به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۰۹
 
۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۱۹۷۲۸
اكبراعلمي در مناظره دانشگاه علوم پزشكي‌شيراز:

حصرخانگی درتعارض‌آشکار باقانون‌اساسي‌است

گروه سياسي: اکبر اعلمی فعال سياسي اصلاح‌طلب و نماينده دوره‌هاي ششم و هفتم مجلس در نشستي با عنوان «نسبت اعتدال با اصولگرائی و اصلاح طلبی» که در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد گفت: حصر خانگی در تعارض آشکار با قانون اساسي است. گفتنی است که این نشست با حضور اکبر اعلمی، حجت‌الاسلام نبوی، داریوش قنبری و شریف زاده برگزار گردید. در زير اظهارات اعلمي را در اين مناظره مي‌خوانيد:
حصرخانگی درتعارض‌آشکار باقانون‌اساسي‌است
*چیستی اصلاح طلبی، اصولگرائی و اعتدالگرائی و رابطه این سه از حیث نظری:
تبیین دقیق موضوع جلسه مستلزم ارائه تعریف روشنی از چیستی اصطلاحات اعتدال، اصولگرائی و اصلاح طلبی است. پیش از هرچیز باید به این نکته اشاره کنم که بعد انقلاب ورود این قبیل اصطلاحات اعم از اصلاح طلبی و اعتدالگرائی و اصولگرائی سیاسی به قاموس و ادبیات سیاسی ما بیش از هرچیز ناشی از تحزب گریزی و فقدان احزاب واقعی در کشورمان و مسئولیت گریزی و عدم علاقه به ارائه برنامه و مسئولیت پذیری است و اگر دقت کرده باشید بیشتر هم در ایام تبلیغات انتخاباتی ظهور و بروز یافته و بصورت پررنگی نمود پیدا مي‌کند و پس از ان تا انتخاباتی دیگر به کمرنگی مي‌گراید. اعتدالگرائی هم از این قاعده مستثنی نیست.

برای پی بردن به معنا و مفهوم این سه اصطلاح حداقل 6 روش وجود دارد:
روش اول مراجعه به معنای لغوی آن در فرهنگ لغت است. گرچه این روش اولین چیزی است که به ذهن مخاطب متبادر مي‌شود اما این روش به تنهائی نمی تواند بطور کامل افاده معنا کرده و مفهوم و خاستگاه واژگانی مانند اصلاح طلبی و اصولگرائی و یا اعتدالگرائی را در اندیشه سیاسی برای ما توضیح دهد.

روش دوم مراجعه به ترمینولوژی و اصطلاح شناسی جامعه ای مي‌باشد که این گونه اصطلاحات در آن متولد شده است. بافرض وجود ریشه و تاریخچه برای عناوین یاد شده و این که ممکن است اصطلاحات مذکور از جائی به عاریت گرفته شده و سپس به شکل بومی شده آن مورد پذیرش واقع شده باشد.
روش سوم، مراجعه به منشور و مانیفست گروه‌ها و جریانات سیاسی است که با یکی از این عناوین خود را معرفی مي‌کنند. بنظر من این یکی از بهترین روش‌ها برای پی بردن به مفهومی است که جریانات سیاسی از عنوان اختیار شده اراده مي‌کنند.

در همین جا تاکید مي‌کنم که هیچکدام از این سه جریان سیاسی درحال حاضر مانیفست مشخصی که همه افراد آن را بتوان بر اساس آن شناسائی و دسته بندی کرد وجود ندارد و معمولا مطابق با اراده و اعمال بعضی از افراد و خصوصا ریش سفیدان این جریانات و غالبا نیز به اعتبار قدرت تاویل و تفسیر مي‌شود، یعنی هرچه آن خسرو کند شیرین کند.

در روش چهارم، سعی مي‌شود از طریق بعضی از مصداق‌ها و بررسی عملکرد و گفتار بعضی از افراد وابسته به جریانات سیاسی مورد بحث به مفهومی که از اصطلاحات فوق اراده مي‌شود پی برده شود.
بدیهی‌است که این روش به تنهائی نمی تواند معرف یک جریان خاص سیاسی باشد.

همچنان که برپایه عملکرد صدها مسلمان نمی توان در مورد اسلام داوری کرد، با عملکرد و گفتار چند فرد موسوم به اصلاح طلب و اصولگرا‌ها هم نمی توان خاستگاه اصلاح طلبی و اصولگرائی را استخراج کرد. در روش پنجم سعی مي‌شود از طریق مصداق‌ها و عملکرد و گفتار غالب افراد گروه‌ها و جریانات سیاسی متبوعه به مفهوم اصطلاحی که برای خود اختیار کرده‌اند پی برده شود. این روش هم یکی از عینی ترین روش‌هاي شناختی است.

در روش ششم برای پی بردن به مفهوم اصطلاحات مذکور عملکرد و گفتار نمادها و رهبران هریک از جریانات مذکور را مورد بررسی و تحلیل قرار مي‌دهند. به این معنا که اگر اشخاصی اعم از حقیقی و حقوقی مانند دولت‌ها مانند دولت اصولگرای احمدی نژاد و یا مجلس اصولگرای هفتم تا نهم به صفت عملکرد و گفتار خود، نماد و مظهر یک جریان سیاسی معرفی شده و برسمیت شناخته شوند این شاخص هم مي‌تواند ملاک ارزیابی یک جریان سیاسی محسوب شود. اکنون برای پی بردن به مفهوم اصلاح طلبی، اصولگرائی و اعتدالگرائی از هر شش روشی که اشاره شد استفاده مي‌کنیم:

یک-اعتدالگرايی:

اعتدالگرائی در لغت به مفهوم میانه روی، رعایت حدوسط و عدم افراط و تفریط در کمیت و کیفیت چیزی ورعایت حد وسط و عدالت است. درواقع اعتدالگرائی یک نوع مشی و سلیقه و شیوه رفتاری فاقد مبنای فکری است که در مقابل افراطی گری قرار دارد اما برخلاف اصلاح طلبی یک مکتب یا گفتمان خاص سیاسی محسوب نمی شود و کاربرد ان بیشتر بصورت یک صفت و پسوند است.

با این وصف اعتدالیون یکی از دو جناح مهم سیاسی دورهٔ مشروطه بودند که در مقابل جناح عامیون یا دموکرات‌ها قرار داشتند، انها برخلاف عامیونی مانند شیخ محمد خیابانی که افکار و عقایدشان برگرفته از افکار سیاسی حزب سوسیال دموکرات قفقاز بود، محافظه کار بوده و طرفدار تغییرات آهسته و مخالف هرگونه اقدامات تندروانه و رادیکال بودند.

متعاقب شکل گیری جریان اصلاح طلبی در سال 76 و تشکیل حزب مشارکت و جبهه دوم خرداد، در سال 1378 به توصیه هاشمی رفسنجانی و به رهبری حسن روحانی حزب اعتدال و توسعه در کشورمان شکل گرفت. شاخص ترین بنیانگذاران این حزب عبارتند از: محمدباقر نوبخت، فاطمه هاشمی رفسنجانی، محمدرضا نعمت‌زاده، اکبر ترکان، محمود واعظی، حسین موسویان، مرتضی محمدخان و زهرا پیشگاهی‌فرد که بجز ترکان همه انها پیش از این در صف بندی‌هاي سیاسی جزء جناح راست تلقی مي‌شدند.

در انتخابات مختلف این حزب معمولا گمنام و در حاشیه قرار داشت و به دلیل پائین بودن وزن اجتماعی آن چندان محلی از اعراب نداشت و مردم از ان استقبال نمی کردند. به همین سبب هم افرادی مثل کاظم جلالی رئیس فعلی مرکز پژوهش‌هاي مجلس و حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد که هردو در طیف اصولگرایان مجلس قرار داشتند با این که در اولین گنگره حزب در سال ۱۳۸۲ کاندیدای شورای مرکزی این حزب شده و به عضویت آن در آمده بودند، در فاصله کمتر از ۴ سال از این حزب جدا شده و به فعالیت و همکاری با سایر گروه‌هاي اصولگرا روی اوردند.
می توان گفت که حزب کارگزاران و حزب اعتدال و توسعه دو بال و بازوی هاشمی رفسنجانی را تشکیل مي‌دهند و تقریبا خط مشی او را دنبال مي‌کنند.چینش اعضای کابینه و عملکرد سه ماهه روحانی هم این برداشت را کاملا تقویت مي‌کند.

دو-اصلاح طلبی

اصلاح طلبی در لغت به مفهوم سر و سامان دادن، تصحیح کردن، نیکو کردن، به سامان کردن، بازسازی، بهبود اوضاع، ترمیم خرابی ها، فساد ستیزی و ضد افساد است. در فرهنگ و ترمینولوژی سیاسی، اصلاح طلبی (رفرمیسم) مکتبی است که در آن از طریق نهادهای اجتماعی تغییراتی تدریجی و زیر بنایی در ساختارهای اقتصادی یا ساختارهای سیاسی دنبال می‌شود. ابتدائا این گروه در واکنشی اعتراضی به سوسیالیسم انقلابی که معتقد بودند برای ایجاد تغییراتی انقلابی راهی جز انقلاب توده‌ها وجود ندارد تشکیل شد.

اصلاحات و اصلاح طلبی تقریبا در اغلب کشورها از یک تعریف نسبتا مشترکی پیروی می‌کنند و آن روشی از مبارزات سیاسی است که منتقدین و معترضین وضع موجود بدون آنکه در مقام تغییر اساس نظام باشند، با توسل به کم هزینه‌ترین روش‌ها در مقام تغییر وضع موجود و هدایت آن به سمت وضع مطلوب متناسب با اهداف و مکتب موردنظر خود مي‌باشند.

گرچه ممکن است هدف، جهت و مدینه فاضله مورد نظر هریک از گروه‌ها و جریانات سیاسی اصلاح طلب جوامع مختلف با یکدیگر متفاوت باشد اما معمولا محو مناسبات غیردموکراتیک و کاهش فاصله میان عملکرد و منویات حاکمان با قانون اساسی، احترام به حقوق اساسی و شهروندی و استقرار ارزش‌های دموکراتیک، برگزاری انتخابات آزاد و وادار کردن حاکمان به پذیرش گردش و جابجائی قدرت از طریق انتخابات، قدرمشترک اهداف اغلب اصلاح طلبان مي‌باشد.

از میان این سه جریان، اصلاح طلبی ریشه دارترین جریان سیاسی است که از زمان مشروطه آغاز، در دوران رضا شاه افول کرده و در زمان مصدق دوباره فعال و پس از ان افول کرد و در سال 57 بصورت انقلاب به اوج خود رسید و پس از جنگ ایران و عراق و اشتیاق بخشی از قدرت حاکم برای رجعت به مناسبات گذشته به خاموشی گرائید و در سال 1376 جناح چپ با درک واقعیت‌هاي جامعه دچار دگردیسی شد و با طرح شعارهای انتخاباتی توسط آقاى خاتمى و حامیان او مانند لزوم قانون‏گرایى، کثرت‏گرایى، تحقق جامعه مدنى، آزادى بیان و حقوق شهروندى، اصلاحات و اصلاح طلبی دوباره متداول گردید و از این پس اصلاحات و اصلاح طلبی بجای چپ و چپ گرائی وارد ادبیات سیاسی پس از انقلاب گردید. اندیشه اصلاح طلبانه علاوه بر احترام به حقوق وآزادی‌هاي قانونی شهروندان، تمامت خواهی، انحصارطلبی و تقدیس قدرت را نفی کرده و مشروعیت انرا ناشی از قانون اساسی و خواست و اراده مردم مي‌داند.

اصلاح طلبان برخلاف اقتدارگرایان و اصولگرایان افراطی با هرگونه تقدیس قدرت و مشروعیت بخشیدن به رفتارهای خود مانند توسل به روش هائی مانند: یارانه‌ها را پول امام زمان معرفی کردن، هاله نور در سازمان ملل دیدن، نامه به رئیس جمهور آمریکا را عملي فوق العاده و مشحون به كرامات و معجزه و ازالهامات خدا خواندن و مقایسه کردن آن با نامه پیامبر، توسل به خواب نما شدن راننده تاکسی برای جلب آرای مردم و یا ادعای یاعلی گفتن فلان شخصیت در هنگام تولد، معجزه هزاره سوم و شعیب ابن صالح خواندن رئیس جمهور و او را با پیامبران مقایسه کردن و برای وی ظرفیت پیامبری قائل بودن بشدت مخالفند و انرا وهن دین و اعتقادات و باورهای مذهبی مردم مي‌دانند. بنابراین مي‌توان گفت که در میان این سه جریان سیاسی، اصلاح طلبی از هر حیث ریشه دارترین آنها محسوب مي‌شود.

سه-اصولگرائی

اصولگرائی در هیچ فرهنگ لغتی معنا نشده است و با این که از ریشه اصل به مفهوم بیخ و بن مي‌باشد در مقایسه با دو اصطلاح دیگر بی ریشه ترین آنها محسوب مي‌شود. اما با توجه به ریشه این واژه آنرا مي‌توان سنت گرائی، بنیادگرائی و سلفی گری معنا کرد.
اصولگرایان همان جناح موسوم به راست دهه شصت هستند که پس از پس از پیروزی محمد خاتمی و دگردیسی جناح موسوم به چپ و متصف شدن آنان به اصطلاح اصلاح طلبان و نامگذاری طرف مقابل به عنوان محافظه کار، انها هم در واکنش به این روند خود را اصولگرا نامیدند.

