به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۹ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب : ۱۹۷۴۵۳

آزمایش قرص ضد باروری مردان با ربات

گروه علم و فناوری: دانشمندان اسکاتلندی در مطالعه اخیرشان یک سیستم غربالگری رباتیک را توسعه داده و موفق به آزمایش قرص ضدباروری مردان توسط این سیستم شدند.
آزمایش قرص ضد باروری مردان با ربات
پژوهشگران "دانشگاه داندی"(University of Dundee) اسکاتلند اخیرا یک گام به توسعه قرص ضدباروری مردان نزدیک شدند و موفق به آزمایش این قرص توسط یک سیستم رباتیک شدند.محققان اسکاتلندی پس از بررسی ۱۳ هزار ترکیب دریافتند که کدام یک از این ترکیبات می‌تواند به عنوان یک ترکیب ایمن برای جلوگیری از باروری مردان مورد استفاده قرار گیرد.طی این مطالعه آنها یک سیستم غربالگری رباتیک ایجاد کردند که می‌توانست به سرعت ارزیابی کند که چگونه مواد شیمیایی روی اسپرم انسان اثر می‌گذارند.دانشمندان اظهار کردند که این ربات روند شکار دارو(drug hunting) را چندین هزار برابر سرعت می‌بخشد و می‌تواند بسیار مفید و تاثیرگذار باشد. آنها به دنبال ترکیباتی هستند که تحرک اسپرم را مسدود می‌کند تا اسپرم‌ها نتوانند به تخمک برای لقاح برسند.

پژوهشگران دانشگاه داندی در مطالعه اخیرشان اظهار کردند که این مطالعه آنها توسط "بنیاد بیل و ملیندا گیتس"(Bill & Melinda Gates Foundation) حمایت شده است. بنیاد بیل و مِلیندا گیتس، نام قدرتمندترین بنیاد خیریه خانوادگی در جهان است. این بنیاد در سال ۲۰۰۰ میلادی به‌دست بیل و ملیندا گیتس بنیانگذاری شد. هدف‌های اصلی بنیانگذاری این بنیاد، افزایش تندرستی و کاهش تهی دستی در گستره جهان است.طی این مطالعه که یافته‌های آن در مجله "eLife" منتشر شد، پژوهشگران نشان داده اند که می‌توان با استفاده از سیستم رباتیک، عوامل مؤثر را که اسپرم را در مسیرهای خود متوقف می‌کند، شناسایی کرد. برای بررسی اینکه آیا هر یک از این موارد برای استفاده طولانی مدت در مردان مناسب است پژوهشگران آزمایشات بیشتری نیز انجام خواهند داد.پروفسور "کریس برات"(Chris Barratt) نویسنده ارشد این مطالعه از دانشکده پزشکی دانشگاه داندی گفت: آزمایش این قرص توسط یک سیستم رباتیک واقعا هیجان انگیز و گامی بزرگ است و ما را قادر می‌سازد تا برای نخستین بار ترکیبات متعدد را مورد ارزیابی قرار دهیم و دریابیم آنها چگونه می‌توانند بر عملکرد اسپرم تأثیر بگذارند.

در حال حاضر به جز کاندوم و وازکتومی روش پیشگیری مؤثر دیگری برای مردان توسعه داده نشده است و بنابراین در بیشتر موارد خانم‌ها می‌بایست از قرص‌های ضد باروری استفاده کنند. یافتن یک ماده مؤثر برای پیشگیری از باروری در مردان یک قدم اساسی برای از بین بردن این نابرابری خواهد بود.
مَجرا برداری یا وازکتومی(vasectomy) نوعی عمل جراحی در مردان برای پیشگیری از باروری است. در این روش که به «بستن لوله مردان» مشهور است، فرد امکان فرزنددار شدن را برای همیشه از خود سلب می‌کند.در اکثر موارد مسئولیت پیشگیری از بارداری بر عهده زنان است که این موضوع خوب نیست زیرا این داروها عوارضی مانند خونریزی، افزایش وزن، نوسانات خلقی، حالت تهوع، آکنه، تورم پستان و حساسیت دارند.

طی این مطالعه پژوهشگران دانشگاه داندی اسکاتلند موفق به بررسی بزرگترین کلکسیون ترکیبات شیمیایی شدند و توانستند ۱۳ هزار ترکیب را مورد تجزیه وتحلیل قرار دهند.کلکسیون "ری فریم"(ReFRAME) یک کتابخانه است که دانشمندان می‌توانند توسط آن به مجموعه داروهای انواع بیماری‌ها و سایر موارد دسترسی داشته باشند.سیستم توسعه داده شده پژوهشگران که مبتنی بر ربات است از یک میکروسکوپ سریع و ابزار پردازش تصویر استفاده می‌کند تاحرکت اسپرم انسان را از نزدیک ردیابی کند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: باروری مردان