کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تولید انسولین با لوزالمعده مصنوعی جدید

ایسنا , 9 بهمن 1398 ساعت 13:19

گروه علم و فناوری: محققان موفق به ساخت یک پانکراس یا لوزالمعده مصنوعی شده‌اند که مجهز به یک مخزن اکسیژن قابل شارژ برای تولید بهتر انسولین است.


افرادی که به دیابت نوع یک مبتلا هستند، روزانه با برخی از دردسرهای مربوط به تزریق انسولین و آزمایش مستمر قند خون دست و پنجه نرم می‌کنند. اکنون یک استارتاپ زیست‌پزشکی اعلام کرده است که این اقدامات خسته کننده به زودی به لطف دستگاهی که این شرکت ساخته است دیگر پایان می‌یابند.این لوزالمعده مصنوعی که ساخته شرکت "Beta-O۲ Technologies" است "ßAir" نام دارد و دارای یک بدنه تیتانیومی مجهز به یک مخزن اکسیژن است.این لوزالمعده یا پانکراس مصنوعی حدود ۲.۵ در ۲.۵ اینچ(۶۴ میلی متر) اندازه دارد که زیر پوست کاشته می‌شود و شامل یک کپسول حاوی سلول‌های زنده لوزالمعده به همراه یک مخزن اکسیژن است. این سلول‌ها را می‌توان از یک اهدا کننده انسانی یا از لوزالمعده یک خوک بدست آورد و یا می‌توان آنها را از سلول‌های بنیادی خود بیمار در آزمایشگاه پرورش داد.

یک درگاه خارجی در مخزن اکسیژن به بیمار اجازه می‌دهد تا به طور هفتگی آن را مجدداً با اکسیژن پر کند.ادعا می‌شود که پس از کاشت این دستگاه در زیر پوست، "ßAir" به طور مداوم بر میزان گلوکز خون نظارت می‌کند و از سلول‌های لوزالمعده حاوی اکسیژن برای تولید و تحویل انسولین در هر زمان لازم استفاده می‌کند.به گفته شرکت سازنده، تغذیه اکسیژن مهم‌ترین موفقیت این دستگاه است، چرا که سایر لوزالمعده‌های مصنوعی به مقدار محدود اکسیژن در جریان خون بیمار متکی هستند که زنده ماندن سلول‌ها را دچار مشکل می‌کند.

علاوه بر این، برای جلوگیری از رد شدن ایمپلنت جدید توسط بدن، هیچ درمانی برای سرکوب سیستم ایمنی بدن لازم نیست و به گفته این شرکت، در صورت لزوم می‌توان آن را به راحتی از بدن جدا کرد.این دستگاه در حال حاضر بر روی چهار بیمار سوئدی تعبیه شده است که پس از ۱۰ ماه هنوز هیچ عارضه جانبی گزارش نشده است و سلول‌ها کماکان زنده مانده‌اند.نسخه نسل دوم این دستگاه هم اکنون روی موش‌های دیابتی در حال آزمایش است که تاکنون سطح گلوکز نرمال را در آنها حفظ کرده است.پیش‌بینی می‌شود یک آزمایش بزرگتر انسانی در اواخر سال جاری آغاز شود.


کد مطلب: 197418

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/197418/تولید-انسولین-لوزالمعده-مصنوعی-جدید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir