به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۶ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۱۹۶۷۹۳
"سکوت و بی انگیزگی" شهرهای کوچک را فراگرفته است   

فضای شهرستان‌ها هم انتخاباتی نیست!

فضای شهرستان‌ها هم انتخاباتی نیست!
گروه سیاسی: سایت دیده بان ایران نوشت: با وجود آنکه کمتر از یک ماه تا انتخابات اسفند ماه باقی مانده؛ در تمامی شهرستان ها و استان های کشور "فضای انتخاباتی"  شکل نگرفته و انگار قرار نیست چند هفته دیگر انتخاباتی برگزار شود.
تا پیش از آنکه نتایج تایید یا عدم تایید صلاحیت کاندیداها اعلام شود، گروه های سیاسی چپ و راست و میانه و حتی مستقلین برنامه های مجزای خود برای کسب کرسی های بیشتری از صندلی های سبز بهارستان را داشتند، اما بعد از اعلام نظر شورای نگهبان، معادلات به خصوص در جناح چپ و مستقلان بهم ریخت. چهره های شناخته شده در جریان اصلاح طلب و مستقلان رد صلاحیت شدند و حتی به گفته محمود میرلوحی(فعال سیاسی اصلاح طلب)، بسیاری از احزاب اصلاح طلب هیچ کاندیدایی در انتخابات اسفند ندارند.این وضعیت در شهرستان های کوچک "چشمگیرتر " است.می توان گفت در بسیاری از شهرستان ها هیچ رقابتی وجود ندارد. چند چهره ناشناخته تایید صلاحیت شده که نه پایگاه اجتماعی دارند که مردم اطراف آنها جمع شوند و نه سوابقی که بشود گفت توانایی وکالت مردم آن شهرستان را دارند.
فضای انتخاباتی در شهرستان های استان تهران شکل نگرفته است 
امین بابایی رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان تهران درباره شکل نگرفتن فضای انتخاباتی در شهرستان های اطراف تهران که از این شهرستان ها به عنوان پر مشارکت ترین شهرها یاد می شد به باشگاه خبرنگاران گفته است گفت:در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغات انتخابات نیازمند وحدت رویه هستیم و به نظر می رسد آموزش روابط عمومی ها به ویژه در حوزه خبر نویسی الزامی است. وی افزود: استان تهران خاص و ویژه است و عدم تبیین صحیح حجم خدمات ارائه شده دولتی از سوی روابط عمومی فرمانداری ها پذیرفتنی نیست. بابایی گفت: فضای شهرستان ها هنوز انتخاباتی نیست و این در حالی است که همه ما وظیفه داریم تا شرایط حضور حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کنیم .
فضا در شهرستان ها 
علی کاییدی فعال سیاسی در پلدختر در استان لرستان می گوید: رققابت چندانی در شهرستان ما وجود ندارد و یا هنوز آغاز نشده است این در حالی است که در دوره های قبل حداقل چند چهره با هم رقابت می کردند. فضا در شهرستان های دیگر استان لرستان هم به این شکل است. 
 اصول گرایان در حیاط خلوت انتخابات
اصولگرایان هم که از ماه ها قبل با مانور دادن روی عملکرد ضعیف فراکسیون امید و مجلس دهم سعی داشتند فضای انتخابات را به نفع خود رقم بزنند، حالا با اعلام نظر شورای نگهبان و ردصلاحیت قریب به اتفاق کاندیداهای اصلاح طلب، مسیر جناحِ راست برای ورود به بهارستان هموارتر می بینند بر سر تشکیل لیست متحد به اختلاف خورده اند. سوال اما آن است که در صورت عدم تغییر وضعیت بررسی صلاحیت ها و خالی ماندن دست اصلاح طلبان برای معرفی کاندیدا از یک سو و وفور کاندیدا در سوی دیگر داستان یعنی اردوگاه اصولگرایان، چینش مجلس آینده چطور رقم خواهد خورد؟ آیا اکثریت اصولگرا در مقابل اصلاح طلب اقلیت شکل می گیرد یا معادلاتی دیگر در پارلمان را شاهد خواهیم بود؟ طبق تحلیل محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، «بعید است اصلاحات بتواند در این انتخابات لیستی ارائه کند و سرنوشت مجلس یازدهم به اتفاقات درون گروهی بین اصولگرایان گره خورده است.» میرلوحی می گوید: «درحال حاضر نمی توان برآورد قطعی درخصوص چند قطبی بودن مجلس یازهم داشت و گفت چه ائتلاف هایی در این مجلس شکل می گیرد» چرا که به گفته او، میزان و چگونگی مشارکت مردم در این انتخابات هنوز قابل بحث است و شرایط رقابت انتخابی و تشکیلِ مجلسی نیرومند که عصاره فضایل ملت باشد در هاله ای از ابهام قرار دارد.
زمزمه های تشکیلِ مجلسی ناشناخته
در این بین موضوع قابل توجه دیگر شعاری است که توسط برخی مردم در جریان اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ مطرح شد. «اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا». از آن زمان تاکنون انتخاباتی برگزار نشده تا مشخص شود این طیف چند درصد مردم کشور و افکار عمومی را شامل می شود.  این موضوع اما می تواند هم فرصت باشد و هم تهدید. فرصت از آن جهت که این قشر به کاندیداهای مستقلی رای دهند که با دید کارشناسی و به دور از هیاهوی سیاسی وارد مجلس شوند و تاثیرگذار باشند اما از سویی به گفته قاسم میرزایی نکو، این شرایط می تواند خروجی همچون محمود احمدی نژاد و دولت او در پی داشته باشد.
این عضو فراکسیون امید مجلس به خبرانلاین گفته که با توجه به شرایط به نظر می رسد برخی به دنبال تشکیل «مجلسی ناشناخته» هستند. به گفته میرزایی نکو، «هیچ موقع یک دستی در مجلس ایجاد نخواهد شد. همان موقع که محمود احمدی نژاد هم رئیس جمهور شد مجلس و نمایندگانِ وقت با او همراه بودند اما نهایتا اختلافات زیادی بینشان ایجاد شد و دولت انحرافی به وجود آمد.» علی تاجرنیا هم می گوید بعید نیست «جریان‌های  نوظهور» از میان اصولگرایان بیرون بیایند و  نوعی دو قطبی سازی در درون اردوگاه اصولگرا شکل بگیرد، جریان نو ظهوری که از اصولگرایان سنتی هم عبور می کند. بنا به گفته بخش زیادی از فعالان سیاسی و رصد فضای مجازی در رسانه ها می توان ادعا کرد: مجلس یازدهم صحنه رقابت میان چهره های ناشناخته، احمدی نژادی ها، پایداری چی ها و طیف قالیباف است!
برچسب ها: انتخابات