به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : ۱۹۶۵۹۶

راه بورس‌های اروپایی از آسیا و آمریکا جدا شد

گروه اقتصادی: برخلاف بورس‌های اروپایی، بیشتر شاخص‌های بورسی در آسیا و آمریکا ریزش کردند.
راه بورس‌های اروپایی از آسیا و آمریکا جدا شد
به گزارش  سی ان بی سی، روند معاملات در نقاط مختلف جهان تحت تاثیر اخبار مختلفی قرار گرفت. با وجود تلاش های مقامات چینی برای کنترل شیوع بیماری ویروسی جدید کرونا، گزارشاتی از گسترش این بیماری مخابره شده است.فرانسه به عنوان نخستین کشور اروپایی مشاهده چهار مورد مشکوک به کرونا را گزارش کرده است. نگرانی از شیوع این بیماری که دستگاه تنفسی را دچار اختلالات جدی می کند با توجه به فرا رسیدن سال نو در چین و آغاز سفر میلیون ها نفر از شهروندان این کشور به کشورهای خارجی برای گذران تعطیلات، تشدید شده است.کینکی کروزبی، استراتژیست ارشد بازار در موسسه " پرودنشیال فایننشیال" گفت: این (بیماری) روی همه چیز سایه انداخته است. اگرچه تاکنون شیوع این ویروس در سطح جهانی محدود بوده اما نگرانی‌ها از پیامدهای این بیماری جدی است به ویژه روی اقتصاد چین که کانون این بیماری بود.در حوزه جنگ تجاری نیز پس از ۱۷ ماه اختلاف گسترده، نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن فاز نخست توافق تجاری با آمریکا را امضا کرد. این پیمان که بخشی از یک توافق بزرگ‌تر خواهد بود چین را مکلف به افزایش خرید از آمریکا در ازای برداشته شدن بخشی از تعرفه های آمریکا روی محصولات چینی می‌کند.

دونالد ترامپ اخیرا امضای فاز نخست توافق را اتفاقی خوب برای کشاورزان آمریکایی دانسته و از امضای توافقات مشابه با مکزیک و کانادا دراینده ای نزدیک خبر داده است. البته پیش تر پیمان تجارت آزاد بین آمریکا و دو کشور همسایه امضا شده بود و مشخص نیست که ترامپ قصد تغییر مجدد مفاد این پیمان را دارد یا خیر.یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفته است که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با یکدیگر بر سر تعلیق عملی کردن تهدیدات متقابل اعمال تعرفه‌های تجاری تا پایان سال جاری میلادی توافق کرده اند. قرار است به زودی نمایندگان فرانسه و آمریکا بر سر لایحه جنجالی مالیات دیجیتالی در فرانسه که مشخصا درآمد برخی غول های فناوری آمریکایی نظیر آمازون وفیس بوک را هدف قرار می گیرد؛ گفت‌وگو کنند.آمریکا تهدید کرده است که در صورت عملی شدن این لایحه، تعرفه سنگینی روی واردات بخشی از محصولات فرانسوی وضع خواهد کرد. البته این تنها مشکل آمریکا با اروپایی‌ها نیست و آلمان و اتریش نیز اخیرا به دلیل تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به کشورهایشان توسط آمریکا موضع تندی علیه این کشور گرفته اند.

در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته  شدند.شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۰.۵۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۹۸۹.۷۳  واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۹ درصد ریزش تا سطح ۳۲۹۵.۴۷ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با ریزش ۰.۹۳ درصدی در سطح ۹۳۱۴.۹۱ واحدی بسته شد.آن اندرسون، مدیر بخش درآمدی در موسسه " یو بی اس است منیجمنت" گفت: در حالی وارد سال ۲۰۲۰ شده ایم که چشم انداز اقتصاد جهانی نسبت به قبل امیدوارکننده تر است و در نتیجه از دیگاه بنیادین، دلایل زیادی برای خوش‌بینی به روند بازار وجود دارد.هم‌چنین در تحولات داخلی آمریکا، مجلس سنای آمریکا رسیدگی به استیضاح دونالد ترامپ را آغاز کرده است. انتظار می‌رود رسیدگی به دو محور استیضاح یعنی اتهام سو استفاده از قدرت و سنگ اندازی در کار کنگره دست کم دو هفته طول بکشد اما با توجه به اکثریت جمهوری خواهان در مجلس سنا، به حد نصاب رسیدن آرای کافی برای عزل ترامپ کار بسیار سختی خواهد بود.

از سوی دیگر، بورس‌های اروپایی کماکان تحت تاثیر وقایع مربوط به فرانسه و انگلیس قرار دارند. مجلس انگلیس با اکثریت آرا با لایحه توافق دولت این کشور و اتحادیه اروپا بر سر خروج از اتحادیه اروپا تا سی  و یکم ژانویه موافقت کرده است. لایحه خروج از اتحادیه اروپا اکنون به تایید نهایی ملکه این کشور و نخست وزیر نیز رسیده و کمیسیون اروپا نیز از موافقت خود با اجرایی شدن توافق برگزیت خبر داده است.در فرانسه لایحه جنجالی دولت برای اصلاح نظام بازنشستگی باعث رقم خوردن طولانی‌ترین اعتصابات تاریخ معاصر این کشور و استعفای وزیر بازنشستگی این کشور شده است. بانک مرکزی فرانسه هشدار داده است اعتصابات باعث کاهش محسوس رشد اقتصادی این کشور خواهد شد.در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۰۴ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۷۵۸۵.۹۸ واحد بسته شد.
شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با جهش ۰.۸۸ درصدی در سطح ۶۰۲۴.۲۸ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۱.۴۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۵۷۶.۶۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۴۶ درصد بالا رفت و به ۹۵۶۲.۰۱ واحد رسید.از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۱۳ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۸۲۷.۱۷ واحدی بالا رفت و شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با صعود ۰.۱۵ درصدی به ۲۷ هزار و ۹۴۹.۶۴ واحد رسید.در چین شاخص " شانگ‌های  کامپوزیت " با سقوط ۳.۱۴ درصدی در سطح ۴۰۰۳.۹ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۰۴ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۰۹۰.۵۴ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود