کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان:

شرایط پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی را نداریم

ایلنا , 8 بهمن 1398 ساعت 12:18

گروه اقتصادی: نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان گفت: یکی دیگر از بخش‌های جایگزین درآمدهای نفت توسعه صنایع است. بدون تعارف باید گفت که این شرایط صنایع کشورمان خودکشی صنعتی است چراکه همواره در حال درجا زدن هستیم. چرا باید 50 سال نیسان آبی تولید کنیم؛ این به این دلیل است که آموزش فنی و حرفه‌ای به حاشیه رفته است.


بوطاق خانبداغی در جشنواره ملی حاتم با بیان اینکه باید با شناسایی مشکلات در اقتصاد از درجازنی و سقوط اقتصادی جلوگیری کنیم، اظهار داشت: مایه تاسف است که راه‌های جلوگیری از سقوط اقتصاد را توجه نمی‌کنیم و این موضوع را رها کرده‌ایم.وی با بیان اینکه جو سیاسی و اقتصادی امروز تهران این درس را می‌دهد که چگونه اقتصاد سالم و به‌روز داشته باشیم، گفت: برای جلوگیری از سقوط اقتصادی باید به طور قاطع تصمیم گرفت.نائب رئیس اتاق ایران و آلمان تاکید کرد: پس از امضای برجام شاهد ورود 52 هیات اقتصادی آلمانی به کشور بودیم اما چه کسی و چه نهادی توانست از این هیات‌ها و از این سرمایه‌گذاران خارجی استفاده کند؟
وی تصریح کرد: رفتار ما با سرمایه‌گذاران نشان داد در ایران زیرساخت‌ها و شرایط پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی را نداریم و اقتصاد بسته راه به جایی نمی‌برد. اقتصاد باید آزاد باشد و بتواند نفس بکشد.

خانبداغی ادامه داد: در آلمان دیدیدم که پس از جنگ جهانی دوم زنان و مردان چگونه آجور می‌سابیدند که خانه بسازند اما امروز شاهد آن هستیم که امروز این کشور برای دهمین سال پیاپی اولین صادرکننده جهان شده است.وی با بیان اینکه اقتصاد باید به دست بخش خصوصی سپرده شود، اظهار داشت: این بخش خصوصی است که می‌تواند چرخ اقتصاد را جلو ببرد و وظیفه دولت ورود به تولید و تجارت نیست اما شاهد آن هستیم که سیستم دولتی نمی‌خواهد خود را از تولید کنار بکشد.خانبداغی افزود: این بخش خصوصی است که با رقابت می‌تواند به بازارهای جهانی راه پیدا کند.وی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل عقب‌ماندگی ایران در تولید این است که می‌خواهیم صفر تا صد محصول را خودمان تولید کنیم، این شرایط عملی نیست و به همین دلیل است که در بسیاری از صنایع دچار عقب‌ماندگی هستیم.

نائب رئیس اتاق ایران و آلمان تاکید کرد: چرا وقتی در تولید موشک اینقدر موفق هستیم، نمی‌توانیم در تولید خودرو موفق باشیم؟خانبداغی گفت: همه می‌دانیم کارخانه مرسدس بنز برای تولید خودرو با 2200 کارخانه دیگر در ارتباط است و محصول نهایی را با ارتباط با سایر کارخانجات تولید می‌کند.وی با بیان اینکه مشکل کشورمان را در اقتصاد دولتی می‌بینم، گفت: اقتصاد خیابان دوطرفه است و ما هرچند انتقاداتی داریم اما برای این انتقادات هم راهکارهایی می‌توانیم ارائه دهیم.وی با تاکید بر اینکه چرا نباید در صنایع مشترک با سایر کشورها فعال باشیم، اظهار داشت: متاسفانه امتیازهایی که سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای اقتصادمان دارد را رها کرده‌ایم و در حالی است منابع و نیروی کار برای توسعه اقتصاد داریم اما قوانین‌مان مانند ترمز عمل می‌کند.خانبداغی ادامه داد: برای ثبت یک برند در آلمان فقط 24 ساعت زمان صرف می‌شود این در حالی است که برای همین اقدام در ایران باید بیش از دو ماه معطل شد.