جریان اصولگرا را مي‌توان به دو گروه تقسیم کرد:

گروه اول اقتدارگرایان هستند که اصرار عجیبی برای انحصاری کردن قدرت و حفظ آن توسط خود دارند و تمامیت خواهی، خودخواهی، نفی دیگران و تهمت زدن به دیگران جزء خصلت‌های بارز آنان محسوب می‌شود و مهم‌ترین خاستگاه آن مطیع و فرمانبردار کردن مردم برای ادامه حاکمیت خود است. اقتدارگرایان بیش از هرچیز بر قانون حاکمیت و نه حاکمیت قانون معتقدند و مردم را محدود به همان کسانی مي‌دانند که از آنها حمایت مي‌کنند.

گروه دوم اصولگرایان معتدل و منطقی هستند.

اگر برای مقایسه میان اصلاح طلبان درون حاکمیت و ایندسته از اصولگرایان معتدل و منطقی در پی یافتن تشابهات تاریخی و مذهبی باشیم به اعتقاد من تفاوت رویکرد میان اصلاح طلبان درون حاکمیت با اصولگرایان معتدل مانند تفاوت معرفت و رویکرد سلمان و ابوذر نسبت به موضوعات مختلف است.
با این وجود رویکرد ابوذر و نوع معرفت او نسبت به دین کاملا متفاوت با نوع معرفت و قرائت سلمان از دین بود تا جائی که پیامبر اکرم در وصف فاصله میان این دو نوع رویکرد و قرائت از دین و تفاوت روش شناخت میان دو صحابه خود مي‌فرماید: " لَو عَلِمَ أبوذَرٍّ ما في قَلبِ سَلمانَ لکَفّرَهُ أو قَتَلَهُ" اگر ابوذر مى‏دانست آنچه را که در قلب سلمان است، هر آينه کافر مي‌شد و یا او را مى‏كشت. یعنی فاصله میان دو نوع معرفت به اندازه فاصلیه ایمان و کفر بوده است. اما نیک مي‌دانیم که هردو این بزرگواران از نزدیکترین صحابه پیامبر محسوب مي‌شدند و سلمان به مقامی مي‌رسد که جزء خاندان رسول الله خوانده مي‌شود و اوذر به مقامی مي‌رسد که فرشتگان در آسمان به حالش غبطه مي‌خورند.

*-چرائی و چگونگی پیدایش جریان موسوم به اعتدال

حسن روحانی با این که در صف بندی‌هاي موجود در میان اردوگاه اصلاح طلبان قرار نداشته و ندارد اما پیروزی وی در انتخابات و به قدرت رسیدن دولت موسوم به اعتدال مرهون دو چیز است:
اول مخالفت اصولگرایان با روحانی و رویگردانی مردم نسبت به حاکمیت 8 ساله اصولگرایان در قدرت و نه گفتن انان به کاندیداهای اصولگرایان در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری.

دوم حمایت اصلاح طلبان و تحول خواهان جامعه از وی

بنابراین با هرکدام از روش هائی که برای شناخت جریانات مذکور بیان شد، به بررسی نسبت میان اصلاح طلبی و اصولگرائی با اعتدالگرائی بپردازیم نتیجه خواهیم گرفت که اصلاحات و اصلاح طلبی با اعتدال و اعتدالگرائی همپوشانی معناداری دارند.

در بخشی از این نشست اعلمی در واکنش به سخنان حجت الاسلام نبوی که گفته بود اصلاح طلبان درگذشته بیشترین هجمه را به هاشمی رفسنجانی داشته‌اند اما اکنون از او بعنوان نماد اصلاحات یاد مي‌کنند گفت، اصلاح طلبان واقعی مطالبه محورند نه شخص محور و لذا هاشمی و خاتمی و یا شخصیت‌هاي دیگر هرگز نماد اصلاحات و اصلاح طلبی نبوده اند.

در گذشته سیاست‌هاي دولت هاشمی نقد مي‌شد و امروز اصلاح طلبانی که تریبون‌هاي لازم را در اختیار ندارند هرگاه مواضع اصلاح طلبانه ای از ناحیه هاشمی یا هرکس دیگری مطرح مي‌شود از مواضع او حمایت مي‌کنند و این روش از اقتضائات سیاست است که گاهی هم ناگزیر مي‌شوند به انتخاب میان بد و بدتر روی آورند.

وی در ادامه افزود: از طرفی انتقادات اصلاح طلبان نسبت به هاشمی که از تریبون‌هاي کوچک و محدودی بیان مي‌شد هرگز قابل مقایسه با اتهاماتف فحاشی‌ها و هتاکی‌هاي اصولگرایان افراطی و احمدی نژاد و امثال حسین شریعتمداری‌ها نبوده که یا بطور مستقیم از رادیو و تلویزیون پخش شده و یا از طریق روزنامه کیهان و سایر نشریات

پاسخ به یک پرسش:

اعلمی در جواب دانشجوئی که از او پرسیده بود ارزیابی شما نسبت به حصر خانگی آقايان میرحسین موسوی و مهدی کروبی چیست؟ گفت: حصر خانگی ایشان در تعارض آشکار با اصول سوم(بندهای 7 و 12)، 9، 19، 20، 22، 33، 34، 35، 36، 37 و 61 قانون اساسی است. اگر ایندو مرتکب جرمی شده باشند باید در محاکم دادگستری به اتهامات آنان رسیدگی شود درغیر اینصورت باید به حصر خانگی آنان پایان داده شود.

۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۳:۲۸
در هیچ جای قوانین کیفری ما یه هیچکس و هیچ نهادی اجازه داده نشده تا شهروندان را خارج از دادسرا و طی تشریفات معمول قضایی بدون تشکیل پرونده و تفهیم اتهامی معین و امکان دفاع در حصر خانگی قرار دهند.حصر خانگی نیز در هیچ جای قوانین ما پیش بینی نشده است.سکوت وکلا و حقوقدانان در این خصوص مایه تعجب است.(وکیل دادگستری9 (160489)
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۲۱:۴۲
آنقدر باید های قانونی، شرعی و اخلاقی هست که توی مملکت اسلامی ما خاک میخوره! (160897)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۳:۲۹
آخه گوش کی به این حرفا بدهکاره؟!!!
عالم و آدم گفتن که این حصر غیر قانونی و غیر موجهه، ولی کسی تا حالا گوش کرده؟؟!!
متأسفانه اراده چندان قوی ای هم از سوی دولتمردان برای رفع این مسأله وجود نداره..!! (160490)
kave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۷:۵۴
حضور مهندس موسوی و خانم رهنورد و آقای کروبی تو دادگاه باسه خیلی ها بد میشه ..دیگه نیازی به توضیح نیست
اما امیدوارم این اتفاق بی افته (160725)
kave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۷:۵۷
واقعا مگه نمیگن این عزیزان(مهندس موسوی-خانم رهنورد و آقای کروبی )مجرم هستند و یا به قول خودشون سران قتنه هستند .پس چرا در جلسه علنی همانند آقایان نبوی و میردامادی و بقیه دوستان محاکمشون نمیکن.
بزارید جواب خودمو بدم.چون عملکرد خیلی ها میره زیر سوال (160731)
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۳:۳۴
دمت گرم (160494)
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۳:۴۳
1-با نظر ایشون در مورد حصر کاملا موافقم:اگر اونها جرمی مرتکب شدن باید محاکمه وتفهیم اتهام بشن و اگر نه که باید آزاد بشن....
2-در مملکت ما اصلا چیزی به نام اصلاح طلبی و اصولگرایی مطلق مثل تعاریفی که در تمام دنیا هستش وجود نداره و همه اونها ته کارشون یک نقطه مشترک دارن و مثل چیزی که خیلی وقتا میبینیم در اکثر موارد در مواجهه با جریان سوم به راحتی با هم متحد میشن و.... (160502)
بی صدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۴:۰۴
آقای اعلمی ضمن تقدیر ازشما و جسارتتان باید گفت تا زمانیکه حاکمیت قانون نباشد ونگذارند که قانون حاکم باشد شاهد حاکمیت سلیقه ها و تکصدائی در جامعه خواهیم بود . (160517)
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۴:۰۷
1. حصر خانگی ایشان در تعارض آشکار با اصول سوم(بندهای 7 و 12)، 9، 19، 20، 22، 33، 34، 35، 36، 37 و 61 قانون اساسی است.

