کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جشنواره فیلم فجر از تحریم تا استقبال

فرارو , 7 بهمن 1398 ساعت 19:28

گروه فرهنگ و هنر: سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر که به دبیری ابراهیم داروغه زاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه برگزار می‌شود و امسال حال و هوای جشنواره، متفاوت از سال‌های دیگر به نظر می‌رسد، این تفاوت هم از نظر ترکیب شرکت کنندگان و هم از جهت رویداد‌هایی که پیش از بهمن ماه در کشورما روی داده است، دیده می‌شود.


ایران در ماه گذشته، رویداد‌ها و تحولات مختلفی پشت سر گذاشته است که آخری آن سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران بود که بر جشنواره سی و هشتم فیلم فجر نیز سایه افکند.
 
انصراف از حضور در جشنواره سی و هشتم
برخی از فیلمسازان کشور به خاطر دیر اعلام شدن علت سقوط این هواپیما و حاشیه‌های آن، از شرکت در جشنواره فیلم فجر امسال انصراف دادند. مسعود کیمیایی از کارگردانان بزرگ ایرانی و همچنین کیانوش غریب پور از جمله این فیلمسازان بودند که از همان ابتدا کناره گیری خود را از این جشنواره اعلام کردند. اما در مقابل این انصراف ها، برخی از بازیگران و سینماگرانی مانند شهاب حسینی با انتقاد از انصراف دهندگان از این جشنواره، نسبت به ایجاد شکاف بین هنرمندان هشدار دادند. اما بازتاب این نامه هنوز در رسانه‌ها ادامه داشت که حسینی به فاصله اندکی در مطلب دیگری خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور، خواهان بازگشت بهروز وثوقی بازیگر توانمند ایرانی سال‌های پیش از انقلاب به کشور شد.

 
 وثوقی در فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی اصل» که گویا نسخه کامل آشغال‌های دوست داشتنی است و امسال هم فرم حضور در جشنواره را پر کرده بود به عنوان یک بازیگر جدید حضور داشت. فیلمی که مطابق پیش‌بینی‌ها جز انتخاب نهایی هیئت انتخاب جشنواره سی و هشتم نبود و نتوانست به بخش مسابقه راه پیدا کند.

فروش بلیت در کمتر از یکساعت
بلیت سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در همان دقایق اولیه بازشدن سایت جشنواره (۳۰ دی ۹۸)، پیش فروش شد و این نشان می‌دهد که علاقه‌مندان زیادی برای دیدن فیلم‌های این جشنواره برنامه ریزی کرده اند.
 
ستاد خبری جشنواره فیلم فجر اول بهمن ماه جاری در خبری اعلام کرد که با استقبال کم‌نظیر مردم از پیش‌فروش بلیت‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در سینما‌های مردمی، در کم‌تر از نیم‌ساعت از آغاز پیش‌فروش، بلیت‌های اکثر سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره فروخته شد.
براساس این گزارش، تنها دقایقی پس از آغاز پیش فروش اینترنتی بلیت‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، حدود ۵ هزار و هفتصد سری (حدود پنجاه و هشت هزار قطعه) بلیت اینترنتی با موفقیت فروخته شد.

نگاهی به جشنواره سال ۹۸
سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر که به دبیری ابراهیم داروغه زاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه برگزار می‌شود، به دلیل همدردی با بازماندگان سقوط هواپیمای اوکراینی، مراسم افتتاحیه نخواهد داشت. نمایش فیلم‌های حاضر در جشنواره از روز دوازدهم آغاز و اختتامیه آن نیز ۲۲ بهمن ماه خواهد بود. امسال علاوه بر بخش کارگردانان فیلم اولی با نام بخش نگاه نو، ۲۲ فیلم هم در بخش اصلی جشنواره یعنی بخش سودای سیمرغ حضور دارند.

بخش‌های مستند و فیلم کوتاه هم در جشنواره فیلم فجر حضور پررنگ خواهند داشت. تنها فیلم‌هایی شانس حضور در جشنواره فیلم فجر ۹۸ را داشته‌اند که تاریخ تولید آن‌ها از انتهای سال ۱۳۹۶ به بعد بوده است و تا بهمن ماه سال ۱۳۹۸ هم اکران نشده بوده‌اند. امسال ۲۸ فیلم در این جشنواره وجود دارد که ۱۰ فیلم مربوط به بخش نگاه نوست و از میان آن‌ها چهار فیلم در بخش سودای سیمرغ هم حضور دارد.
 

