به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۱ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : ۱۹۷۵۵

سخنرانی‌ظریف و فرجی‌دانا در اجلاس‌یونسکو

گروه سياسي: سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو برنامه‌های سی و هفتمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو را تشریح کرد.
سخنرانی‌ظریف و فرجی‌دانا در اجلاس‌یونسکو
محمدرضا مجیدی، با بیان اینکه سی و هفتمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو آخر این هفته آغاز می‌شود اظهار داشت:‌ این کنفرانس هر دو سال یکبار برگزار و طی دو تا سه هفته در خانه دانش و فرهنگ جهانی، مهمترین موضوعات این حوزه‌ها در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین المللی به بحث و گفتگو گذاشته و سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان برای سال‌های آینده بررسی و تصویب می‌شود. وی افزود:‌ نشست امسال به دلیل دردستور قرارداشتن راهبرد جدید میان مدت برای دوره هشت ساله پیش روی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و پیش از آغاز مباحث کنفرانس امسال، نشست رهبران برای بررسی برنامه‌های دوره پس از ۲۰۱۵ برگزار می‌شود.

مجیدی با بیان اینکه این هفته، یونسکو میزبان دو هیات عالی رتبه از کشورمان است تصریح کرد: نخست در اجلاس رهبران که با حضور چند رئیس جمهور و نخست وزیر روز چهارشنبه ۱۵ آبان برگزار می‌شود، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمان ویژه در این نشست سخنرانی خواهد کرد. این برای اولین بار است که از وزیر خارجه کشورمان در این نشست به عنوان سخنران ویژه دعوت می‌شود، دکتر ظریف در سال ۱۳۸۶ در جریان سی و چهارمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو، ریاست کمیسیون فرهنگی کنفرانس را بر عهده داشت. وی ادامه داد: غروب همان روز در نشست مشترک گروه عدم تعهد و گروه ۷۷ و چین، دکتر آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور پیام آقای دکتر روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران و رئیس جنبش عدم تعهد را قرائت خواهد کرد، در دوره ریاست کشورمان برجنبش عدم تعهد تلاش می‌شود حداکثر استفاده برای بیان دیدگاه‌های کشورمان و نیز فعال‌سازی جنبش صورت گیرد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو ادامه داد: از چند ماه پیش در نشست مشترک گروه عدم تعهد و گروه ۷۷ و چین تصمیم گرفته شد بیانیه‌ای مشترک در مورد آینده یونسکو و دیدگاه‌های دو گروه تنظیم و در اجلاس وزرا و سران هیات‌های شرکت‌کننده در سی و هفتمین اجلاس کنفرانس عمومی به تصویب برسد. خوشبختانه پیش‌نویس بیانیه با تلاش دو گروه و با جمع‌بندی نظرات بیش از ۱۳۰ کشور عضو دو گروه، آماده طرح در این نشست مشترک و تصویب نهائی است. مجیدی یادآور شد: با آغاز مباحث کنفرانس عمومی یونسکو، دکتر فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به یونسکو، دیدگاه‌های کشورمان را در حوزه‌های گوناگون ماموریت‌های پنجگانه یونسکو در زمینه علوم، فرهنگ، آموزش، ارتباطات و علوم انسانی و اجتماعی تبیین خواهد کرد. همچنین وزیر علوم ملاقات‌هائی با مسئولان یونسکو و وزرای کشورهای مختلف خواهد داشت.

وی اضافه کرد: سی و هفتمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو دو هفته ادامه دارد و در کمیسیون‌های مختلف آن، نمایندگان کشور ما از دستگاه‌های مختلف و کمیسیون ملی یونسکو حضور دارند و علاوه بربیان دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوعات در دستور کار، به دفاع از پیشنهادهای مطروحه از سوی کشورمان خواهند پرداخت. سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو خاطرنشان کرد: در جریان کنفرانس عمومی یونسکو، اولین مرکز آموزشی و پژوهشی اقیانوس شناسی زیر نظر یونسکو در غرب آسیا در جمهوری اسلامی ایران به تصویب نهایی خواهد رسید. نقش اقیانوس‌ها در حیات انسان و آینده زمین و منافع کشورها در این زمینه مورد توجه است. کشورما که در طول تاریخ یک کشور دریایی بوده است، باید جایگاه خود را در پهنه اقیانوس‌ها و آب‌های بین‌المللی احیا و تقویت کند از طرفی فعال‌شدن مراکز آموزشی و پژوهشی در سطوح مختلف یکی از لوازم آن است و این مرکز می‌تواند به این امر یاری رساند.


وی افزود: در اواخر اجلاس کنفرانس عمومی، در برنامه‌ای که گروه کشورهای آسیایی برگزار می‌کند، هنرمندانی از کشورهای مختلف به هنرنمایی خواهند پرداخت و از کشور ما علاوه بر نمایش یک اثر زیبای هنری، یکی از خوشنویسان ایران اسلامی از خراسان جنوبی آثار خود را عرضه خواهد کرد. همچنین تابلو فرش تمام ابریشم و هنری با نام "فرش تقارب فرهنگ‌ها" اثر استاد محمد جمشیدی از قم و همکاران هنرمند وی که به مناسبت دهه بین المللی تقارب فرهنگ‌ها و برای اهدا به یونسکو بافته شده است، در معرض دید هنردوستان قرار خواهد گرفت.

مجیدی گفت: همچنین استاد مهدی اسماعیلی مود رئیس انجمن خوشنویسان خراسان جنوبی برای شرکت‌کنندگان و به صورت زنده و مستقیم به خلق آثار هنر خوشنویسی خواهد پرداخت وی که سال پیش در برنامه هفته فرهنگی خراسان جنوبی در یونسکو حضور داشت، با تواضع قابل تقدیر آنچنان هنردوستان را جذب هنر و اخلاق خود کرد که در چند نوبت درخواست شد از وی مجددا دعوت به عمل آید.
مرجع : تسنيم