به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۱۹۷۲۴

رتبه​بسياربدايران درشاخص​سرمایه​انسانی

گروه اقتصادي: ایران در نخستین گزارش "شاخص سرمایه انسانی" مجمع جهانی اقتصاد که کشورها را بر اساس موفقیتشان در توسعه و بکارگیری نیروی کار سالم و تحصیلکرده رده بندی کرده است، رتبه 94 را به دست آورد.
رتبه​بسياربدايران درشاخص​سرمایه​انسانی
این گزارش تصریح کرده که ایران یکی از پایین‌ترین رتبه‌ها را در میان اقتصادهای دارای درآمد بالای متوسط در منطقه آسیا اقیانوسیه دارد و تنها از کامبوج (96)، بنگلادش (110) و پاکستان (112) بالاتر قرار دارد. ایران در میان اقتصادهای دارای درآمد بالای متوسط از نظر رتبه شاخص سرمایه انسانی تنها از جمهوری دومنیکن (95)، نامبیا (97)، ونزوئلا (101) و الجزایر (115) بالاتر قرار گرفت.

از میان 10 کشوری که در رتبه‌های نخست شاخص سرمایه انسانی قرار گرفتند، هشت کشور اروپایی بودند و سوییس به دلیل امتیاز بالا در اشتغال و سلامتی در رتبه نخست قرار گرفت و سنگاپور تنها کشور آسیایی در جمع 10 کشور برتر بود که به کمک امتیاز قوی در آموزش و اشتغال در رتبه سوم قرار گرفت. کانادا نیز با امتیاز قوی که در آموزش داشت، در رتبه دهم قرار گرفت که بالاترین رتبه یک کشور آمریکای شمالی بود. آمریکا با وجود کسب رتبه چهارم در زمینه نیروی کار و اشتغال، در رتبه شانزدهم شاخص سرمایه انسانی قرار گرفت. چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است در این گزارش رتبه 43 و ژاپن رتبه پانزدهم را کسب کرد. کشورهایی دیگری که در فهرست برتر این گزارش قرار گرفتند شامل فنلاند (دوم)، هلند (چهارم)، سوئد (پنجم)، آلمان (ششم)، نروژ (هفتم)، انگلیس (هشتم) و دانمارک (نهم) بودند.

این شاخص 122 کشور را با استفاده از عواملی مانند زیرساخت، چارچوب حقوقی و تحرک اجتماعی در چهار معیار "سلامتی و بهداشت"، "آموزش"، "نیروی کار و اشتغال" و "محیط فعالیت" رده بندی کرده است. ایران در زمینه سلامتی و بهداشت رتبه 87، آموزش رتبه 68، نیروی کار و اشتغال رتبه 119 و محیط فعالیت رتبه 88 را کسب کرد.

بر اساس این گزارش، در شرایطی که اقتصادهای سراسر جهان با تغییر الگوی جمعیتی از نیروی کار مسن گرفته تا بیکاری فراگیر میان جوانان روبرو هستند، توانایی یک کشور در استفاده بیشتر از سرمایه انسانی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. کلاوس شواب، رییس هیات مدیره اجرایی در گزارش "شاخص سرمایه انسانی" مجمع جهانی اقتصاد نوشته است: کلید آینده هر کشور و موسسه‌ای در گروی استعدادها، مهارت‌ها و توانایی افرادش است. این گزارش با فراهم کردن چارچوب جامع برای معیاربندی سرمایه انسانی، کشورهایی که در سرمایه گذاری در سلامت، آموزش و استعداد مردمشان الگو هستند و محیطی را فراهم کرده‌اند که این سرمایه‌گذاری‌ها را به بهره‌وری برای اقتصادشان تبدیل کرده‌اند را بارز کرده است.
مرجع : ايسنا

۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۳:۵۰
لطفا شاخص سرمایه انسانی و اهمیت آنرا توضیح دهید. (160504)
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۳:۵۷
لطفا" در مورد "شاخص رفاه" رو هم بنویسید که نروژ اول وایران 101 کشور شده است (160508)
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۴:۰۵
بازم جای شکرش باقیه که آخر نشدیم...!!!؟
راستی هووووووراااا از بنگلادش جلو تریم......!!!!!!!! (160518)
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۴:۴۵
ما چکار به این آمارها داریم بیلبوردو عشقه!!!!!! (160563)