به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ساعت ۲۰:۰۵
کد مطلب : ۱۹۶۶۵۴

رونمایی ازاولین سوپراسپرت آف‌رود جهان/تصاویر

گروه فناوری: لافیت G-Tec X-Road نخستین خودروی استاندارد جاده‌ای دنیا محسوب می‌شود که بدنه‌ای ۲نفره و مشابه خودروهای سوپراسپرت دارد؛ اما برای رانندگی در مسیرهای سخت خارج جاده طراحی شده است.
رونمایی ازاولین سوپراسپرت آف‌رود جهان/تصاویر
بسیاری از مدل‌های اسپرت دنیا با سیستم دو دیفرانسیل تولید می‌شوند؛ اما مناسب طبیعت‌گردی و تردد در مسیرهای آف‌رود نیستند. خودروهای شاسی‌بلند با ارتفاع بدنه‌ی زیاد و تجهیزات سفارشی هم، عموما پرسرعت و پرشتاب محسوب نمی‌شوند؛ ضمن اینکه طراحی مکعبی و استقامتی را به نمای اسپرت و جوان‌پسند ترجیح می‌دهند. این شرایط، فرصت مناسبی در اختیار مهندسان شرکت تازه‌تاسیس لافیت گذاشته است تا محصولی با ترکیب قابلیت‌های خودروی اسپرت و شاسی‌بلندهای آف‌رود بسازند.
Laffite G-Tec X-Road
شاید بتوان لامبورگینی اوروس یا مرسدس AMG GLE63 را شاسی‌بلندهای پرشتاب مناسب رانندگی در مسیرهای خارج از جاده دانست که صدها اسب بخار قدرت را همراه چرخ‌های بزرگ و تجهیزات آف‌رود ارائه می‌دهند؛ اما مسلما نمی‌توانند به خوبی لافیت G-Tec در مسیرهای گل‌آلود حرکت کنند. این محصول، اصلا یک شاسی‌بلند با سقف مرتفع نسبت به سطح زمین محسوب نمی‌شود. لافیت G-Tec خودرویی کوچک با پیشرانه‌ی قدرتمند خواهد بود که تا حد امکان، سبک‌وزن و آیرودینامیک طراحی شده است.
Laffite G-Tec X-Road
لافیت G-Tec فاقد سیستم دو دیفرانسیل و بسیاری از امکانات رفاهی مثل نمایشگر روی داشبورد است. این خودرو ۱۳۰۰ کیلوگرمی، فقط به صورت دیفرانسیل عقب تولید خواهد شد تا مشابه یک محصول اسپرت سنتی عمل کند. سیستم تعلیق لافیت G-Tec به گونه‌ای طراحی شده است که اختلاف ارتفاع ۴۲ سانتیمتر بین چرخ‌های یک محور را بدون تغییر محسوس در تعادل بدنه ممکن کند. نمای کلی این محصول، ترکیبی از یک سوپراسپرت کوچک با خودروهای مخصوص رالی و سبک بدنه‌ی باگی (Buggy) است.
Laffite G-Tec X-Road
آمار قدرت و گشتاور پیشرانه برای خودروهای اسپرت، اهمیت زیادی دارد و کلاس کاری آن‌ها را تعریف می‌کند. طراحان لافیت نیز برای حضور G-Tec در کلاس سوپراسپرت‌ها، سراغ پیشرانه‌ی V۸ جنرال موتورز با نام LS۳ رفته‌اند تا نهایت قدرت ۷۲۰ اسب بخار فراهم شود. البته راننده می‌تواند با هدف بهبود کنترل خودرو در مسیرهای مختلف، قدرت پیشرانه را تا ۴۲۰ اسب بخار کاهش دهد. این خودرو مجهز به جعبه‌دنده خودکار با قابلیت تعویض پشت فرمان است. سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت G-Tec هنوز مشخص نیست اما نهایت سرعت آن به ۲۳۰ کیلومتربرساعت محدود خواهد بود.
Laffite G-Tec X-Road
شرکت خودروسازی لافیت در سال ۲۰۱۷ توسط برونو لافیت و همسرش تاسیس شد. برونو لافیت سابقه‌ی ۱۰ ساله در رانندگی مسابقات رالی و فرمول ۳ دارد. البته ژاک لافیت، پدر برونو نیز با سابقه‌ی ۹ دوره حضور در رقابت لمان ۲۴ ساعته و ۱۳ سال رانندگی فرمول یک، در تاریخ موتوراسپرت دارای سابقه است. شاسی تنها محصول تجاری و جاده‌ای لافیت توسط برند G-Tec ساخته می‌شود.خانواده لافیت فرانسوی هستند؛ اما دفتر اصلی و کارگاه مونتاژ محصولات شرکت در لس‌آنجلس قرار دارد. برونو لافیت طی همکاری با یک شرکت اماراتی در سال ۲۰۱۵، خودرویی با نام سند ریسر (Sand Racer) طراحی کرد. با کاهش فعالیت شرکت زاروق در امارات متحده عربی، حالا برونو لافیت برند و مجموعه‌ی اختصاصی خود را به امریکا منتقل کرده است و نخستین محصول را با نام G-Tec X-Road پیش‌فروش می‌کند.
Laffite G-Tec X-Road
برنامه‌ی تولید لافیت برای محصول خود، محدود به ۳۰ دستگاه با آستانه قیمت ۴۶۵ هزار دلار خواهد بود. عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی X-Road اواخر سال ۲۰۲۰ انجام خواهد شد. این خودرو قرار است در آینده با پیشرانه‌ی تمام‌برقی نیز تولید ‌شود و حدود ۵۴۵ هزار دلار قیمت داشته باشد.