ترکیب اعضای هیات داوران جشنواره سی و هشتم
انتخاب اعضای هیات داوران از مهم‌ترین فعالیت‌های این جشنواره است. این هیات وظیفه مهم انتخاب برگزیدگان هر بخش جشنواره را برعهده دارد و نوع انتخاب‌ها نیز معمولا با حاشیه‌هایی روبرو است که در سال‌های گذشته کم و بیش شاهد آن بوده ایم.
چند روز پیش با حکم ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، اعضای هیأت داوران بخش «سودای سیمرغ» این رویداد بزرگ هنری معرفی شدند. در این هیات نام سعید راد بازیگر با سابقه و همچنین کارگردانانی مانند نرگس آبیار، اصلانی و جیرانی دیده می‌شوند.
براساس حکم داروغه زاده، نرگس آبیار نویسنده و کارگردان سینما، تورج اصلانی کارگردان و مدیرفیلمبرداری سینما، عباس بلوندی طراح صحنه و لباس سینما، رضا پورحسین مدیرفرهنگی، فریدون جیرانی نویسنده و کارگردان سینما، سعید راد بازیگر سینما، محمدمهدی عسگرپور کارگردان و تهیه‌کننده سینما، طهماسب صلح‌جو منتقد سینما و مازیار میری کارگردان سینما، ۹ داوری هستند که امسال آثار بخش «سودای سیمرغ» را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

معرفی داوران بخش مستند، کوتاه و نگاه نو
ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر همچنین در حکم دیگری ۵ داور بخش مستند، کوتاه و نگاه نو این جشنواره را معرفی کرد.
مهدی جعفری، روح‌الله حجازی، مصطفی رزاق‌کریمی، فرشته طائرپور و هادی مقدم‌دوست به عنوان اعضای هیأت داوران بخش‌های مستند، فیلم کوتاه و نگاه نو (فیلم اول فیلمسازان) در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.
همچنین در احکام دیگری «مهدی جعفری» (کارگردان و مدیرفیلمبرداری)، روح‌الله حجازی (کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده)، مصطفی رزاق‌کریمی (کارگردان و مستندساز)، فرشته طائرپور (تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس) و هادی مقدم‌دوست (فیلمنامه‌نویس و کارگردان) به عنوان اعضای هیئت داوران سه بخش «مستند»، «فیلم کوتاه» و «نگاه نو» معرفی شدند و آثار این سه بخش رقابتی را در جشنواره امسال مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

معرفی ایده‌ها و چهره‌های جدید
جشنواره فیلم فجر در ۳۷ دوره برپایی خود، محل ارایه ایده‌ها و چهره‌های جدید بوده است که معمولا این فعالان هنر هفتم در آثار خود آن را بروز داده اند. سینمای ایران امروز بیش از هرچیزی نیازمند سوژه‌های مبتنی بر بازگویی مشکلات و معضلات جامعه است.
در واقع سینمای ایران و فعالان آن باید جایزه خود را از مردم و تماشاگران خود بگیرند که در گرما و سرمای فصول سال، هرگز سالن سینما‌ها را ترک نکرده اند و اگر هم روزی این سالن‌ها خالی شد به خاطر تولید آثار بی محتوا و بدون توجه به نیاز‌های واقعی مردم و جامعه بوده است.
وقتی مردم و تماشاگران، بازگویی مسایل و مشکلات خود را روی پرده‌های سینما نبینند به طور طبیعی وقت خود را صرف حضور در این سالن‌ها نمی‌کنند همچنان که در طول سال‌های گذشته شاهد این حرکت بودیم و خیلی از آثار با بی اعتنایی مردم و تماشاگران روبرو شد.
خوشبختانه یکی از بخش‌های مطلوب و تاثیرگذار جشنواره فیلم فجر، نظرسنجی و نگاه تماشاگران در باره کیفیت هر اثر در این رویداد است که می‌توان از این طریق به ذائقه و سلیقه تماشاگران در تولید آثار سینمایی پی برد.
آثار سینمایی نیازمند نوآوری، خلاقیت، انتخاب سوژه‌های بکر، به روز و درباره مسایل و مشکلات زندگی مردم است و در این جشنواره‌ها می‌توان به بخشی از ذائقه‌های هنری مردم دست پیدا کرد.


کد مطلب: 197125

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/197125/جشنواره-فیلم-فجر-تحریم-استقبال

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir