به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۱ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۱۹۷۶۶۹

حمایت مجلس نمایندگان از معترضان ایرانی

گروه بین‌الملل:  نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت که ایالات متحده تمام تحولات برنامه هسته‌ای ایران را زیرنظر دارد و مایک پومپئو می‌تواند به همه معافیت‌های هسته‌ای این کشور خاتمه دهد.
حمایت مجلس نمایندگان از معترضان ایرانی
برایان هوک در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «ما تمام تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای را زیرنظر داریم و در صورتی که تحولات ایجاب کند، وزیر خارجه (مایک) پومپئو می‌تواند به همه این پروژه‌ها خاتمه دهد». او درباره تحریم علی اکبر صالحی گفت: «سازمان انرژی اتمی نقش مهمی در نقض تعهدات هسته‌ای ایران دارد. این سازمان محدودیت ذخایر اورانیوم و سطح غنی‌سازی را نادیده گرفته است. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شخصا کار نصب سانتریفوژهای جدید پیشرفته برای گسترش ظرفیت غنی‌سازی را دنبال کرده است».

حمایت مجلس نمایندگان آمریکا از معترضان ایرانی
در تحولی دیگر، مجلس نمایندگان آمریکا با صدور قطعنامه‌ای ضمن «محکومیت نقض جدی حقوق بشر در ایران» مخصوصا در طول اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه، از دولت آمریکا خواست در جهت برگزاری «جلسات اضطراری» شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل به منظور رسیدگی به این موضوع اقدام کند.

در این قطعنامه که به اجماع روز چهارشنبه به تصویب رسید، نمایندگان مجلس آمریکا، «نقض حقوق بشر از سوی رژیم ایران علیه مردم ایران» و «فساد چشمگیر و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در خارج» را محکوم کردند. این قطعنامه اعتراض‌های آبان‌ماه در پی افزایش ناگهانی قیمت بنزین را «مهم‌ترین اعتراض‌های ضد دولتی» از سال ۱۳۸۸ خوانده است. به گفته این قطعنامه در این اعتراض‌ها «صدها نفر کشته و بیش از هفت هزار نفر در رابطه با این اعتراضات دستگیر شده‌اند».

قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا می‌افزاید: «مجلس نمایندگان از دولت می‌خواهد تا در راستای تشکیل جلسات اضطراری شورای امنیت سازمان ملل و شورای حقوق بشر این سازمان به منظور محکوم کردن نقض‌های جاری حقوق بشر ارتکابی از سوی رژیم ایران و ایجاد سازوکاری که بر اساس آن شورای امنیت قادر به نظارت بر چنین مواردی باشد، اقدام نماید.»

این قطعنامه می‌گوید ایران با محدود کردن آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز و همچنین آزادی اندیشه و بیان از جمله تعطیلی رسانه‌ها، بازداشت روزنامه‌نگاران و اعمال سانسور بر رسانه‌های آن‌لاین از جمله وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها، مکررا حقوق شهروندان ایرانی را نقض کرده است.نمایندگان مجلس آمریکا ضمن اعلام همبستگی با «مردم ایران در اعتراض‌های قانونی و مسالمت‌آمیز علیه یک رژیم ... و ...»، از «تمامی دولت‌ها و نهادهای مردم‌سالار» خواستند از حق مردم ایران برای زندگی در یک جامعه آزاد «آشکارا حمایت» کنند.

در این قطعنامه از جمهوری اسلامی خواسته شده تا به «تکالیف بین‌المللی خود در قبال حقوق بشر و آزادی‌های مدنی، از جمله آزادی تجمعات، آزادی بیان و آزادی مطبوعات پایبند باشد». نمایندگان مجلس آمریکا از دولت این کشور خواستند «به مردم ایران برای داشتن دسترسی آزاد و بی‌محدودیت به اینترنت» کمک کنند. در همین راستا، از شرکت‌ها خواسته شده درخواست‌های جمهوری اسلامی را برای قطع دسترسی مردم ایران از شبکه‌های اجتماعی رد کنند. در این قطعنامه همچنین آمده است: «مجلس نمایندگان از حق دگراندیشان ایرانی برای تجمع بدون واهمه از آزار و اذیت و خشونت چه در ایران چه در خارج حمایت می‌کند.»

انتقاد آمریکا از "هم‌شکل" بودن همه نامزدهای انتخاباتی ایران
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان انتقاد کرد. مورگان اورتگاس، در پیامی توییتری به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشت: «شورای نگهبان که اعضای آن منصوب خامنه‌ای هستند، اغلب نامزدهای انتخابات مجلس ایران را رد صلاحیت کرده است. بی‌جهت نیست که همه نامزدهای باقیمانده هم‌شکلند.»