به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : ۱۹۶۶۰۲
غربالگری در پایانه‌های مرزی و فرودگاهی

راه‌های پیشگیری از کروناویروس جدید

گروه جامعه: روابط عمومی وزارت بهداشت ضمن انتشار اطلاعیه‌ای در خصوص انتشار کروناویروس جدید در چین و برخی کشورها، با اشاره به علایم و راه‌های پیشگیری از آن تاکید کرد: تاکنون هیچ مورد حتی مشکوکی از ابتلا به کرونا ویروس جدید در ایران گزارش نشده است.
راه‌های پیشگیری از کروناویروس جدید
در اطلاعیه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت آمده است:«‌ موارد ابتلا به کروناویروس جدید تاکنون در چندین کشور مشاهده شده است، اما اکثر موارد در کشور چین بوده است. در هر کشوری نظام مراقبت بیماری‌های آن کشور در جهت کنترل این بیماری اقدام می کنند. اقداماتی که براساس پروتکل علمی برخورد با طغیان‌ها، اپیدمی‌ها و پاندمی‌ها انجام می‌شود.در کشور ما نیز با نظارت و راهبری معاونت بهداشتی و مرکز مدیریت بیماری های واگیر در تمام پایانه‌های مرزی کشور به ویژه فرودگاه ها و بنادر بین المللی، پایگاه های مراقبت های بهداشتی مرزی با حضور تیم های متشکل از کارشناسان و متخصصان بهداشت و مبارزه با بیماری ها فعالند و با تجهیزات مناسب هرگونه مورد مشکوک ورودی به کشور را تحت غربالگری و مراقبت های لازم قرار می دهند.با شناسایی احتمالی هر مورد مشکوک به بیماری و یا افراد دارای علائم، فرد مورد نظر تحت تدابیر بهداشتی خاص قرار می‌گیرد و بررسی‌ها و درمان های لازم صورت می گیرد. این اصل نه فقط برای این ویروس و این بیماری، بلکه سال‌های سال است در کشور برای پیشگیری و کنترل بیماری های واگیر به ویژه بیماری های نوپدید جریان دارد. چنانکه در ایام اربعین حسینی، ورود اتباع از مرزهای شرقی و غربی و در دیگر روزهای سال حسب مورد و هشدارها تحت مراقبت قرار می گیرند.

نظام آزمایشگاهی کشور به صورت فعال هرگونه نمونه به دست آمده آزمایشگاهی از طریق واحدهای بهداشتی درمانی را بلافاصله مورد سنجش قرار می دهند و نتایج آن برای اقدامات بعدی به مراجع ذیصلاح ارسال می‌شود. این اقدامات براساس پروتکل های فنی و علمی است و ساختار بیماریابی، کنترل و پیشگیری از بیماری‌های کشور در منطقه خاورمیانه شرایط مطلوبی دارد.تمام این موارد به معنی آمادگی ساختار سلامت کشور برای پیشگیری از طغیان هرگونه بیماری است ولیکن احتیاطات لازم برای پیشگیری نیاز به خودمراقبتی و توجه به اصول بهداشت فردی و عمومی دارد. از هموطنان عزیز درخواست می شود اطلاعات مربوط به این بیماری را تنها از طریق رسانه های رسمی کشور و آن هم از مراجع رسمی حوزه سلامت پیگیری کنند.پیشگیری کروناویروس جدید همانند بسیاری از بیماری ‌ای ویروسی مجاری تنفسی بسیار ساده بوده و شامل شستشوی مکرر دست و صورت با شوینده‌های مناسب، عدم تماس نزدیک با افراد دارای علائم شبه آنفلوآنزا، پرهیز از مصافحه و روبوسی و در آغوش کشیدن، است.گفتنی است، تاکنون هیچ مورد حتی مشکوکی از ابتلا به کروناویروس جدید در ایران گزارش نشده است.»
مرجع : ایسکانیوز