به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۱۹۶۹۵

آمانو:دولت​جدیدایران به​رفع​نگرانی‌هاتمایل​دارد

گروه سياسي: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که دولت جدید ایران تمایلش را برای رفع نگرانی‌ها صرف‌نظر از پیشرفت حاصله از مذاکرات جداگانه‌اش با قدرت‌های جهانی نشان داده است.
آمانو:دولت​جدیدایران به​رفع​نگرانی‌هاتمایل​دارد
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا اعلام کرد که مذاکرات "مفیدی" با دولت حسن روحانی رییس‌جمهور ایران داشت و این مذاکرات در حالی انجام شد که ایران در حال تعامل جداگانه با آمریکا و پنج کشور دیگر عضو گروه 1+5 (انگلیس،‌ چین، فرانسه،‌ روسیه و آلمان) است. یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه گفت که تیم روحانی متفاوت با اظهارات گذشته ایران همکاری با آژانس را، به مذاکرات سیاسی‌اش (با گروه 1+5) که در آن سعی بر لغو تحریم‌ها علیه اقتصادش دارد، مرتبط ندانست.

آمانو در سخنرانی‌اش در مرکز بین‌المللی دانشمندان وودرو ویلسون در واشنگتن گفت: من می‌توانم به شما بگویم پس از روی کار آمدن روحانی ارتباطاتی با آنها داشتیم، ولی حرفی از این رابطه (مذاکرات بین آژانس و مذاکرات با 1+5) نشنیده‌ایم. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این‌که آیا این یک تغییر قابل توجه است گفت: من این‌طور فکر می‌کنم که پیشنهاد جدید ارائه شده توسط ایران استحکام دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بار دیگر در تاریخ 11نوامبر با تهران دیدار خواهد کرد و شش قدرت جهانی که در 7 و 8 نوامبر مذاکرات بعدی‌شان با ایران را در ژنو انجام می‌دهند از توصیف علنی پیشنهاد‌های ایران در مدت زمانی که مذاکرات ادامه دارد، خودداری کرده‌اند.

آمانو گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی "مایل است فعالیت‌های گذشته و حال ایران را شفاف‌سازی کند"، ولی از گفتن این‌که آیا انتظار دارد تهران با تحقیقات سر زده‌تر موافقت کند یا خیر خودداری کرد.
مرجع : ايسنا