری از زمین فاصله دارد. آنها شواهدی از وجود یک ستاره کوتوله سفید در نزدیکی صورت فلکی کژدم یافته‌اند که یک ستاره کوتوله قهوه‌ای بسیار کوچک‌تر نیز همراه آن است."رایان ریدن هارپر"(Ryan Ridden-Harper)، پژوهشگر "دانشگاه ملی استرالیا"(ANU) و سرپرست این پروژه گفت: این رویداد نادر، طغیانی از یک نواختر کوتوله است که به عنوان یک سامانه ستاره‌ای خون‌آشام شناخته می‌شود.کوتوله‌های سفید، ستارگانی هستند که همه هیدروژن خود را می‌سوزانند؛ در حالی که کوتوله‌های قهوه‌ای، اجرامی هستند که برای سیاره بودن، بیش از اندازه بزرگ و برای ستاره بودن، بیش از اندازه کوچک هستند.هارپر و گروهش هنگام جستجو در میان داده‌های جمع‌آوری شده توسط "تلسکوپ فضایی کپلر"(Kepler Space Telescope)، این ستاره را کشف کردند که در میان تاریکی فضا پنهان شده بود.

اگرچه این سامانه ستاره‌ای، واقعا کم‌نور و حدود یک میلیون برابر کم‌نورتر از آن است که چشمان ما از عهده دیدن آن برآید اما داده‌های تلسکوپ کپلر توانستند درخششی زودگذر را به نمایش بگذارند که یک ماه به طول انجامید.هارپر افزود: داده‌های کپلر، یک دوره 30 روزه را نشان می‌دهند که این نواختر سفید طی آن 1600 برابر درخشان‌تر می‌شود و سپس نور آن به سرعت کاهش می‌یابد تا به تدریج به روشنایی طبیعی خود بازگردد.این درخشش، ناشی از موادی است که کوتوله سفید آنها را از کوتوله قهوه‌ای به سوی خود جذب می‌کند و این مواد به شکل یک صفحه، دور کوتوله سفید قرار می‌گیرند. این صفحه در اوج طغیان خود، به حرارت 11700 درجه سلسیوس می‌رسد.

پژوهشگران باور دارند کشف آنها که با همکاری"موسسه علوم تلسکوپ فضایی"(Stsci) و "دانشگاه نوتردام"(ND) آمریکا انجام شده، می‌تواند بینش‌های جدیدی در مورد این سامانه ستاره‌ای فراهم کند.به گفته هارپر، گام بعدی پژوهشگران این است که داده‌های تلسکوپ کپلر را با اطلاعات "ماهواره تس"(Tess) ناسا ادغام کنند.وی افزود: این کار می‌تواند امکان درک سریع‌ترین انفجارهای جهان را برای ما فراهم کند. امکان دارد که ما بتوانیم رخدادهای نادری کشف کنیم که هیچ تلسکوپ دیگری امکان کشف آنها را ندارد.این پژوهش، در مجله "Monthly Notices of the Royal Astronomical Society" به چاپ رسید.
برچسب ها: کهکشان