به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۸ ساعت ۱۹:۰۳
کد مطلب : ۱۹۷۳۱۳
بیانیه شورای‌ عالی اصلاح‌طلبان:

نمی‌توانیم زینت‌المجالس انتخابات باشیم

تکلیف بیش از ۱۶۰ کرسی مجلس از پیش معلوم است
گروه سیاسی: شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان در بیانیه‌ای اعلام داشت: هشدار می‌دهیم که چنانچه دایره انتخاب مردم همچنان بسته بماند ما نمی‌توانیم زینت المجالس انتخابات باشیم و به دلیل سلب امکان معرفی فهرست نامزدها از ما، لیست قابل قبولی برای معرفی به مردم نخواهیم داشت.
نمی‌توانیم زینت‌المجالس انتخابات باشیم
در بیانیه عصر سه‌شنبه شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح طلبان با عنوان "گزارش به مردم"، آمده است: ایران امروز در بزنگاهی سرنوشت‌ساز قرار گرفته است. از یک سو مخالفان ایران با اعمال فشارهای بی سابقه و ظالمانه بر کشور در تلاشند تا با ناتوانی و منزوی کردن ایران و ایجاد شکاف و بی‌اعتمادی بین حاکمیت و مردم و بین مردم و نخبگان، تمامی راه‌هایی که به اصلاح امور منجر می شود را یکی پس از دیگری فاقد اثرگذاری کنند و از سوی دیگر تلاش‌های گسترده و مستمر جریان‌های تندرو و رفتارهای نادرست و هزینه ساز برخی دستگاه‌ها در حاکمیت که باعث ایجاد یأس و سرخوردگی در جامعه شده و خسارتهای جبران ناپذیری در پی خواهد داشت، این باور را در جامعه ایران القاء می‌کند که هیچ راهی برای اصلاح وجود ندارد. ناگفته پیداست که جریان های تندرو چه خوابهایی دیده اند و در صورت موفقیت چه سرنوشت تلخی در انتظار ایران عزیز خواهد بود.

این بیانیه افزود: اصلاح طلبان با این استدلال و درک واقع بینانه از فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی کشور، و به رغم همه موانعی که پیش پای اصلاح طلبان به چشم می خورد، با فعال کردن شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان همچنان بر این باور بوده و هستیم که یکی از مهم ترین عرصه های موجود برای بازدارنگی دشمنان کشور و اصلاح امور و برون رفت از مشکلات و بحران‌ها و نیز سیاست‌ورزی اصلاح طلبانه که می تواند مقوم وجوه جمهوریت و اسلامیت نظام باشد، مبنا قرارگرفتن خواست مردم است که از طریق صندوق رأی و مشارکت حداکثری در انتخاباتی واقعی و غیر نمایشی تحقق می‌یابد.

به نظر می‌رسد تکلیف بیش از ۱۶۰ کرسی مجلس از پیش معلوم است
شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در ادامه با تشریح روند فعالیت این شورا در یکسال پرداخت و  ادامه داد: متاسفانه ردصلاحیت‌های گسترده و بی سابقه، اکثریت قریب به اتفاق چهره‌های اصلاح‌طلب را از صحنه انتخابات حذف کرده است و از هم اکنون به نظر می‌رسد تکلیف بیش از ۱۶۰ کرسی مجلس، از پیش معلوم است و اساسا هیچ رقابتی در آنها، حتی بین اصولگرایان نیز شکل نخواهد گرفت و در نزدیک ۷۰ کرسی، در بهترین حالت، رقابتی کم رمق فقط بین اصولگرایان برقرار است.

این بیانیه خاطرنشان کرد: در استانهای سراسر کشور به جز حوزه انتخابیه تهران، حدود ۳۰ نامزد اصلاح طلب، شانس رقابتی کم رمق در انتخابات را دارند و تقریبا بیش از ۹۰ درصد نامزدهای حزبی ما نیز از گردونه رقابت در انتخابات با دلایلی نظیر عدم التزام به نظام و اسلام و قانون اساسی یا رد صلاحیت شده اند و یا صلاحیتشان احراز نشده است. در حالی که مبنای تشکیل حزب، طبق همین قانون اساسی و عضویت در آن روشن است.

شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان یادآور شد: در حوزه انتخابیه تهران نیز علاوه بر حذف نامزدهای شاخص اصلاح‌طلب بخش قابل توجهی از نمایندگان فعلی مجلس نیز ردصلاحیت شده‌اند. این حذف، شامل تقریبا بیش از ۹۰ درصد نمایندگان اصلاح طلب در دیگر حوزه‌های انتخابیه غیر از تهران است.

شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان در ادامه خطاب به مردم اعلام داشت: تلاش ما تا این لحظه، مشارکت فعال در انتخابات بوده است. به رغم سردی عرصه سیاست و تازیانه‌های سرمایه‌سوز سختی که در این روزها با بی‌تدبیری و پنهان‌کاری بر پیکره جامعه وارد آمده، همچنان تصور می‌کنیم که اگر انتخاباتی عادلانه و رقابتی برگزار شود و مبنای عمل مجریان و ناظران انتخابات، مرّ قانون باشد، و همگان به وصایای بنیانگذار کبیر انقلاب عمل کنند، می‌توان با حضور پر شور مردم، به اصلاح روندها و رویکردها و تحقق مطالبات شهروندان امید داشت. اما در شرایطی که امروز با ردصلاحیت‌های پیش روی ما عملا امکان رقابت و مشارکت فعال را از ما سلب کرده اند.

این بیانیه اضافه کرد: تأکید می‌کنیم که مبنای عمل ما برای حضور در انتخابات، منافع ملی و به کرسی نشاندن خواست مردم وحفظ تمامیت ارضی و دور کردن سایه شوم تحریم و جنگ و دروغ و بی ثباتی و فساد و ناکارآمدی از سر کشور بوده و در این راه، حداکثر توان خود را به کار بسته‌ایم و تلاش کرده‌ایم با رای‌زنی و تعامل با مقامات ذیربط بخشی از مشکل رد صلاحیت ها را در چارچوب قانون حل و فصل کنیم.

شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان تاکید کرد: ما با پذیرش همه ضعف‌ها و کاستی‌های خود در دفاع از حقوق ملت، بر این باوریم که اگر در روند انتخابات تجدید نظر اساسی انجام نگیرد خواست مردم به عنوان ولی‌نعمتان کشور و نظام‌ تحقق پذیر نخواهد بود. البته این نافی مسؤولیت مسؤولان نیست. چه این که عملکرد وزارت کشور در این دوره انتخابات در خور نقد فراوان است واین وزارت به عنوان مجری انتخابات باید بیش از پیش در پاسداری ودفاع از حقوق مردم تلاش می‌کرد وتلاش بکند.

هشدارهای رییس‌جمهوری را باید جدی گرفت 
این بیانیه افزود: هشدارهای رییس جمهور محترم در خصوص احتمال هدم و حذف جمهوریت نظام را باید بسیار جدی گرفت. رییس جمهور به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی، از منظر مخاطراتی که عملکرد ناصواب هیات‌های نظارت و دیگر دست‌اندرکاران در انتخابات متوجه انسجام ملی و امنیت کشور می‌کند، و به عنوان مجری قانون اساسی، می‌تواند به دلیل تعطیلی فصل حقوق ملت، از اختیارات قانونی خود و ظرفیت‌های قانون اساسی نظیر اخطار قانون اساسی استفاده کند.

شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان تصریح کرد: به‌رغم همه مشکلات و برای دفع هرگونه بهانه، ما درعین حال منتظر اعلام نظر شورای محترم نگهبان می‌مانیم و امیدواریم شورای محترم نگهبان با تجدید نظر اساسی در این وضعیت مخاطره‌آمیز که انتخابات را از هویت واقعی ان خارج خواهد کرد، شرایط یک انتخابات پرشور و واقعی و رقابتی را فراهم کند. هشدار می‌دهیم که چنانچه دایره انتخاب مردم با تنگ نظری همچنان بسته بماند ما نمی‌توانیم زینت المجالس انتخابات باشیم و به دلیل سلب امکان معرفی فهرست نامزدها از ما، لیست قابل قبولی برای معرفی به مردم نخواهیم داشت.
مرجع : ایرنا