به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۲ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۱۹۷۸۴۷

تیم ملی والیبال بانوان در حصار مشکلات

گروه ورزشی: «همه انتظار کسب سهمیه از تیم ملی والیبال بانوان برای المپیک ۲۰۲۰ را داشتند. این تیم در جایگاه هفتم آسیا قرار دارد. تیمی که نه مسابقات تدارکاتی داشته و نه در اردویی شرکت کرده است، چطور می‌تواند برای المپیک سهمیه بگیرد. هیچ کس از مشکلات و کمبودهای تیم ملی والیبال بانوان اطلاعی ندارد.» این‌ها بخشی از صحبت‌های سرمربی تیم ملی والیبال بانوان است.
تیم ملی والیبال بانوان در حصار مشکلات
مشکلات تیم ملی والیبال بانوان فراوان است. البته این مشکلات فقط مربوط به این ورزش نمی‌شود. همه رشته‌های ورزشی منصوب به بانوان با محدودیت‌ها و مشکلاتی از قبیل نبود اسپانسر، پخش نشدن مسابقه‌های ورزشی و بی‌توجهی برخی مسئولان به ورزش بانوان مواجه است.امسال با تغییر و تحولاتی که در فدراسیون والیبال به وجود آمد و محمدرضا داورزنی به عنوان رئیس فدراسیون والیبال انتخاب شد؛ تا حدودی اوضاع تیم والیبال بانوان رو به بهبود و امیدواری است.در زمانی که بیشتر تیم‌ها خود را برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ آماده می‌کردند، هنوز خبری از تشکیل تیم ملی والیبال بانوان نبود. تا این‌که بعد از انتخاب رئیس جدید فدراسیون و با تلاش‌های میترا شعبانیان، سرمربی تیم ملی والیبال بانوان تیمی متشکل از جوانان و امید تشکیل شد. بلافاصله برای آنها اردو برگزار کردند و مدتی نگذشت که برای رقابت‌های انتخابی والیبال المپیک در قاره آسیا در تاریخ ۱۷ دی ماه به تایلند اعزام شدند. تیم ملی والیبال ایران که با ترکیبی جوان راهی این مسابقات شده بود، در پایان مرحله گروهی با ۳ شکست و یک امتیاز در رده چهارم جدول رده بندی گروه دوم قرار گرفت. مسلم است در چنین شرایطی در برابر تیم‌هایی که از مدت‌ها قبل یعنی از المپیک ۲۰۱۶ شروع به برنامه‌ریزی برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ کردند؛ این تیم هر چقدر هم با استعداد و جوان باشد نمی‌تواند موفق ظاهر شود. در این رقابت‌های تدارکاتی کره جنوبی توانست قهرمان شود. البته این کم لطفی در حق والیبال بانوان وجود دارد آنها هر برنامه‌ریزی بخواهند برای بانوان انجام دهند با محدودیت روبرو می‌شوند. تیم ملی والیبال بانوان در حال حاضر تیمی جوان است و نیاز به حمایت دارد.

به گفته شعبانیان تا زمانی که والیبالیست‌های نوجوان‌مان در اردوهای ملی تکنیک آموزش می‌بینند و رفع اشکال می‌شوند، والیبال بانوان پیشرفت نمی‌کند. توجه به بخش پایه به عنوان راهکاری برای پیشرفت بانوان در این رشته است. اما در تیم والیبال مردان این اتفاق رخ نمی‌دهد. اگر همان برنامه‌ریزی و بودجه‌ای که صرف تیم مردان می‌شود برای بانوان هزینه کنند تحول بزرگی در والیبال بانوان رخ خواهد داد. در والیبال مردان هر بازیکنی آسیب ببیند پشتوانه و جایگزین دارد اما در والیبال بانوان این امکان وجود ندارد.وی معتقد است باید به تیم‌های نوجوان و جوان اهمیت بیشتری دهیم چرا که نیاز به بهبود تکنیک و افزایش میانگین قدی بازیکنان داریم. این دو مورد عاملی است که اگر به طور ویژه به آن نگاه کنیم می‌توانیم مسیر پیشرفت والیبال بانوان را فراهم کنیم.به گفته مشاور فنی تیم ملی والیبال بانوان زمانی‌ که هدف ویژه داشته باشیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم، می‌توانیم کم‌کاری‌ها و کارهای ضروری که باید انجام می‌شد اما نشد را ارزیابی کنیم.  تیم ملی بایستی در طول سال در تعداد زیادی تورنمنت بین‌المللی حضور داشته باشد. همان‌طور که تیم‌های تایلند، ژاپن و کره جنوبی پیش از آغاز قهرمانی آسیا در بیش از ۲۰ مسابقه حضور داشته‌اند.سرمربی تیم ملی والیبال بانوان در این شرایط باز هم امیدوار است که آینده درخشانی در انتظار تیم نوپای والیبال بانوان است: در گذشته فقط ۱۴ یا ۱۵ نفر در تیم ملی بودند اما در حال حاضر ۲۶ بازیکن خوب و تازه نفس داریم. بازیکنانی چون نگین شیرزادی، الهه پورصالح پشت خط زن یا مدافع مسابقات هانیه محتشمی و دیگر بازیکنان تیم می‌توانند در آینده نام تیم ایران را در والیبال زبانزد کنند.
مرجع : همشهری آنلاین