به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۱ ساعت ۲۰:۰۵
چند خبر علمی

آیا ماسک‌ها ویروس کرونا را از شما دور می‌کنند؟

گروه علمی: موضوعات این هفته تازه‌های پزشکی: آیا ماسک‌ها ویروس کرونا را از شما دور می‌کنند؟ استرس؛ چطور موها را سفید می‌کند؟ خوابیدن به پهلو؛ بهترین وضعیت برای سلامت مغز. سالم‌ترین دانه‌های کره زمین را هر روز بخورید.

آیا ماسک‌ها ویروس کرونا را از شما دور می‌کنند؟
به گزارش دویچه وله، در بسیاری از شهرهای آسیایی برای محافظت در برابر ویروس کرونا،‌ ماسک‌های صورت در دسترس ساکنان قرار گرفته، ‌اما آیا ماسک‌ها مانع ابتلا به ویروس می‌شوند؟ به گزارش نیوساینتیست؛ ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می‌شود و افراد را مبتلا می‌کند بنابراین معقول است که دهان و بینی پوشانده شوند. دو نوع اصلی از ماسک‌ها برای این کار قابل استفاده است: یک نوع، ماسک جراحی استاندارد است - نوعی که توسط جراحان در حین عمل جراحی پوشیده می‌شود. این ماسک‌ها برای جلوگیری از استنشاق قطرات مایع طراحی شده‌اند و احتمال انتقال ویروس از شخصی به شخص دیگر را کاهش می‌دهد اما این ماسک‌ها محافظت کاملی در برابر ویروس‌های موجود در هوا ایجاد نمی‌کنند. چون به‌طور کامل بینی و دهان را نمی‌پوشانند و ذرات، بخصوص انواع بسیار ریز آنها هنوز هم می‌توانند وارد سیستم تنفسی شوند. این ماسک‌ها همچنین قادر به پوشاندن چشم‌ها نیستند اما سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که کلیه کارمندان مراقبت‌های بهداشتی که افراد مبتلا به ویروس را درمان می‌کنند، ماسک‌های جراحی را به همراه دستکش، عینک و لباس بپوشند. تصور می‌شود که ماسک‌های جراحی در محیط بالینی موثرتر هستند زیرا با سایر تجهیزات محافظتی و اقدامات بهداشتی دقیق همراهند. ماسک‌های جراحی مرتب تعویض می‌شوند و طوری طراحی نشده‌اند که بیش از یک بار مورد استفاده قرار گیرند. اما ماسک‌های تنفسی N95 محافظت بیشتری دارند. چنین ماسک‌هایی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که از ورود ذرات کوچک به بینی و دهان جلوگیری کنند. با این حال،‌ به گفته متخصصان بیماری‌های عفونی رعایت بهداشت دست و صورت بسیار مهم‌تر و پراهمیت‌تر از بکارگیری انواع ماسک است. با رعایت چند نکته بهداشتی ساده می‌توان خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش داد. کافی است دستان خود را مرتب با صابون بشویید، دهان و بینی خود را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانید، گوشت و تخم مرغ را کاملا بپزید، از تماس با افرادی که علائمی شبیه آنفلوآنزا دارند و همچنین از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید.

استرس؛ چطور موها را سفید می‌کند؟
محققان بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن هفته گذشته در مجله Nature منتشر شد،‌ یک معمای بیولوژیکی را حل کرده و نشان داده‌اند که استرس چطور باعث تغییر رنگ موها می‌شود؟ به گزارش ساینس دیلی از نتایج این تحقیق، دانشمندان دانشگاه هاروارد با بررسی تاثیر اضطراب روی موش‌ها برای اولین‌بار به‌طور دقیق توضیح داده‌اند که استرس حاد باعث آسیب دائمی به سلول‌های بنیادی تولیدکننده ملانوسیت‌ها می‌شود. ملانوسیت‌ها سلول‌های تخصصی هستند که در ریشه هر تار مو وجود دارند و باعث ایجاد رنگ‌های قهوه‌ای، سیاه، قرمز و زرد موها و پوست می‌شوند.  به گفته محققان،‌ استرس حاد باعث فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک و آزاد شدن نوراپی‌نفرین می‌شود. این وضعیت باعث از بین رفتن سلول‌های بنیادی تولیدکننده ملانوسیت‌ها و سفید شدن موها می‌شود. با این حال از بین رفتن ملانوسیت‌ها تنها به دلیل استرس نیست. ژنتیک و افزایش سن در بروز این اتفاق دخیلند و متاسفانه هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. علاوه بر استرس،‌ استعمال دخانیات نیز عامل سفید شدن موها است. کمبود ویتامین ب ۱۲، کمبود روی و آهن و همچنین "استرس اکسیداتیو" باعث سفید شدن موها می‌شود. این استرس ناشی از عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن است که می‌تواند به DNA آسیب برساند. با این اوصاف به گفته محققان برای تاخیر در سفید شدن موها، ‌شما نیاز به تغییراتی در سبک زندگی خود دارید. این تغییرات شامل مصرف یک رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا۳ از جمله گردو و ماهی‌های چرب، اجتناب از قرارگیری طولانی‌مدت در معرض اشعه ماورای بنفش و مصرف ویتامین ب ۱۲ و مکمل‌های ویتامین ب ۶ است. در نهایت محققان تاکید می‌کنند پی بردن به این که بافت‌های بدن چگونه تحت استرس حاد تغییر می‌کنند، نخستین گام مهم برای یافتن درمانی برای استرس و جلوگیری از تاثیرات ویرانگر آن است.

خوابیدن به پهلو؛ بهترین وضعیت برای سلامت مغز
مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه استونی بروک انجام شده،‌ نشان می‌دهد که وضعیت خوابیدن چطور می‌تواند بر سلامت مغز تاثیر بگذارد. به گزارش تودی؛ به گفته محققان، ‌خوابیدن به پهلو،‌ بخصوص پهلوی چپ، باعث از بین رفتن آمیلوئید بتا در مغز شده و به خلاص شدن مغز از زباله‌هایی كه در ساعات بیداری در آن جمع می‌شوند، كمك می‌كند. خوابیدن به پهلو،‌ بهترین وضعیت خواب برای پیشگیری از آلزایمر و پارکینسون و سایر بیماری‌های مغزی است. همچنین خوابیدن به پهلو راه‌های هوایی را باز کرده و جریان هوا را بهبود می‌بخشد. خوابیدن به پهلوی چپ به زنان باردار نیز توصیه می‌شود چون این وضعیت باعث افزایش جریان خون به رحم می‌گردد. این روش خوابیدن،‌ راه مناسبی برای جلوگیری از خر و پف شبانه است، فرایند هضم مواد غذایی را بهبود بخشیده و سوزش سر دل را از بین می‌برد. به گفته متخصصان اختلالات خواب، انواع موقعیت‌های خواب فواید خود را دارند و کسانی که هیچ بیماری خاصی ندارند،‌ می‌توانند این موقعیت‌ها را امتحان کنند. اما ‌کسانی که مبتلا به آپنه انسدادی خواب (وقفه تنفسی در خواب) هستند و یا با کمردردهای مزمن دست و پنجه نرم می‌کنند، باید از خوابیدن به پشت خودداری کنند. همچنین کسانی که دچار مشکلات تنفسی هستند،‌ نباید به هیچ‌وجه روی شکم بخوابند. این وضعیت خواب باعث بروز گردن‌درد و کمردرد نیز می‌شود. خوابیدن روی شکم می‌تواند باعث بروکسیزم (دندان‌قروچه) و درد در ناحیه فک یا سردرد شود.

سالم‌ترین دانه‌های کره زمین را هر روز بخورید
دانه‌ها بخش جدایی‌ناپذیر رژیم‌های غذایی سالم و سرشار از فیبر،‌ پروتئین، آنتی‌اکسیدان‌ها،‌ ویتامین‌ها، املاح معدنی و مواد شیمیایی گیاهی هستند. به گزارش هلث لاین؛ این نکته ثابت شده که مصرف برخی دانه‌ها به دلیل وجود چربی‌های غیراشباع در آنها،‌ باعث کاهش قند خون،‌ فشار خون و کلسترول می‌شود. متخصصان تغذیه مصرف برخی از سالم‌ترین دانه‌های سیاره زمین را به افرادی که از طریق رژیم‌های غذایی به دنبال ارتقای کیفیت سلامت خود هستند،‌ توصیه کرده‌اند. دانه‌های کتان یکی از این گزینه‌ها است. بذر کتان منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا۳ بخصوص اسید آلفالینولنیک است و مقادیر زیادی منیزیم و ویتامین ب۱ به بدن می‌رساند. پلی‌فنول‌های موجود در این دانه به ویژه لیگنان، به کاهش کلسترول کمک می‌کند. دانه‌های چیا نیز خاصیتی شبیه به دانه کتان دارند. تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند خوردن دانه چیا می‌تواند باعث افزایش ALA در خون شود؛ یک اسید چرب امگا۳ که می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. مصرف دانه‌های چیا بخصوص به بیماران دیابتی و مبتلایان به بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود. دانه‌های کنف یا شاهدانه نیز منبع عالی پروتئین‌های گیاهی هستند و اسیدآمینه‌های ضروری را که بدن شما قادر به ساخت آنها نیست، تامین می‌کنند. شاهدانه را روزانه مصرف کنید چون این دانه‌ها علائم اگزما،‌ خارش و خشکی پوست را برطرف می‌کنند. دانه کنجد توسط باکتری‌های روده به نوع دیگری از لینگان به نام انترولاکتون تبدیل می‌شود. انترولاکتون می‌تواند مانند هورمون جنسی استروژن عمل کند. سطح پایین این هورمون در بدن با بیماری‌های قلبی و سرطان پستان همراه است. دانه‌های کدو تنبل را فراموش نکنید. این دانه‌ها سرشار از مواد شیمیایی گیاهی هستند که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کنند. مصرف این دانه‌ها درست مانند دانه‌های آفتابگردان،‌ خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد و از سنگ کلیه و سنگ مثانه پیشگیری می‌کند. مصرف دانه کدو تنبل کیفیت زندگی را برای مردان مبتلا به بزرگی پروستات بهبود می‌بخشد.
برچسب ها: ویروس کرونا