به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۱۹۶۵۹۸
روحانی که کتاب سوزان راه انداخت: دویدن و فوتبال خلاف قرآن است!

حوزه علمیه: این تفکرات و اقدامات جاهلانه در حوزه جایگاهی ندارد

حوزه علمیه: این تفکرات و اقدامات جاهلانه در حوزه جایگاهی ندارد
گروه جامعه: مرکز مدیریت حوزه های علمیه در بیانیه ای اعلام کرد: حوزه های علمیه و بزرگان آن و شورای عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه، حرکت ناپسند و جاهلانه اخیر در تعرض به یکی از متون مهم علم پزشکی را که در فضای مجازی انتشار یافته است ناروا می‌دانند و آن را محکوم می‌نمایند.
 به گزارش ایرنا، متن بیانیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه با امضای آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه به این شرح است: حوزه های علمیه و بزرگان آن با تاکید بر جایگاه علم و اندیشه و نقد عالمانه، حرکت ناپسند و جاهلانه اخیر در تعرض به یکی از متون مهم علم پزشکی را که در فضای مجازی انتشار یافته است ناروا می دانند و حوزه های علمیه و بزرگان آن و شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه آن را محکوم می‌نمایند، آشکار است که این گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه  جایگاهی نداشته و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد. بیانیه ادامه یافته است: اسلام عزیز، روحانیت معظم، حوزه علمیه و بزرگان آن در طول تاریخ همواره پرچم دار و مشوق رشد و شکوفایی علمی در همه قلمروها و در بسیاری از این زمینه ها بویژه در زمینه بهداشت و پزشکی پیشگام بوده اند و این سنت دیرپا همچنان ادامه دارد؛ انتظار می رود دستگاه های ذی ربط در این زمینه اقدام لازم بعمل آوردند. امید است پیشرفت‌های علمی ایران و رشد مراکز علمی و دانشگاهها،که در پرتو انقلاب اسلامی رشد چشمگیر داشته است، استمرار و ارتقاء یابد.

موضوع چیست؟
این روزها جریانی جدید و البته غیرقانونی، وارد نظام سلامت کشور شده است که خود را مدعی طب اسلامی می‌داند این جریان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی اقدام به نشر نظریات و ادعاهای خود به نام طب اسلامی می‌کند؛ که شامل نقد طب نوین، بی‌فایده و مضر دانستن روش‌های درمان و داروهای آن است. این جریان  دو چهره رسانه ای مشخص دارد؛ حسین روازاده و عباس تبریزیان. آخرین اقدام جنجالی  روازاده که خود را "دکتر" خطاب می کند؛ شکایت کیفری از دندانپزشکی بود که مسواک  زدن را ترویج می‌کرد و آخرین اقدام تبریزیان سوزاندن کتاب درسی علوم پزشکی هاریسون بود! کتاب‌سوزی اولین جنجال پدر خودخوانده طب اسلامی نبود.  تبریزیان پیشتر با استناد به روایتی مجعول از ائمه ورزش کردن را عملی مضر برای بدن انسان عنوان کرده بود. عباس تبریزیان، که از او به عنوان پدر طب اسلامی یاد می شود درباره ورزش همگانی گفته بود که: دویدن افراد ‎سالمند در پارک‌ها سزاوار مومنین نیست. و حدیثی در این رابطه از سوی ائمه یا پیامبر موجود نیست. بنابراین ورزشی که امروز انجام می شود اثری در روایت نیست. جوانان می‌توانند به جای ‎ورزش کردن به نماز بایستند که نماز بهترین ورزش است. همچنین تبریزیان درباره ورزش گفته است که ما نشنیدیم که امامی ورزش کرده باشد یا توصیه به ورزش کردن داشته باشد. ما نشنیدیم که مثلاً امام صادق در پارک ورزش کرده باشد یا بِدوَد. تحرک هدفمند مطلوب است اما حرکت بی هدف عبث است. وی تصریح کرده است که دویدن مومن خوب نیست بلکه حرکت با وقار خوب است. دویدن و فوتبال بازی کردن خلاف قرآن است چرا که قرآن می‌گوید آرام و باوقار راه بروید! 

قدرت تبلیغاتی فراوان پیروان بی شمار می آورد!
سایت‌های اینترنتی و کانال‌های تلگرامی وابسته به جریان مدعی طب اسلامی، درمان‌های عجیب خود را که گاهی به روشنی با اصول مسلم علمی متضاد است به نام اسلام، جایگزین درمان‌های طب نوین معرفی می‌کنند. این جریان، حتی از طریق کانال‌های تلگرامی بدون هیچ گونه مجوزی داروهای مخصوص به خودش را به فروش می‌رساند.

تبریزیان کیست؟
عباس تبریزیان متولد سال ۱۳۴۱ در شهر نجف اشرف است، اما همچنان که فامیلش نشان می‌دهد اصالت خانوادگی‌اش به شهر تبریز برمی‌گردد. او از هجده سالگی و پس از گرفتن مدرک دیپلم وارد حوزه علمیه نجف شده تا پای درس آیت‌الله خویی و آیت‌الله صدر بنشیند. از او بیش از ۸۰ اثر تصحیحی و تألیفی منتشر شده، اما همچنان که خود ایشان را هم بیشتر به درس و بحث‌هایش پیرامون طب اسلامی می‌شناسند، در میان کتاب‌هایش هم مجموعه چهار جلدی «دراسه فی طب الرسول المصطفی(ص)» از مابقی مشهورتر است؛ اثری که در این سال‌ها در زیرزمین مدرسه فیضیه برای روحانیون و طلاب تدریس می‌شود. سایت شخصی تبریزیان که فیلتر هم نیست این گونه او را معرفی کرده است: «ایشان در سن ۱۹ سالگی ازدواج کردند، و در ابتدای زندگی در منزلی بودند که به علت وسعت زیاد، همه مواد غذایی را در داخل منزل تهیه می‌کردند و لذا با طرز تهیه و مصرف تمام مواد موردنیاز زندگی به‌صورت طبیعی، آشنا شدند و به گفته ایشان این سبک زندگی بسیار خوب و همسو با آموزه‌های طب اسلامی بود و با تغییر سبک زندگی و به تعبیری امروزی شدن، ارزش آن نوع زندگی بسیار بیشتر برایشان عیان گشت.» ایشان می‌فرمایند: «ما در گذشته تماماً و با دقت آموزه‌های اسلامی را در سبک زندگی عمل می‌کردیم که از پدرانمان به ارث برده بودیم و هر چند منشأ آن را نمی‌دانستیم اما بعدها که با طب اسلامی آشنا شدیم پی بردیم که تمام آن آموزه‌ها منشأ روایی داشته و کلام اهل بیتم بوده است.»
درباره انگیزه ورود به طب، هم سایت او چنین نوشته است: ایشان به طور کلی ایده مطالعه در روایات طبی و معرفی طب اسلامی را در سر داشتند، اما زمانیکه همسر ایشان کمی بعد از ازدواج مبتلا به سرطان می‌شود و پزشکان از مداوای وی قطع امید می‌کنند، ایشان با انگیزه قوی‌تر و به طور جدی به مطالعه در طب اسلامی می‌پردازند، و در مدت زمان کوتاهی موفق به درمان کامل می‌گردند و تصمیم می‌گیرند که با تکمیل مطالعات و عرضه آن‌ها، دیگران را نیز بهره‌مند سازند.
 
 گلایه رئیس انجمن سکته مغزی ایران تبریزیان  که با طب اسلامی معالجه می کند
بسیاری از پزشکان از دخالت های آشکار این فرد و شاگردانش در حوزه تخصصی پزشکی گلایه کرده اند. گفته می‌شود مرحوم آیت‌الله شاهرودی مانند برخی افراد به توصیه این افراد توجه می کرده و روند درمانش دچار مشکل شده بود. دکتر بابک زمانی رئیس انجمن سکته مغزی ایران: آیت‌الله تبریزیان در کانال مستطاب خود که با سرعت، چندده‌ هزار بیننده می‌یابد، مرقوم فرموده‌اند: «پزشکان به‌ترتیبی ظالمانه و عدوانی در کار طبابت مداخله می‌کنند... هرچه بیشتر (درس) می‌خوانند جهل‌شان بیشتر و صدمه بیشتری می‌زنند».
برچسب ها: عباس تبریزیان