رئیس اتاق ایران و آلمان گفت: وظایف دولت در بخش تولید طراحی، برنامه‌ریزی و حمایت از شرکت‌هاست اما وقتی دولت درگیر تجارت باشد دیگر زمانی برای انجام وظایف خود ندارد.خانبداغی با بیان اینکه امروز درگیر خودتحریمی‌ها هستیم، اظهار داشت: نباید درها را برروی خودمان ببندیم چراکه در این صورت هزینه‌ها را برای خودمان بالا می‌بریم.وی با بیان اینکه روند ترخیص در گمرکات بسیار طولانی است، گفت: روش‌هایی که امروز در گمرک به کار گرفته می‌شود در تمام دنیا منسوخ شده و شاهد آن هستیم که حتی استانداردهای آلمان را هم نمی‌پذیرند. شاید عقب‌ماندگی ما به این دلیل است که بهره هوشی بالایی داریم و خود را بالاتر از بقیه می‌بینیم.خانبداغی با تاکید بر اینکه با توسعه نمایشگاه‌ها می‌توانیم کاهش درآمدهای حاصل از نفت و گاز را جبران کنیم، گفت: در حال حاضر یک‌پنجم بودجه ملی آلمان از محل برگزاری نمایشگاه‌ها است. این در حالی است که مسئولان برگزاری نمایشگاه در ایران را فسق و فجور می‌دانند اما نمایشگاه محل تبادل علم و دانش است.

وی گفت: یکی دیگر از بخش‌های جایگزین درآمدهای نفت توسعه صنایع است. بدون تعارف باید گفت که این شرایط صنایع کشورمان خودکشی صنعتی است چراکه همواره در حال درجا زدن هستیم. چرا باید 50 سال نیسان آبی تولید کنیم؛ این به این دلیل است که آموزش فنی و حرفه‌ای به حاشیه رفته است.خانبداغی با بیان اینکه یکی از دلایل عقب‌ماندگی کارخانجات در ایران نبود کارگر فنی و حرفه‌ای است، گفت: در حالی که کارگر آلمانی پس از طی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در کارخانجات با حقوق بیش از 1000 یورو استخدام می‌شود امروز کارگران ایرانی در شرایط خوبی به سر نمی‌برند و اگر یک کارگر به خواستگاری دختر من بیاید سکوت می‌کنم و نمی‌توانم حرفی بزنم چراکه کارگران در ایران در جایگاه واقعی خود نیستند.نائب رئیس اتاق ایران و آلمان با اشاره به ظرفیت معادن کشورمان گفت: یکی از انتقاداتی که آلمانی‌ها به ما دارند این است که چرا در بخش معادن تا این حجم خام‌فروشی داریم و نتوانسته‌ایم این مواد را فرآوری کنیم تا از ارزش افزوده آن استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه چرا مسئولان از ورود سرمایه‌گذاران خارجی اِبا دارند، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند برای کشورمان رشد اقتصادی و استقبال‌زایی داشته باشند.وی گفت: یکی از مزایای تعامل با جامعه جهانی این بود که می‌توانستیم لوله گاز ایران را از طریق ترکیه به اروپا برسانیم و از این طریق درآمدزایی داشته باشیم اما متاسفانه امروز این فرصت را به روس‌ها دادیم.خانبداغی با اشاره به تقویت حضور بانوان در صنایع کشور گفت: امروز در صنایع آلمان بانوان یک‌چهارم فعالان را تشکیل می‌دهند و ما هم باید از پتانسیل بانوان برای توسعه صنایع استفاده کنیم.وی تاکید کرد: ما باید با ثبات قوانین و ثبات بازار، سرمایه‌گذاران خارجی را به کشور جذب کنیم.
 


کد مطلب: 197228

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/197228/شرایط-پذیرش-سرمایه-گذاران-خارجی-نداریم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir