به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۶ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : ۱۹۶۸۳۶

کاهش توان خرید و چالش ناامنی غذایی خوزستان

گروه اقتصادی: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به چالش کاهش توان خرید اقلام غذایی، گفت: با توجه به کاهش توان خرید اقلام غذایی و الگوی غذایی ناسالم، شاهد اضافه وزن و چاقی در خوزستان هستیم که در این شرایط، ضرورت اجرای بسیج ملی تغذیه، طبیعی است.
کاهش توان خرید و چالش ناامنی غذایی خوزستان
دکتر مهدی حسینی‌زاده در هشتمین جلسه شورای سلامت خوزستان که امروز یکشنبه (۶ بهمن‌ماه) در استانداری برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح واکسیناسیون تزریقی فلج اطفال در خوزستان اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت به همه کشورهایی که از واکسن خوراکی فلج اطفال استفاده می‌کنند توصیه می‌کند جهت ریشه‌کنی این بیماری، یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال برای کودکان در سن چهار ماهگی را به برنامه واکسیناسیون کودکان اضافه کنند.وی افزود: اجرای این طرح از سال ۹۴ آغاز شد اما با توجه به شدت افزایش نیاز، وقفه‌ای در زمینه تامین واکسن ایجاد شد. اکنون مجددا واکسن تامین شده و از شهریورماه سال ۹۸، همه کودکان در سن چهار ماهگی واکسن تزریقی فلج اطفال را علاوه بر سایر واکسن‌ها دریافت می‌کنند.معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه از سال ۷۹، هیچ مورد ابتلا به فلج اطفال گزارش نشده است، گفت: خوشبختانه به سمت ریشه‌کنی بیماری حرکت می‌کنیم. از روز گذشته طرح جدید واکسیناسیون فلج کودکان آغاز شده و تا پایان سال به صورت تشدیدیافته ادامه دارد. در سطح استان خوزستان، ۲۵۰ هزار کودک و تنها در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۱۵۰ هزار کودک باید واکسن تزریقی فلج اطفال را دریافت کنند.
حسینی‌زاده با اشاره به برگزاری طرح بسیج ملی تغذیه از چهاردهم تا پایان دی‌ماه افزود: خودمراقبتی تغذیه به این معنی است که هر فردی با مفهوم تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه آشنا باشد و با روش‌های جایگزین مواد غذایی، با مصرف مواد غذایی موجود و در دسترس بتواند نیازهای تغذیه‌ای خود را برطرف کند زیرا مصرف تغذیه ناسالم عامل اکثر بیماری‌های غیرواگیر، چاقی و کمبود ریزمغذی‌ها است. شعار بسیج ملی تغذیه، الگوی غذایی سالم با جایگزینی غذاهای سالم بوده است.

وی بیان کرد: تغذیه ناسالم یکی از مهم‌ترین عوامل خطر در بیماری‌های غیرواگیر، مرگ و میرها و معلولیت‌ها است. مصرف زیاد قند، چربی و نمک، بیشترین علت اضافه ‌وزن و چاقی است و در بروز برخی بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و برخی از انواع سرطان‌ها تاثیرگذار است.معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بزرگسالان به اضافه ‌وزن یا چاقی دچار هستند که اصلاح الگوی غذایی سالم و جایگزینی غذاهای سالم در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.حسینی‌زاده با اشاره به وضعیت ناامن غذایی خوزستان بیان کرد: کاهش توان خرید اقلام غذایی یکی از چالش‌های ما در این زمینه است.رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: ۷۱ درصد میانسالان در خوزستان و ۶۸ درصد میانسالان در سطح کشور به اضافه‌ وزن یا چاقی دچار هستند یعنی میانسالان خوزستان ۳ درصد بیش از متوسط کشوری به اضافه‌ وزن یا چاقی مبتلا هستند.وی گفت: الگوی تغذیه نامناسب مانند افزایش مصرف قند، مصرف نوشابه‌های گازدار و آب‌میوه‌های صنعتی، نمک، چربی، فست‌فود و نان‌هایی با سبوس کم، موجب نگرانی می‌شود. باوجود طرح شدن موضوع کاهش سبوس‌گیری نان، هنوز در این زمینه اقدامی نشده است. سبوس، تامین‌کننده گروه‌های ویتامین B ‌است و در پیشگیری از اضافه‌ وزن، دیابت، چاقی، کبد چرب و حتی برخی سرطان‌ها تاثیرگذار است.