2.اصلاح طلبان واقعی مطالبه محورند نه شخص محور و لذا هاشمی و خاتمی و یا شخصیت‌هاي دیگر هرگز نماد اصلاحات و اصلاح طلبی نبوده اند.

3.اصولگرائی در هیچ فرهنگ لغتی معنا نشده است و با این که از ریشه اصل به مفهوم بیخ و بن مي‌باشد در مقایسه با دو اصطلاح دیگر بی ریشه ترین آنها محسوب مي‌شود. (160521)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۴:۱۲
طبق معمول آقای اعلمی به زیبائی به تبیین دیدگاه های خود پرداخته و نسبت میان اصلاح طلبی و اصولگرائی را با اعتدالگرائی بیان کرده اند. برای ایشان از حقتعالی سلامتی و موفقیت روزافزون مسئلت می نمایم و متاسفم که این شخصیت های آگاه و باسواد و شجاع همواره در حاشیه هستند و فرصت طلبان و افراد بی تفاوت در متن. از بهار هم بخاطر انتشار دیدگاه های این مرد بزرگ و صریح اللهجه تقدیر و تشکر می کنم. (160528)
پاپیروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۰:۰۵
البته ایشان توضیح نفرموده اند که اظهار نظرهای گاه و بیگاه اصلاح طلبانی مثل جناب شیرزاد عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و نماینده مجلس ششم که موجب تقدیر و امتنان وزارت خارجه رژیم صهیونیستی گردید در کجای مختصات اصلاح طلبی قرار میگیرد. و عملا بخشی از خاصیتهای پر منفعت این طیف را از قلم انداخته اند! (161003)
محسنی
United States
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۴:۱۸
احسنت به جناب اعلمی. مفید و مختصر جان مطلب را ادا کرده اند (160535)
مشتی ماشالا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۴:۴۰
وقتی قیاس میکنیم حمایتهای احمدی نؤاد از سعید مرتضوی را با حمایت خاتمی از حجاریان وروحانی از میر حسین به حال خودمان زار میزنیم (160558)
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۵:۴۲
از این آقای دکتر اعلمی بیشتر مطلب چاپ کنید، ایشان یکی از آزاداندیش ترین و در بحثها جزو مسلط ترین اصلاح طلبان است. (160601)
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۹:۱۰
بین اصلاح طلبان مگه آزاد اندیش و فرد مسلط هم پیدا میشه (فقط نگاه حزبی صرف دارن. مثلا نمونه اش طرفداری از موسوی که رای قانونی احمدی نژاد را زیز سوال برد و بیهوده سرمایه های مملکت را به باد داد)
یه مش افراطی بیش نیستن
البته اعتدالگرایان اطراف آقای روحانی کارشون درسته
البته اگه اصلاح طلبا این گروه را هم با افراط خودشون از بین نبرن (160786)
شیرمردی به نام اعلمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۵:۵۸
حصر خانگی ایشان در تعارض آشکار با اصول سوم(بندهای 7 و 12)، 9، 19، 20، 22، 33، 34، 35، 36، 37 و 61 قانون اساسی است. اگر ایندو مرتکب جرمی شده باشند باید در محاکم دادگستری به اتهامات آنان رسیدگی شود درغیر اینصورت باید به حصر خانگی آنان پایان داده شود. (160607)
محمد م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۹:۱۹
لطفا بفرمائید بگید که اعتراضات غیر قانونی موسوی و کروبی با کدام قانون تطابق داشت؟
فقط احمدی نژاد نباید خلاف قانون انجام بده
دیگران انجام بدن طوری نیست (160792)
پاپیروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۶:۰۴
یعنی چی؟ مگر مناظره نبوده؟ خوب صحبتهای بقیه رو هم انعکاس میدادید. خیلی جالب بود! آخر احترام به مخاطب، ژورنالیسم حرفه ای و.... (160616)
کاغذ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۸:۴۸
البته ایراد شما از یه جهت وارده اما از آنجایی که نقطه نظرات دیگر مناظره کننده ها 24 ساعته از سداوصیما پخش میشه محض اختصار و عدم تکرار گنجانده نشده... این نظر منه اما بهتره خود بهار ج بده! (160777)
آبتین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۹:۰۸
دوستای عزیزم، میدونم چرا منفی دادین.واقعا خسته شدیم از بس افراطی ها حرفاشون از همه جا پخش شد. واسه همین نمی خوایت اینجا ببینین. اما جدای از اصول حرفه ای حتما نیاز است تا نطرات مخالف هم خونده و پخش بشع. علاوه بر این که این کار یه حرکت در جهت احترام به همه نطراته از این جهت مفیده که میتونیم جوابای یه شخصیتی مثل اعلمی را در مواجهه با صحبتای افراطیون بشنویم.این خودش یه جور آموزشه واسه همه اونایی که به بحث علاقه دارن. (160784)
حسين تبريزي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۲۱:۳۶
گزارش مناظره نيست نقل فرمايشات دكتر اعلمي بود . تو همينارو بخوني كلي بدردت ميخوره . (160892)
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۶:۰۷
آقای اکبر علمی
به آشوب کشیدن مملکت به مدت هشت سال
تضییع حق مردم
تشویش اذهان عمومی
اختلاف انداختن بین مردم و نظام
دروغ تقلب
اینها همه اش در راستای اصول سوم(بندهای 7 و 12)، 9، 19، 20، 22، 33، 34، 35، 36، 37 و 61 قانون اساسی است.
اینها را اگر جواب دادی صبح آقایون را با عذر خواهی ازشون آزاد خواهند کرد (160620)
milad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۷:۳۷
استفاده از امکانات دولتی توسط احمدی نژاد برای تبلیغاتش مصداق تضییع حق مردم بود؟اعتراض به این تشویش اذهان عمومیه؟
قانون حق تجمع مسالمت آمیز رو بدون حمل سلاح برای همه آزاد کرده و اگر دقت کرده باشی و بیانیه های موسوی رو خونده باشی همواره گفته و هشدار داده که اغتشاش هدف نیست و راهپیمائی ما سکوته
آقای محسن رضایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری به صراحت گفت که در بعضی حوزه های انتخاباتی بیش از 110% مشارکت بوده
بعضی ها قبل از اتمام شمارش پیام تبریک فرستادند
اس ام اس ها قبل از شروع شمارش به چه دلیل قطع شد؟
افرادی 24 ساعت بعد از انتخابات به چه جرمی دستگیر شدند؟
استفاده ابزاری از دستگیر شده گان بر حسب کدام قانون در صداوسیما صورت گرفت؟
و در آخر اگر حرف های من کاملاً دروغه و حرف های شما حقیقت چرا در دادگاه علنی به محاکمه کشیده نمی شوند؟
چاپ کن ها بهار (160714)
م م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۹:۱۳
یه سوال
آقای موسوی از کجا انقدر مطمئن بود که با آرای قاطع رئیس جمهور شدن.
اگه این جملات را احمدی نژاد گفته بود خدا وکیلی و به هر کی که می پرستید، چیکار می کردید؟
برا یه بار هم که شده صادق باشید
خدا از موسوی نگذره (160788)
آبتین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۹:۰۹
حال میکنی رکورد دار منفی بشیا!!!!! (160785)
حسين تبريزي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۲۱:۴۶
بي خود شعار نده ، ميگه محاكمه نشدن كه جواب بدن . راست ميگين از خود اون بزرگواران تو دادگاه بپرسين .
ياد بگير ، جواب اين افترا ها رو نپرسيده زنداني نميكنن تازه با پر رويي جوابش رو هم از ديگران بپرسن . (160903)
امیر اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۲۲:۱۸
فرض: همه حرفهای شما درست.
سؤال: چرا محاکمه نمیشوند؟ طبق کدوم قانون؟ (160930)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۱:۰۹
جالبه چرا محاکمه نمیکنند ؟ واسه اینکه نه شما نه آنها محاکمه را قبول ندارید . صبح بیارنشون تو دادگاه همین شما اصلاح طلب ها مملکت رو به آشوب خواهید کشید
شما ها قانونی را قبول دارید که منافتون رو تامین کنه نه قانونی که حق را سر جاش بشونه
آقای میلاد آنهمه موارد را یاداوری شدند ولی نگفته اند وقتی رهبری از آنها خواست که از طریق قانونی مطالبات خودشون را دنبال کنند چرا نپذیرفتند
نه برادر عزیز
قبول کن نه قانون را قبول دارد و نه دنبال آرامش مملکت هستید , چشمتون به قدرته و بس
حرف های خاتمی رو که تلویحا آقای دکتر روحانی رو تهدید میکنه دنبال کنی بد نیست (161020)
خشم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۶:۳۹
برادرمن بعد4سال فهمديدی؟؟؟؟؟؟؟؟نه خداييش قانون اساسی به کنار.قانون خداقبول ميکنه کسی رو بدون محاکمه وبدون اثبات جرم 4سال اززندگی ساقط کنی (160647)
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۷:۳۹
آقای اعلمی سال هاست که در سایتش داره از این حرفها می زنه در مجلس هم حرفاشو زد و رد صلاحیت شد. کسی جرئت نشر حرفاشو نداره. در دانشگاه هم با کمال شجاعت حرفاشو زد اما هیچکس منتشرش نکرد بجز بهار عزیز. پس تو تازه از خواب بیدار شدی برو به اونائی که دارن نون سیاست را می خورن گیر بده! (160715)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۶:۴۴
کو گوش شنوا اقای اعلمی (160653)
روح الله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۶:۵۷
آقای دکترروحانی...من شما رو واقعا واقعا دوست دارم.وقتی میگم دوس دارم یعنی واقعا از ته دل دوستون دارم...........دکتر خندان ودوس داشتنی شما که یک حقوقدانی.چطور میتونی این ....حصر ... رو تحمل کنی؟؟؟بنده به عنوان موکل شما. از شما که بواسطه پرکردن فرم برگه رای به اسم شما حالا وکیل من هستید میخواهم عشق من ونواده حسین بن علی(ع.... رو آزاد کنید....آقای دکترروحانی به خدا قسم اهل ریا نیستم.ولی داغ آقاسید میرحسین جگرمو سوزونده.من در زندگی مشکلات زیادی برام پیش اومده والان هم دارم.ولی این داغ جگر سوزه به مولا.... (160669)
سید محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۷:۲۵
متاسفانه آقای پور محمدی با این حرفای اخیرشون بازم توپ رو به افراط گرایان دادن تا دست دولت رو ببندن. آقای اعلمی یه مرد واقعیه. در ضمن داریوش همشهری ما هم به دلیل غیر قانونی خوندن حصر در انتخابات بازانده شد و کنار زده شد و در میان دوره ای هم عدم صلاحیت دادن براش (160704)
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۷:۳۵
یک اصلاح طلب داریم مثل زیبا کلام که همه فکر و ذکرش تعریف و تمجید از هاشمی رفسنجانی است یک اصلاح طلب هم داریم مثل اکبر اعلمی که تمام فکر و ذکرش روشنگری و تبلیغ و ترویج افکار اصلاح طلبانه است هرچند که به مذاق دیگران خوش نیاید. به اولی می گویند اصلاح طلبی از جنس شخصیت محوری(اگر اصلاح طلبی تلقی شود) و به دومی می گویند مطالبه محوری و میان ایندو از زمین تا آسمان فاصله است. مطالبه محوری و مطالبه محوران را عشق است. (160712)
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۱۹:۴۰
پس کی به رای مردم تمکین میکنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (160813)
بوشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۲۰:۰۶
تنها فردی که شایسته و برازنده پوشیدن لباس نمایندگی مردم در مجلس بوده و می باشد. اکبر اعلمی یکی از شایسته ترین ها بوده است (160835)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۲۰:۱۳
خدا خیرتون بده من روزی یه بار میام تو سایتتون و کلی میخندم (160840)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۰۵:۴۷
اتفاقا" من روزي يه بار ميرم توي سايت هاي شما و گشتي ميزنم، بعد هم کلي گريه ميکنم که به اسم اسلام، خدا و اسلام و دين و همه اعتقادات مردم رو سربريديد و کشتيد! آنقدر خوب و ريشه اي که شيطان هم به قشنگي کارشما غبطه ميخورد!!! (161070)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۲۰:۳۱
با سلام ، ضمن تشکر از بهار نیوز ، انعکاس چنین اخباری جامعه را به سوی عقلانیت بیشتر سوق میدهد . چون امرورز منطق حکم می کند از افراد دارای علم بیشتر استفاده کرد تا بلکه انشا الله آگاهی مردم بالا رود تا دگر بار در جامعه شاهد افراط و تفریط نگردیم . از آقای دکتر اعلمی نیز تشکر می کنم با چنین منطق علمی پیش می روند . امید از ایشان بیشتر بشنویم . با تشکر (160847)
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۲۱:۵۴
آره حصر خانگی غیر قانونیه باید بند انفرادی تو زندان اوین بندازنشون با این جنایتهایی که کردن (160914)
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۲۲:۱۰
اصلاح طلبی یعنی این نه این که هر روز برای خوشایند این و آن چیزی را گفتن (160928)
فردا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ۲۳:۲۳
درود بر آقای اعلمی حق ایشان بود که وزیرمی شد ویااستاندار (160980)