کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نوبخت: برای پرداخت‌های آخر سال مشکلی نداریم

ایسنا , 7 بهمن 1398 ساعت 13:37

گروه اقتصادی: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از واریز بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از طریق خزانه طی امروز یا فردا برای پرداخت بازنشستگی‌های عقب افتاده در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: برای پرداخت‌های آخر سال مشکلی نداریم و امسال به غیر از افزایش ۲۰ درصدی حقوق، حدود ۳۳ درصد پرداختی‌های جاری در بخش انسانی یا پرسنلی افزایش یافته است.


محمدباقر نوبخت امروز (دوشنبه) در صد و دهمین نشست اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور که در دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است، به دو ماموریت عام و خاص وزارت بهداشت اشاره و اظهار کرد: این وزارتخانه و دانشگاه‌های زیر مجموعه آن در حوزه طرح تحول سلامت ماموریت خاص و در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ماموریت عام را پیگیری می‌کنند.وی تصریح کرد: یکی از ۱۰ اموری که از منظر سازمان برنامه و بودجه کشور در تقسیم‌بندی منابع مالی در اولویت قرار می‌گیرد، به حوزه وزارت بهداشت مربوط می‌شود. در واقع امور اجتماعی و رفاهی، آموزشی و پژوهشی، دفاعی و امنیتی و بهداشت و درمان چهار حوزه‌ای هستند که عمده بودجه و منابع مالی دولت بین آن‌ها توزیع می‌شود.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر این که در شرایط سخت تحریمی به سر می‌بریم، خاطر نشان کرد: دومین سال از یک شرایط تحریمی را پشت سر می‌گذارنیم و از این جهت دومین سال سختی است که ما در سال اول تحریم بخشی از ذخایر موجود را استفاده کردیم، اما طبیعتا در سال دوم این ذخایر محدودتر خواهد شد. ضمن اینکه فشار بدخواهان ملت ما نیز بیشتر شده است.

برای پرداخت‌های آخر سال مسکلی نداریم
نوبخت تاکید کرد: علیرغم شرایطی که در آن قرار داریم، ماه آینده که اسفند است، یکی از مهمترین پرداخت‌های سازمان برنامه و بودجه کشور را خواهیم داشت که خوشبختانه توانستیم برای دو ماه آینده سیاست‌گذاری مالی خوبی داشته باشیم و با همه این سختی‌ها و مشکلات، برای پرداخت‌ها مشکلی نخواهیم داشت.او همچنین خاطر نشان کرد: تلاش ما در سازمان برنامه و بودجه کشور این است که برای دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بیشترین تخصیص را داشته باشیم. ضمن اینکه خودمان را برای سال سوم سخت تحریمی آماده کردیم و بودجه پیشنهادی ما در مجلس شورای اسلامی با اصول پیشنهادی دولت با حفظ اصول در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بررسی شد و خودمان را برای سال آینده در بخش بودجه‌ای آماده کردیم.

کشور را با بودجه ۳۸۳ هزار میلیارد تومانی اداره می‌کنیم
نوبخت همچنین تاکید کرد: بودجه ما در قانون ۴۴۸ هزار میلیارد تومان تصویب شده بود اما با توجه به شرایط این میزان بودجه به ۳۸۳ هزار میلیارد تومان تقلیل یافت. البته یک بودجه اصلاحی نیز با مبلغ ۳۸۶ هزار میلیارد تومان تهیه کردیم و آنچه استفاده می‌کنیم براساس همین بودجه فعلی است.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: در حال حاضر دانشگاه‌ها میزان بودجه تخصیصی خود را براساس همان بودجه اول یعنی ۴۴۸ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کنند. در حالی که ما با توجه به شرایط موجود، کشور را با بودجه ۳۸۳ هزار میلیارد تومانی اداره می‌کنیم اما با توجه به سیاست‌های عمومی ما همین تقلیل منابع با هوشمندی و هدفمندی هزینه خواهیم کرد.

افزایش ۵۳ درصدی پرداختی‌های جاری و حقوق
به غیر از وی همچنین خاطر نشان کرد: اوراقی که در سال‌های گذشته صادر کرده بودیم را بازخرید کردیم و در سال جاری مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان برای بازخرید اوراق سال‌های قبل هزینه کردیم؛ بنابراین سال جاری ما در دو بخش پرسنلی و سایر هزینه‌ها صورت می‌گیرد و براساس گزارش عملکرد در ۱۰ ماهه امسال حدود ۳۳ درصد پرداختی‌های جاری ما نسبت به سال گذشته در بخش انسانی یا پرسنلی افزایش یافته است و این افزایش علاوه بر ۲۰ درصد افزایش حقوق بوده است.

واریز بازنشستگی‌های عقب افتاده در وزارت بهداشت
نوبخت اعلام کرد: ماه گذشته باخبر شدم بخشی از پرداخت‌های بازنشستگی در سیستم وزارت بهداشت پرداخت نشده و قرار است بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از طریق خزانه امروز یا فردا به منظور این پرداختی‌ها واریز شود.به گفته وی، در دولت نیز به تصویب رسید که پرداخت‌های عیدی و پاداش‌های پایان سال را یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بهمن ماه به حساب افراد واریز کنیم.معاون اقتصادی رئیس جمهور یادآور شد: بخش دیگری از پرداخت‌های ما به طرح‌های عمرانی در کشور مربوط می‌شود و در حال حاضر حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان به این طرح‌ها پرداخت کردیم که البته مبلغ ۴۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص‌ها صورت گرفته، اما خزانه تا ۴۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده که این میزان در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش داشته است.نوبخت از افتتاح پروژه مهم ۱۰ هزار میلیارد تومانی آزادراه تهران- شمال در بهمن ماه نیز خبر داد و اظهار کرد: ساخت این آزادراه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ این پروژه حدود ۱۷ درصد پیشرفت کرد و ما توانستیم این پروژه را تکمیل کنیم که این ماه افتتاح خواهد شد.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با افتتاح پروژه آزادراه تهران- شمال ۶۲ کیلومتر راه تهران به چالوس کوتاه‌تر می‌شود و یک ساعت و نیم زمان کمتری را صرف این مسافت خواهیم کرد. البته قبل از این پروژه مسیر فیروزکوه، هراز و تهران و رشت را آماده کرده بودیم؛ بنابراین در کنار مسائل و شرایط کشور از انجام طرح‌های زیر بنای و رفاهی مردم غافل نشده‌ایم.
او همچنین تاکید کرد: ظرف چند سال گذشته توانستیم پنج استان را به شبکه سراسری وصل کنیم و براساس آن استان‌های همدان، کرمانشاه، ارومیه، را به این شبکه وصل کردیم و به زودی نیز مسیر تبریز تسهیل خواهد شد و به این شبکه وصل می‌شود.نوبخت در پایان از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای افتتاح خوابگاه و سرویس‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: ما به این منظور ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفتیم که ۱۰۰ میلیارد آن تا پایان هفته پرداخت می‌شود.


کد مطلب: 197046

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/197046/نوبخت-پرداخت-های-آخر-سال-مشکلی-نداریم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir