به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۸ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب : ۱۹۷۲۸۰
اقتصاد ایران باید به بازار مالی جهانی دسترسی یابد

عوامل بانکی باعث بالا بودن نرخ تورم کشور است

گروه اقتصادی: معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: جواب توطئه‌های تحریمی و تضعیفی روحیه همگرایی است. ما در شرایطی هستیم که همانقدر که تضعیف نیروهای مسلح به قوت ملی ضربه می‌زند، تضعیف وزارت امور خارجه، سیستم بانکی و صادرکنندگان هم می‌توانند به قوت ملی‌مان آسیب برسانند.
عوامل بانکی باعث بالا بودن نرخ تورم کشور است
به گزارش ایلنا، محمد نهاوندیان در جشنواره ملی خاتم با بیان اینکه در حال حاضر تولید پرچم مقاومت و عزت کشورمان محسوب می‌شود، اظهار داشت: خوشبختانه امروز حمایت از تولید ملی در جشنواره‌ها و سایر مناسبت‌ها برخلاف گذشته‌های دورتر با نگاه‌های همگرایانه برگزار می‌شود.وی ادامه داد: در زمانی کارگاه‌ها، مزارع و کارخانجات موضع‌گیری‌هایی مبتنی بر تعارض و تناقض داشتند و یک زمانی کارگر را علیه کارفرما، مستاجر را علیه صاحبخانه و کشاورز را علیه مالک تحریک می‌کردند. این در حالی است که رشد از تعارض برنمی‌خیزد بلکه تجربه دنیا و اقتصاد ثابت کرده است که رشد واقعی از تعاون، تعامل و همگرایی حاصل می‌شود و وقتی سرمایه‌گذار، تولیدکننده و مصرف‌کننده تعامل داشته باشند اقتصاد رشد می‌کند.معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه رقابت خوب است اما نزاع و تناضع رشدی در پی ندارد، اظهار داشت: خوشبختانه امروز پیشنهادهای اقتصادی که از سوی نهادها و سازمان‌های مختلف ارائه می‌شود دارای مشترکات بسیار زیادی است و اینکه پیشنهاددهنده کدام سازمان و نهاد است، مهم نیست چراکه در گفتمان اقتصادی، برخلاف حوزه سیاسی، شاهد همگرایی‌هایی هستیم که باید آن را به فال نیک بگیریم.
رشد تولید ملی در تعارض با عدالت اجتماعی نیست
نهاوندیان تاکید کرد: امروز رشد تولید ملی در تعارض با عدالت اجتماعی نیست و اگر بخواهیم سهم همه مردم را زیاد کنیم باید سفره را گسترش دهیم.وی با بیان اینکه مسئله ما امروز اقتصاد تحریم است، گفت: جواب ما به تحریم‌های حداکثری باید همبستگی حداکثری در صحنه تولید باشد و اگر بخواهیم از این شرایط عبور کنیم که عبور هم خواهیم کرد، باید همبستگی را در اولویت قرار دهیم.
جریان ضدایرانی به دنبال گران کردن تولید کشور است
وی با اشاره به جریان ضدایرانی از سوی دولت‌های آمریکا و اسرائیل برای انزوای ایران گفت: باید بدانیم این جریان ضدایرانی به دنبال چیست تا بازی آنها را برهم بزنیم. آنها به دنبال این هستند که تولید در ایران گران تمام شود، در مقابل ما باید ریسک را در اقتصاد کاهش دهیم.معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: دشمن به دنبال ایران است که طرف‌های ایرانی را تهدید کند تا همکاری‌ها با ایران به حداقل برسد که معنای این اقدام افزایش ریسک در ایران است که ما باید با افزایش امنیت، ریسک را در کشورمان کاهش دهیم.نهاوندیان با تاکید بر اینکه امروز اقتصاد ایران به کاهش ریسک و افزایش امنیت نیاز دارد، گفت: باید سرمایه‌گذاران بتوانند پیش‌بینی کنند تا 10 سال دیگر تا چه حد سودآوری خواهد داشت.وی تاکید کرد: باطل سحر تحریم‌ها در اقتصاد ایران، پایین آوردن ریسک و افزایش پیش‌بینی‌ پذیری اقتصاد است.معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به مولفه‌های تولید در کشورمان اظهار داشت: نیروی کار، نیروی سرمایه، فناوری، مدیریت و بازار مولفه‌های تولید هستند. نیروی کار ما باید در کشورمان احساس امنیت شغلی داشته باشد و نباید کشور دیگر را به ایران ترجیح دهد.
صندوق‌های کشور از پایداری لازم برخوردار است
نهاوندیان گفت: صندوق‌های ما در حال حاضر از پایداری لازم برخوردار است و عامل سرمایه باید احساس امنیت کند که در این اقتصاد ثبات امنیت به گونه‌ای است که می‌تواند برروی آن حساب بلندمدت داشته باشد.وی افزود: فضای حقوقی کشور برای حمایت از مالکیت و سرمایه‌گذاران باید به گونه‌ای باشد که بتوانند به این مجموعه اتکا کنند. تغییرات مداوم در قوانین ولو با نیت خوب برایند پرنوسان بودن فضای حقوقی را نشان می‌دهد. نحوه رسیدگی حقوقی به مرافعات اقتصادی باید طوری باشد که قاعده‌مندی آن از زبانی به زبان دیگر قابل انتقال باشد.معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به فضای کسب و کار در یک دهه گذشته اظهار داشت: محیط کسب و کار در 10 سال گذشته این بوده که با همکاری اتاق بازرگانی بتواند در فضای قانونگذاری به بهبود کسب و کار کمک کند. در این راستا قانون بهبود فضای کسب و کار تصویب شد اما هنوز برخی از مفاد آن به اجرا نرسیده است.
مهمترین شکایت مدیران در بحث تامین مالی است
نهاوندیان با بیان اینکه در حال حاضر اقتصادها با هم رقابت می‌کنند تا بتوانند در جذب سرمایه از هم پیشی بگیرند، گفت: در حال حاضر در اقتصاد ایران مهمترین عاملی که مدیران از آن شکایت دارند، بحث تامین مالی است.
وی گفت: در طول سال‌های گذشته کشورمان با تورم بالایی مواجه بود اما در سالهای 92 تا 96 این توفیق را داشتیم که همزمان با افزایش نرخ رشد اقتصادی، تورم در کشور کاهش یابد اما عوامل ریشه‌ای اقتصاد ایران به شبکه بانکی برمی‌گردد و می‌بینیم که عوامل بانکی باعث بالا بودن نرخ تورم در کشور است که در نهایت هزینه تولید را افزایش می‌دهند.
طرح گام اقدام خوبی است
معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه شاهد بی‌انضباطی موسسات مالی بودیم که با توجیه بالا بودن نرخ سود سپرده، نرخ سود تسهیلات را بالا برده بودند، ادامه داد: در این شرایط تولیدکننده ایرانی در شرایط نابرابر با تولیدکننده خارجی رقابت می‌کنند. البته در این راستا طرح گام برای تامین مالی واحدهای تولیدی اقدام خوبی است.نهاوندیان گفت: اقتصاد ایران باید به بازار مالی جهانی دسترسی یابد و این قوت یک اقتصاد است که از این طریق می‌تواند برای رشد داخلی و اشتغالزایی گام بردارد.
تفسیر نادرستی از اقتصاد مقاومتی وجود دارد
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تفسیر نادرستی از اقتصاد مقاومتی مبنی بر قبول انزوا وجود دارد، گفت: اقتصاد مقاومتی درونزا و برون‌نگر است و از این طریق باید نقشه کسانی که می‌خواهند ایران را به انزوا ببرند برهم بزنیم و بازی آنها را نخوریم.نهاوندیان ادامه داد: لازمه رشد تولید در کنار امنیت مبارزه با فساد است که مبارزه فساد را نباید فقط یک امر قضایی، سیاسی و اجتماعی دانست بلکه یکی از مهمترین جنبه‌های مبارزه با فساد، اقتصادی است.
فساد هزینه تحمیلی بر تولید و تجارت است
وی ادامه داد: فساد هزینه تحمیلی بر تولید و تجارت است و مقابله با فساد باید به صورت سیستماتیک قائله‌مند و با فهم اقتصادی دنبال شود.معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ریشه فساد، رانت‌هایی است که با مکانیزیمی بین افراد توزیع می‌شود، اظهار داشت: مبارزه با فساد از طریق اصلاح ساختاری انجام می‌شود که در کوتاه‌مدت با دردهایی همراه است و برای مقابله با آن نیاز به وحدت و هماهنگی داریم.نهاوندیان تاکید کرد: مشخص است که وقتی دولت و مجلس اقدام کنند تا تصمیم رانت‌زایی متوقف شود، برخی از افراد سکوت نمی‌کنند و صدایشان درمی‌آید اما لازمه مبارزه با فساد، هماهنگی و هم‌رأی بودن است تا در ساختارهای رانت‌زا بتوانیم اصلاحات مورد نیاز را انجام دهیم.وی با بیان اینکه عمل دیگر برای حفظ و رشد تولید ملی، توجه به بازار است، گفت: بازارهای تولیدی در گذشته این مشکل را داشتند که با وجود انبارهای پر نمی‌توانستند محصول خود را بفروشند. پتانسیل تولید اقتصاد ایران فراتر از بازار داخلی است و باید به بازارهای خارجی دسترسی داشته باشیم.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه با حضور ترامپ شاهد کاهش تولید و تجارت جهانی هستیم، اظهار داشت: این شرایط حاصل نگاه‌های انزواگرایانه است.
حضور ایران در بازارهای جهانی حق ما است
نهاوندیان با تاکید بر اینکه حضور ایران در بازارهای جهانی حق ما است، گفت: بازارگشایی جزو لازمه‌های ابتکار است و حضور در بازار باعث توسعه فناوری و رشد و تولید خواهد شد.وی ادامه داد: موتور محرک اقتصاد جهانی، توسعه فناوری‌های پیشرفته است و امروز شاهد آن هستیم که شرکت‌های بزرگ جای خود را به شرکت‌هایی دادند که در حوزه فناوری و خدمات و تجارت الکترونیکی نوآوری داشتند.این مقام مسئول افزود: ایران هم از سال 92 گام‌های جدی در این حوزه برداشته که یکی از آنها حمایت از صندوق شکوفایی و نوآوری بوده که بخش خصوصی می‌تواند نقش اصلی در این حوزه را داشته باشند.
استفاده بین‌المللی از رمزارزها باید رشد کند
نهاوندیان همچنین با ضرورت توجه به پول‌های جدید و رمزارزها گفت: دولت اخیرا مصوبه‌ای را در این زمینه تصویب کرد و استفاده بین‌المللی از رمزارزها باید رشد کند و ما نیاز داریم که جوانان صاحب ابتکار در این حوزه تربیت کنیم.
وی با بیان اینکه مهمترین موضوع در این جریانات حمایت از مدیریت است، گفت: زمانی مدیریت می‌تواند کارا باشد که نگاه ضدمدیر در اقتصاد از بین برود.
تضعیف سیستم بانکی و صادرکنندگان می‌تواند به قوت ملی‌مان آسیب برساند
معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: رویکرد واگرایانه و متهم‌کننده سم مهلک اقتصاد ایران است، جواب توطئه‌های تحریمی و تضعیفی روحیه همگرایی است. ما در شرایطی هستیم که همانقدر که تضعیف نیروهای مسلح به قوت ملی ضربه می‌زند، تضعیف وزارت امور خارجه، سیستم بانکی و صادرکنندگان هم می‌توانند به قوت ملی‌مان آسیب برسانند.نهاوندیان ادامه داد: اصل اساسی برای پیروزی در این شرایط انسجام داخلی و ملی است، گفت: نباید اجازه دهیم بدخواهان ایران در دولت آمریکا و رژیم اسرائیل یارگیری کنند و آنها به دنبال عدم حضور ما هستند و ما باید با حضور خودمان آنها را شکست بدهیم.وی با بیان اینکه هر تاجر ایرانی باید خودش را سفیر ایران بداند، گفت: از سال 93 حرکتی شروع شد که منجر به افزایش نرخ رشد اقتصادی شد. هرچند از سال 86 شاهد نزول تولید سرانه ملی بودیم اما از سال 93 تا 95 این روند نزولی برگشت و شاهد برگشت امید به اقتصاد بودیم.معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: هرچند روند اقتصاد ایران در آن سال‌ها رو به بهبود بود اما از دی ماه 96 به بعد حوادثی رخ داد که با خروج ترامپ از برجام شدیدتر شد و شاهد شوک‌هایی بر اقتصاد کشور بودیم اما خوشبختانه در چند ماه اخیر شاهد بازگشت اقتصاد به ریل ثبات و رشد بودیم.نهاوندیان با بیان اینکه تولید صنعتی در دی ماه 2.9 درصد رشد داشت، گفت: فروش صنعتی در پاییز امسال نسبت به سال گذشته با رشد مواجه بود و از 15 رشته صنعتی در فعالیت‌های بورسی در 14 رشته افزایش تولید و در 13 رشته افزایش فروش را شاهد بودیم.
در حال پشت‌سر گذاشتن توفان هستیم
وی با بیان اینکه در حال پشت‌سر گذاشتن توفان هستیم و به مرحله ثبات و رشد برمی‌گردیم، گفت: کاهش تورم آغاز شده و تورم نقطه به نقطه در مسیر کاهشی به 26.2 درصد رسیده و تورم ماهانه دی ماه هم 4دهم درصد کمتر از الگوی بلندمدت بوده است و نسبت به ماه قبل 2.1 درصد کاهش یافته است.معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه وظیفه ما حراست از وضعیت بهبود شرایط اقتصادی است، گفت: هیچکس حق ندارد بر التهاب و نگرانی‌ها نسبت به آینده بیفزاید. همه در یک کشتی نشسته‌ایم.نهاوندیان تاکید کرد: آنچه تورم ایجاد می‌کند انتظارات تورمی است و اقتصاد ما در حال حاضر بار دیگر به سمت ثبات و رشد پیش رفته است و باید با انسجام درونی و مشارکت مردمی این شرایط را تقویت کنیم.وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم سیاست تحمیل انزوای دشمنان بر ما توفیق پیدا کند، گفت: اگر از شرایط تحریمی مدبرانه استفاده کنیم به نفع تولید ملی است و تحریم‌ها در کوتاه‌مدت می‌تواند مانند سیاست‌های حمایت داخلی عمل کند.