به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۷ ساعت ۲۰:۴۴
کد مطلب : ۱۹۷۱۳۸

عجیب ترین پل های دنیا /تصاویر

گروه عکس: پل‌ها مدت‌هاست که برای مردم جاذبه خاصی دارند. در ادبیات، آنها اغلب سمبل موانعی هستند که باید بر آن‌ها غلبه کرد یا نماد انتقال از یک حالت به حالت دیگر‌ هستند. شاید به همین دلیل است که بسیاری از افراد مجذوب آنها می‌شوند. این ۱۰ پل در حال حاضر جزو نمادین‌ترین، تاریخی‌ترین و منحصر بفردترین نقاط جهان محسوب می‌شوند.
عجیب ترین پل های دنیا /تصاویر
1. پل هلیکس(Helix Bridge) یا مارپیچ - سنگاپور
پل هلیکس یا مارپیچ که به شکل یک رشته پیچیده DNA است، در سال ۲۰۱۰ به عنوان اولین پل منحنی جهان افتتاح شد. این پل که تنها برای عابرین پیاده طراحی شده است دارای یک پیاده‌رو روشن در میان چهار مارپیچ (برای نشان دادن چهار پایه DNA) از جنس شیشه و فولاد است. نور پردازی آبی این بنا باعث شده تا هم در روز و هم در شب شگفت‌انگیز به نظر برسد. این پل مرکز مارینا را به مارینای جنوبی متصل می‌کند، بر روی این پل به ویژه از چهار سکوی مشاهده آن می‌توان مناظری زیبا از خط افق سنگاپور، باغ‌های اطراف، پارک طبیعت خلیج و تفرجگاه خلیج ماسه‌ای مارینا را مشاهده کرد. چندین بار در سال گالری‌ای از آثار هنری هنرمندان محلی در فضای باز این پل به نمایش گذاشته می‌شود.
پل هلیکس(Helix Bridge) یا مارپیچ - سنگاپور
 
2. پل لا موهر (El Puente de la Mujer)  که از آن با نام پل زنان نیز یاد می‌شود - بوینوس آیرس، آرژانتین
پل لا موهر که توسط معمار مشهور سانتیاگو کالاتراوا (Santiago Calatrava) طراحی شده است در سال ۲۰۰۱ به اتمام رسید و به دلیل نوسانش مشهور است. این پل ۹۰ درجه دوران دارد تا قایق‌ها بتوانند از زیر آن عبور کنند. طراحی نامتقارن این پل بیشتر شبیه قلاب ماهی‌گیری، بادبان یا چنگ است. این پل به طول ۱۰۳ متر احداث شده است تا بتواند منطقه بندر این شهر یعنی پورتو مادرو (Puerto Madero) را با سایر بخش‌ها مرتبط کند. این پل از همان ابتدا به نمادی از بوینوس آیرس (Buenos Aires) تبدیل شده است و هر شب به زیبایی روشن می‌شود. حقیقتی جالب در رابطه با این پل این است که نام این پل به انگلیسی به "Bridge's Woman" به معنای پل زنان ترجمه می‌شود، که اشاره‌ای به پورتو مادرو دارد، جایی که در آن خیابان‌های مختلفی به نام زنان مشهور نامگذاری شده است.
پل لا موهر (El Puente de la Mujer)  که از آن با نام پل زنان نیز یاد می‌شود - بوینوس آیرس، آرژانتین
 
3. پل بروکلین (Brooklyn Bridge) - نیویورک، نیویورک
در مسیر بروکلین به منتهن روزانه بیش از ۱۲۰۰۰ وسیله نقلیه، ۴۰۰۰ عابر پیاده و ۳۱۰۰ دوچرخه سوار از رودخانه ایست (East River) از طریق پل بروکلین عبور می‌کنند، اما در ابتدا هنگامی که ساخت این پل در سال ۱۸۸۳ به پایان رسید، مردم به آن اطمینان نداشتند. پس از سقوط یک زن از پلکان روی پل، وحشت متعاقب آن باعث شد ۱۲ نفر دیگر نیز بمیرند. پس از آن، در یک نمایش رژه‌ای ۱۲ فیل در سراسر پل طراحی شد تا امنیت و  مقاومت پل را به مردم نشان دهند. این پل یکی از قدیمی‌ترین پل‌های معلق در ایالات متحده و یک مکان تاریخی - ملی و از محبوب ترین جاذبه‌های نیویورک است. این پل در فیلم‌هایی چون " دیوانه Moonstruck" گرفته تا " شکارچیان روح Ghostbusters" و "مرد عنکبوتی Spiderman" نمایش داده شده است.
پل بروکلین (Brooklyn Bridge) - نیویورک، نیویورک
 
4. پل طلایی (Golden Bridge) - دانانگ ، ویتنام
پل طلایی ویتنام یک پل عابر پیاده با سازه‌ای مدرن به طول ۱۵۰ متر است که در منطقه تفریحی تپه های بانا (Bà Nà Hills) در مرکز ویتنام واقع شده است. پل طلایی در ارتفاع ۱۴۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و چشم‌اندازی بی‌نظیر و رویایی دارد. این پل در ژوئن سال ۲۰۱۸ افتتاح شد، و عکس‌های معماری آن به سرعت وایرال شد. این پل نه تنها در بالای درختان واقع شده است، بلکه به نظر می‌رسد که این گذرگاه با دو دست سنگی بزرگ نگه داشته می‌شود. منطقه اطراف این پل‌، که قبلاً محل پایگاه ارتش آمریکا بوده است، ده‌ها سال است که یک جاذبه توریستی محسوب می‌شود و دارای تله‌کابین، باغ‌ها، ماکت روستای قرون وسطایی فرانسه و موزه تندیس‌های مومی میباشد. اکنون، به لطف این پل قابل توجه، این مکان حتی محبوب‌تر شده است.
پل طلایی (Golden Bridge) - دانانگ ، ویتنام
 
5. پل هوایی لنکاوی (Langkawi Sky Bridge) - لنکاوی، مالزی
پل هوایی لنکاوی که در سال ۲۰۰۴ تکمیل شد، طولانی‌ترین پل منحنی معلق جهان است. این پل در ارتفاع ۶۷۰ متری از سطح زمین و ۱۲۱ متر از سطح کوه ماچینچانگ (Machinchang) قرار گرفته است و منظره‌ای باورنکردنی از جنگل سرسبز زیر پل را به نمایش می‌گذارد. برای رسیدن به این پل، بازدیدکنندگان ابتدا توسط تله‌کابین لنکاوی به بالاترین ایستگاه می روند و سپس سوار Sky Glide می‌شوند تا بقیه راه را بالا بروند. این پل که مختص عابرین پیاده است می‌تواند ۲۵۰ نفر را به طور همزمان در خود جای دهد و شامل دو سکوی بزرگ در هر انتهای آن است.
پل هوایی لنکاوی (Langkawi Sky Bridge) - لنکاوی، مالزی
 
6. پل تاور بریج (Tower Bridge) - لندن ، انگلیس
پل تاور بریج یک پل متحرک به سبک گوتیک (شبیه به یک تخته‌پل، گونه‌ای پل متحرک است که بر روی خندق‌های پیرامون کاخ‌ها و دژها یا دروازه‌های قدیمی برخی شهرها قرار می‌گیرد.) و معلق است، که از سال ۱۸۸۶ تا ۱۸۹۴ بر روی رودخانه تیمز (Thames River) شهر لندن ساخته شد. این مجموعه شامل دو برج است که با دو گذرگاه افقی در سمت بالا به هم متصل شده‌اند تا فشاری که از بخش معلق آن به بنا وارد می‎شود را تاب بیاورند. دستگاه‌ها و محور اهرم‌ها نیز در پایین هر کدام از برج‌ها قرار گرفته‌اند که پل به کمک آن‌ها باز و بسته می‌شود و به قایق‌ها و کشتی‌ها اجازه عبور می‌دهد. دو برج، پیاده‌رو و موتورخانه ویکتوریا فقط به عنوان بخشی از نمایشگاه پل قابل بازدید هستند و برای بازدید باید بلیط تهیه کنید، اما بقیه پل برای اتومبیل‌ها و عابران پیاده که قصد عبور از رودخانه را دارند قابل دسترسی است.
پل تاور بریج (Tower Bridge) - لندن ، انگلیس
 
7. پل گلدن گیت (Golden Gate Bridge) - سانفرانسیسکو، کالیفرنیا
پل گلدن گیت یکی از شناخته شده‌ترین سازه‌های جهان است که در ۲۷ مه سال ۱۹۳۷ افتتاح شد و توسط انجمن مهندسان عمران آمریکا به عنوان یکی از شگفتی‌های دنیای مدرن شناخته شده است. طول آن ۱۳۰۰ متر است که از تنگه گلدن گیت می‌گذرد و شهر سانفرانسیسکو را به شهرستان مارین متصل می‌کند. در روز افتتاح بیش از ۲۰۰.۰۰۰ نفر از این پل عبور کردند. امروزه، روزانه بیش از ۱۱۲.۰۰۰ اتومبیل و ۲۷۰۰۰ عابر پیاده و دوچرخه سوار از آن عبور می‌کنند.
پل گلدن گیت (Golden Gate Bridge) - سانفرانسیسکو، کالیفرنیا
 
8. پل پونته وکیو (Ponte Vecchio) - فلورانس، ایتالیا
پونته وکیو فلورانس که در ایتالیائی معنی پل قدیمی را می‌دهد، اولین نوع ساخته شده از این مدل پل در فلورانس است. این پل یک پل قرون وسطایی است که به سال ۱۳۴۵ باز می‌گردد و به سخنی قدیمی‌ترین پل جهان به شمار می‌آید. این پل نه تنها از نظر تاریخ، بلکه توسط مغازه‌هایی که در طول آن قرار دارد، متمایز شده است. در ابتدا این مغازه‌ها در دست قصابی‌ها و بعدها جواهرفروشان و فروشندگان هنر بودند. اکنون آنها بیشتر از فروشگاه‌های خرده‌فروشی و سوغاتی پر شده‌اند. در طول جنگ جهانی دوم، هیتلر این پل را به اندازه‌ای مهم دانست كه به سربازانش دستور داد تا بدون هیچ صدمه‌‌ای آن را ترک کنند، اما تقریباً دو دهه بعد در سال ۱۹۶۶ توسط سیل ویران شد. امروزه، این پل یکی از دیدنی‌ترین نقاط دیدنی فلورانس و یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب آن است.
پل پونته وکیو (Ponte Vecchio) - فلورانس، ایتالیا
 
9. پل زنجیر سِچِنْیی (Széchenyi Chain Bridge) - بوداپست، مجارستان
این پل به هنگام افتتاحش در سال ۱۸۴۹، از رودخانه دانوب عبور می‌کرد و شهرهای جداگانه "بودا" و "پست" را که اکنون به عنوان پایتخت مجارستان متحد شده‌اند را به هم متصل می‌کرد. در طول جنگ جهانی دوم، این پل کاملاً نابود شد و تنها ستونهای آن در جای خود باقی مانده بودند. در سال ۱۹۴۷ بازسازی شد و امروز با شیرهای سنگی در هر دو طرف ورودی‌اش، نمادی ماندگار از بوداپست است. این پل بویژه برای افراد محلی و بازدیدکنندگان در شب، هنگامی که به زیبایی روشن می‌شود و همچنین در طول جشنواره‌های تابستانی که بر روی آن برگزار می‌شود بسیار محبوب است.
پل زنجیر سِچِنْیی (Széchenyi Chain Bridge) - بوداپست، مجارستان
 
10. پل بندرگاه سیدنی (Sydney Harbour Bridge) - سیدنی، استرالیا
به دلیل طراحی قوسی این پل، به آن لقب "Coat hanger به معنای جالباسی" را داده‌اند، پل بندرگاه سیدنی به اندازه کانگورو مترادف و نمادی از استرالیا است. ساخت این بنای زیبای معماری، با ۱۴۰۰ کارگر، ۸ سال طول کشید و در سال ۱۹۳۲ افتتاح شد. این پل دارای چندین رکورد جهانی، از جمله ششمین پل عریض قوسی شکل در جهان، بلندترین پل قوسی فلزی و وسیع‌ترین پل جهان از نظر طولی تا سال ۲۰۱۲ بوده است. امروزه، این پل یک مسیر اصلی حمل‌و‌نقل برای پیاده‌ها، دوچرخه سواران، اتومبیل‌ها و قطارها است. از سال ۱۹۹۸، معتادان آدرنالین (کسانی که همیشه به دنبال هیجان هستند) توانسته‌اند از طاق‌های پل  صعود کنند. کسانی که ترسی از ارتفاع ندارند می‌توانند بالا رفتن از روی قوس پل را امتحان کنند و در آنجا تصویری نفسگیر از سیدنی را ببینند. آنها می‌توانند توسط  bridgeClimb از نردبان‌ها و پله‌ها بالا بروند و به بالاترین قسمت پل برسند و اوج هیجان را تجربه کنند. پل بندر همچنین بخش عمده‌ای از جشن سال نو شهر است، از سال ۱۹۹۷، تصاویر و کلمات مختلفی با استفاده از ریسه‌های نوری روی این پل روشن شده است.
پل بندرگاه سیدنی (Sydney Harbour Bridge) - سیدنی، استرالیا