به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۷ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۱۹۶۹۸۲

معترضان عراقی: مقتدی صدر یك خائن است

گروه بین‌الملل: اعتراضات گسترده‌ مخالفان دولت عراق همچنان ادامه دارد و این بار آنها علیه مقتدی صدر شعار دادند، زیرا عقیده دارند که او به جنبش اعتراضی پشت کرده و از سیاست‌های ایران پیروی می‌کند.
معترضان عراقی: مقتدی صدر یك خائن است
خیابان‌های بغداد و برخی از شهرهای جنوب عراق یکشنبه (۲۶ ژانویه) بار دیگر میدان گردهمایی اعتراضی مردم ناراضی بود. این بار بسیاری از معترضان علیه مقتدی صدر شعار دادند، زیرا او را به "خیانت" به جنبش اعتراضی متهم می‌کنند. نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن مردم از گاز اشک‌آور و گلوله استفاده کردند. به گفته منابع پزشکی و امنیتی دستکم ۲۲ نفر زخمی شدند. معترضان در تظاهرات یکشنبه علیه مقتدی صدر نیز شعار دادند و خواهان افشای او شدند که تاکنون از نفوذ زیادی برخوردار بود.

به عقیده بسیاری از معترضان این روحانی تندرو دیگر از جنبش اعتراضی حمایت نمی‌کند، بلکه مواضع خود را با "کشورهای خارجی" هماهنگ می‌کند. او در راهپیمایی گسترده‌ای که روز جمعه در بغداد برگزار شد، از نیروهای آمریکایی خواست که هرچه زودتر خاک عراق را ترک کنند. او در عین حال از معترضان خواست که به اعتراضات ضددولتی پایان دهند. او تهدید کرد که نیروهای پیرو او در دفاع از حکومت وارد عمل خواهند شد.
 
به نظر معترضان عراقی، مقتدی صدر که به تازگی در ایران بوده، در موضع‌گیری تازه خود از جمهوری اسلامی پیروی می‌کند، درحالیکه بسیاری از افراد ناراضی، هم با دخالت ایالات متحده و هم با مداخله ایران در عراق مخالف هستند. روز شنبه، چند ساعت پس از آن که پیروان مقتدی صدر از مواضع خود در بغداد و برخی از شهرهای جنوب عراق، مانند ناصریه و بصره، عقب‌نشینی کردند، نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن سایر معترضان و برچیدن چادرها و سنگرهای آنان از میدان‌های شهرها هجوم بردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها در هجوم نیروهای امنیتی دستکم چهار نفر کشته شدند. به گزارش آسوشیتدپرس بسیاری از معترضان این نگرانی را ابراز کرده‌اند، که جدایی مقتدی صدر و پیروان شبه نظامی او، می‌تواند به انشقاق و تضعیف جنبش اعتراضی و وخیم شدن اوضاع امنیتی عراق منجر شود.
 
معترضان در برابر مقتدی صدر که اکنون او را به دنباله‌روی از ایران متهم می‌کنند، بر حمایت آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی شیعیان عراق، تأکید می‌کنند. آنها انتظار دارند که این مرجع بانفوذ در نماز جمعه آینده (۳۱ ژانویه) به حمایت خود از معترضان ادامه دهد. مردم ناراضی که به گسترش فقر و فساد در کشور معترض هستند، خواهان برکناری حکومت و تغییرات بنیادی هستند. در اعتراضاتی که از دو ماه پیش در عراق جریان دارد تا کنون بیش از ۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. تنش روزافزون میان ایران و آمریکا نیز بر فضای سیاسی عراق سایه انداخته و اعتراضات را هرچه بیشتر به سوی خشونت رانده است.