حسینی‌زاده با اشاره به کمبود ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها در مردم خوزستان بیان کرد: در سطح کشور ۵۹ درصد جمعیت و در سطح خوزستان ۶۸ درصد مبتلا به کمبود ویتامین D هستند. وضعیت کم‌خونی و فقر آهن نیز در خوزستان ۱۹ درصد و در سطح کشور ۱۱ درصد است.رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به افزایش مصرف نمک دریا گفت: بحث طب سنتی و برخی افراد سودجو موجب شده‌اند که مصرف نمک دریا افزایش یابد در حالی که باید نمک‌های مورد تایید وزارت بهداشت که بهداشتی و حاوی ید هستند، مصرف شوند.وی عنوان کرد: همچنین میزان مصرف روزانه نمک در خوزستان ۱۲ گرم و بالاتر است در حالی که انتظار می‌رود میزان مصرف روزانه نمک کمتر از ۵ گرم باشد.معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به مقایسه متوسط کشوری با سبد غذایی خوزستانی‌ها بیان کرد: در خوزستان میزان مصرف روزانه روغن ۱۱ درصد، قند و شکر ۲۶ گرم و نمک ۷ گرم از متوسط کشوری بالاتر است. همچنین میزان مصرف روزانه میوه در خوزستان ۶۸ درصد کمتر از نیاز روزانه ما است. میزان مصرف سبزیجات نیز ۷۲ درصد و شیر و لبنیات نیز ۶۰ درصد کمتر از نیاز روزانه ما است.
حسینی‌زاده گفت: این موارد تنها به دلیل مسائل معیشتی و اقتصادی نیست بلکه به دلیل عادت‌های غذایی است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: در بررسی که در سال ۹۵ انجام شد، میزان مصرف مطلوب لبنیات در خوزستان ۲۳.۲۷ درصد بود؛‌ یعنی بیش از ۷۶ درصد نامطلوب بوده است. همچنین مصرف ماهی در خوزستان ۲۹.۳۵ درصد مطلوب و بیش از ۷۰ درصد نامطلوب بود. مصرف میوه نیز ۱۱.۲۸ درصد مطلوب و حدود ۸۹ درصد نامطلوب و مصرف سبزیجات حدود ۵۰ درصد نامطلوب است. همچنین مصرف نمک در خوزستان حدود ۸۵ درصد نامطلوب و مصرف فست‌فود بیش از ۸۲ درصد نامطلوب است.حسینی‌زاده خاطرنشان‌کرد: با توجه به کاهش توان خرید اقلام غذایی و الگوی غذایی ناسالم، شاهد اضافه‌ وزن و چاقی در خوزستان هستیم که در این شرایط، ضرورت اجرای بسیج ملی تغذیه، طبیعی است. مصرف حبوبات به جای گوشت جهت تامین پروتئین، استفاده از میوه و سبزیجات، مصرف کیک و شیرینی تلخ، مصرف آب‌میوه طبیعی و عرقیات به جای نوشابه‌های گازدار و روغن مایع به جای روغن جامد و غذاهای کم‌چرب باید توصیه و فرهنگسازی لازم در این زمینه انجام شود.
وی گفت: باید از تبلیغ مواد غذایی آسیب‌رسان در سطح شهر جلوگیری شود. متاسفانه در خوزستان در بیلبوردها، نوشابه‌های گازدار تبلیغ می‌شوند.معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به پویش ملی مبارزه با سرطان بیان کرد: یکی از چالش‌های اساسی، بیماری‌های غیرواگیر است. سرطان یکی از بیماری‌های غیرواگیر است و بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی، دومین عامل مرگ و میر است.حسینی‌زاده تصریح کرد: بیماری قلبی عروقی، دیابت، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن ریوی، ‌۸۲ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در سطح کشور را به خود اختصاص داده‌اند.وی با تاکید بر لزوم معاینات شاغلان ادارات گفت: همه ادارات باید معاینه شاغلان ادارات را انجام دهند تا این افراد از واقعیت سلامت خود مطلع شوند.