به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۱۹۷۲۰

نبود اشتغال​ زمینه‌ساز ارتکاب جرم​ است

گروه جامعه: رییس سازمان زندان‌های کشور، اشتغال را اصلی‌ترین عامل برای پیشگیری از وقوع جرم عنوان کرد.
نبود اشتغال​ زمینه‌ساز ارتکاب جرم​ است
غلامحسین اسماعیلی در دومین روز از سومین گردهمایی مشترک مدیران سازمان زندان‌ها و بنیاد تعاون زندانیان، اشتغال زندانیان را موضوعی مهم عنوان کرد و گفت: به دلایل متعدد، عدم اشتغال زمینه‌ساز ارتکاب جرم است. همانگونه که در آسیب‌شناسی جرم مسائل قبل از وقوع، حین و بعد از وقوع مورد بررسی قرار می‌گیرد، در بحث اشتغال نیز توجه به شاغل نبودن مجرم قبل از ارتکاب جرم و پس از محکومیت و آزادی فرد مهم است.

وی خاطرنشان کرد: اشتغال از عوامل مهم در پیشگیری از جرم و عامل مهم در جلوگیری از ارتکاب به جرم مجدد است. در حقیقت اشتغال به عنوان عامل جلوگیری از وقوع جرم و همچنین عامل بازگشت سعادتمندانه زندانیان به جامعه است. اسماعیلی گفت: در کنار اشتغال، بحث حرفه‌آموزی نقش مهم و سازنده‌ای دارد، زیرا در دوره اقامت در زندان، حرفه‌آموزی موجب بازدهی در اشتغال می‌شود و پس از آزادی نیز در تامین معیشت زندگی او تاثیرگذار است.

عضو هیئت مدیره بنیاد تعاون کشور اظهار کرد: بودجه اختصاص یافته دولت در بخش حرفه آموزی زندانیان فوق العاده ناچیز است، اما به لحاظ اهمیت موضوع باید بنیاد تعاون زندانیان توجه جدی نشان دهد و بنیاد در حوزه حرفه آموزی ماموریت اصلی دارد و نباید به اعتبار جزیی بسنده کند. رییس سازمان زندان‌ها به حاکمیت نظم و انظباط در کارگاه‌ها اشاره کرد و گفت: باید یک نگاه انتظامی به کارگاه‌ها داشته باشیم تا از هرگونه سوءاستفاده احتمالی پیشگیری شود و از زندانیانی که در کارگاه و زندان تردد دارند، مراقبت کنیم.

وی افزود: در تمام کارگاه‌ها همانند زندان‌های بسته برنامه‌های فرهنگی با محوریت قرآن و نماز اجرا شود و نباید هیچ یک از مبانی زندانبانی در راستای حرفه آموزی و اشتغال کمرنگ شود. در حال حاضر بنیاد و سازمان دو مجموعه هستند ولی جداشدنی نیستند. بنیاد و سازمان مکمل همدیگر هستند و نمی‌توانند از هم جدا شوند.
مرجع : ايسنا