به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۸ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۱۹۷۲۲۱
در آستانه رونمایی از "معامله قرن"

نشست فوق‌العاده در فلسطین درآستانه معامله قرن

گروه بین الملل: رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با تاکید بر مخالفت خود با هر گونه قراردادی (از جمله طرح صلح دونالد ترامپ) از سفرای کشورهای عربی و اسلامی خواست در مراسم اعلام طرح صلح آمریکا توسط رئیس جمهوری این کشور شرکت نکنند.
نشست فوق‌العاده در فلسطین درآستانه معامله قرن
نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین به خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) گفت: به سفرای کشورهای عربی و اسلامی که از آنها برای حضور در مراسم اعلام طرح ننگین "معامله قرن" دعوت شده، هشدار می‌دهیم در این مراسم که برای طرح‌ریزی توطئه‌ای با هدف ضربه زدن به حقوق فلسطینی‌ها و ناکام گذاشتن طرح تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی برگزار می‌شود، شرکت نکنند. ابو ردینه با اشاره به اینکه تعدادی از سفرای کشورهای عربی و اسلامی که از آنها برای حضور در این مراسم دعوت شده، این دعوت را رد کرده‌اند، از موضعگیری آنها نسبت به مساله فلسطین و فلسطینی‌ها تقدیر کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد عصر امروز (سه‌شنبه) در مراسمی با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی، بنی گانتس، رهبر حزب آبی-سفید و مهم‌ترین رقیب نتانیاهو در انتخابات پیش روی این رژیم در مارس آتی از طرح به اصطلاح "صلح" خود مشهور به معامله قرن رونمایی کند. همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تماسی تلفنی با دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس ضمن اشاره به مخالفت خود با هر گونه طرحی (از جمله طرح صلح دونالد ترامپ) بر پایبندی خود به راه‌حل تشکیل دو کشور بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی تاکید کرد.

عباس در این تماس تلفنی آمادگی خود برای برقراری صلح مطابق با قطعنامه‌های بین‌المللی و انجام مذاکرات چهارجانبه با حضور کشورهای دیگر را اعلام کرده و بر مخالفت خود با هر گونه نقش‌آفرینی یک جانبه آمریکا در روند سیاسی به دلیل جانبداری آشکار این کشور از رژیم صهیونیستی تاکید کرد. برخی منابع فلسطینی اظهار کردند، عباس به اعضای جنبش فتح گفته که تهدید شده که به دلیل پاسخ ندادن به تماس تلفنی ترامپ هزینه سنگینی را باید بپردازد.

همچنین رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از رهبران فلسطینی برای حضور در نشستی فوق‌العاده که نیم ساعت قبل از آغاز مراسم اعلام طرح معامله قرن برگزار می‌شود، دعوت کرد. به گفته محمد اشتیه، نخست وزیر وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین در این نشست چگونگی، ساختار و محتوای پاسخ به این توطئه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. اشتیه نیز در چهلمین جلسه دولت در رام‌الله با تاکید بر مخالفت خود با طرح معامله قرن آن را طرحی برای نابودی مساله فلسطین دانست و از جامعه جهانی خواست به دلیل تعارضی که این طرح با اصول قوانین بین‌المللی و حقوق غیرقابل تغییر فلسطینی‌ها دارد، در این طرح مشارکت نکند.

نخست وزیر فلسطین گفت: این طرح ابزاری برای برآورده کردن خواسته‌های مسؤولان رژیم اشغالگر است و اساسا برای پایان دادن به اختلافات تدوین نشده است و از سوی کشوری ارائه شده که اعتبار خود به عنوان میانجی شفاف در روند سیاسی را از دست داده است. وی در ادامه تاکید کرد: این طرح اصول راه‌حل عربی که در نشست‌های متوالی تایید شد به ویژه طرح صلح عربی را نابود می‌کند و با اصول راه‌حل تعیین شده از سوی اروپا و رویکرد کشورهای عدم تعهد و کنفرانس‌های سران کشورهای آفریقایی تعارض دارد.

اشتیه تاکید کرد: قدس سرزمینی اشغال شده و هسته اصلی روایت فلسطین عربی، مسیحی و اسلامی و نیز پایتخت کشور فلسطین و هویت سیاسی، فرهنگی و مذهبی گذشته، حال و آینده فلسطینی‌هاست. این مسؤول فلسطینی با تاکید بر اینکه طرح معامله قرن ترامپ این سرزمین اشغال شده را به ساکنانش بازنمی‌گرداند و مرزهای ۱۹۶۷ را تایید نمی‌کند و حتی قدس را سرزمینی اشغالی نمی‌داند، تنها برای نابودی مساله فلسطین تدوین شده و ما با آن مخالفیم و از جامعه جهانی می‌خواهیم در آن مشارکت نکنند.
مرجع : ایسنا