به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۱۹۷۲۲۳
افزایش فشارها برای شهادت جان بولتون در جلسه استیضاح ترامپ

کتاب بولتون با ترامپ چه می کند؟

گروه بین الملل: انتشار بخشی از پیش‌نویس کتاب جدید جان بولتون به افزایش فشارها بر جمهوری‌خواهان برای احضار شهود و مرور مدارک جدید درخصوص استیضاح دونالد ترامپ منجر شده است. بولتون در کتاب جدید خود گفته ترامپ صراحتا خواسته بوده که کمک نظامی به اوکراین منوط به اذعان رییس‌جمهوری این کشور مبنی بر تحقیقات درخواستی ترامپ از جو بایدن، رقیب انتخاباتی‌اش شود.
کتاب بولتون با ترامپ چه می کند؟
ادعای طرح شده در کتاب جدید بولتون همسو با هسته اصلی استیضاح دونالد ترامپ است که بر اساس آن دموکرات‌ها می‌گویند رییس‌جمهوری آمریکا با سوء استفاده از قدرت خود کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری مصوب کنگره به اوکراین را با هدف بهره‌برداری سیاسی خود گرو گرفته بوده است. ترامپ و وکلایش این اتهام را رد می‌کنند و دموکرات‌ها را متهم می‌کنند که بدون مبنای قانونی و شواهد مستدل تنها قصد خاتمه دادن به ریاست‌جمهوری ترامپ را دارند. با این حال، چنانچه جان بولتون به جلسات استیضاح دعوت شود اظهارت او می‌تواند آسیب جدی به موضع دفاعی و انکار اتهام‌ها از سوی ترامپ وارد کند.

او می‌تواند شاهد کلیدی جلسات استیضاح قلمداد شود چرا که به عنوان مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید، بولتون ارشدترین مقام وقت دولت آمریکا بوده که مستقیما با سیاست خارجی ترامپ در اوکراین مرتبط بوده است. ترامپ هفته گذشته به خبرنگاران گفته بود تمایل ندارد که جان بولتون برای شهادت به مجلس سنا برود چرا که نگران اسرار امنیت ملی است. این اظهارات می‌تواند نشانگر آن باشد که حتی در صورت احضار بولتون به مجلس سنا او ممکن است برای ایراد توضیحات از سوی رئیس جمهوری آمریکا با محدودیت روبرو شود. با این حال، اکنون برخی از جمهوری‌خواهان می‌گویند مایلند از جان بولتون درباره ماجرای رسوایی اوکراین بشنوند.

به گزارش بی.بی.سی میت رامنی، سناتور ایالت یوتا که در سال ۲۰۱۲ نامزد حزب جمهوری خواه برای رقابت با باراک اوباما شده بود گفته پس از علنی شدن بخشی از پیش‌نویس کتاب جدید جان بولتون، او برای شنیدن اظهارات مشاور سابق امنیت ملی مشتاق‌تر شده و امیدوار است دیگر سناتورهای جمهوری‌خواه هم با او همراه شوند. دموکرات‌ها برای قطعی کردن احضاریه جان بولتون تنها به همراه شدن ۴ سناتور جمهوری‌خواه نیاز دارند.

در کتاب بولتون چه آمده؟
نیویورک تایمز روز یکشنبه به انتشار گزیده‌هایی از کتاب منتشر نشده جان بولتون اقدام کرد. در این پیش‌نویس کتاب نوشته شده ترامپ در ماه اوت ۲۰۱۹ به جان بولتون گفته بود که کمک نظامی ۳۹۱ میلیون دلاری به اوکراین را متوقف می‌کند. بولتون نوشته که ترامپ علت این کار را مجبور کردن مقام‌های اوکراینی برای انجام تحقیقات علیه دموکرات‌های آمریکایی از جمله "جو بایدن" نامزد حزب دموکرات و از جدی‌ترین رقبای ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ انجام می‌دهد. به نوشته نیویورک‌تایمز، این بخش از کتاب بولتون دست‌نوشته‌هایی بوده که او میان دوستان نزدیک پخش کرده و نسخه‌ای نیز به کاخ سفید برای بازبینی و بررسی مسایل حقوقی و امنیتی فرستاده است. در صورت واقعیت داشتن ادعاهای بولتون، نوع دفاع دونالد ترامپ در جلسه استیضاح بسیار ضعیف خواهد شد.

آدام شف، نماینده حزب دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در توییتی نوشت که "بولتون نشان داده که نوع دفاع آقای ترامپ در مسئله استیضاح کاملا دروغ است". وی نوشت که "اگر قرار باشد این دادگاه (جلسات استیضاح) عادلانه برگزار شود، سناتورهای باید اصرار کنند تا جان بولتون در آن شهادت دهد و دست نوشته‌ها و مدارکش را ارائه کند". نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان نیز گفت، اینکه جمهوری خواهان اقدام به احضار جان بولتون و سایرین نمی‌کنند "کاملا غیرقابل دفاع است".

در همین حال، به گزارش رسانه‌های آمریکا نظرسنجی‌های مختلف در روزهای اخیر حکایت از آن دارد که ۷۰ درصد از مردم آمریکا معتقدند باید شهودی چون جان بولتون به جلسات استیضاح دونالد ترامپ احضار شوند. برخی از دموکرات‌ها حتی گفته‌اند چناچه جمهوری‌خواهان با احضار مستقیم جان بولتون مخالفت کنند باید متن اظهارت او که در کتاب جدیدش منتشر شده به عنوان مدرک به جلسات استیضاح راه یافته و ثبت شود. در تحولی دیگر رسانه‌های آمریکایی می‌گویند زمزمه‌هایی از بازگشایی تحقیقات استیضاح در مجلس نمایندگان کنگره به گوش می‌رسد. دموکرات‌ها اکثریت این مجلس کنگره را در اختیار دارند و تحقیقات سه کمیته تحت ریاست آنها در ۶ ماه گذشته بود که نتایجش به استیضاح ترامپ ختم شد.

از سرگیری مجدد جلسات استیضاح
روز دوشنبه، ۲۷ ژانویه، پس از یک روز توقف در جلسات استیضاح مجلس سنای کنگره این کشور از ساعت یک عصر به وقت شرق آمریکا - پنجمین روز استیضاح را آغاز کرد. این دومین روز بود که تیم وکلای دونالد ترامپ برای دفاع از او پشت تریبون می‌رفتند. سه روز اول استیضاح به اعضای تیم دادستان‌های مجلس نمایندگان تعلق داشت که طی آن تلاش کردند اتهامات خود علیه ترامپ را تشریح کنند. جلسه دوشنبه با سخنان جی سکولو، وکیل شخصی ترامپ آغاز شد و او پس از سخنانی کوتاه از کنت استار، وکیل سرشناس آمریکایی دعوت کرد تا به عنوان یکی از اعضای تیم وکلای رییس جمهوری آمریکا درباره ادله تاریخی و حقوقی مربوط به استیضاح در قانون اساسی آمریکا سخن بگوید.
کنت استار ۲۰ سال پیش به عنوان دادستان و بازرس ویژه از سوی جمهوری‌خواهان انتخاب شده بود تا با تحقیقات مفصل درباره بیل کلینتون، رییس‌جمهوری وقت، اتهام‌ها برای لزوم استیضاح و برکناری او را تدوین کند.
او اکنون در تیم وکلای ترامپ حامی این موضع است که دموکرات‌ها با استیضاح دونالد ترامپ رویه غلطی را پیش گرفته‌اند که استیضاح را تبدیل به یک "سلاح سیاسی" می‌کند.
مرجع : ایسنا