به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۱۹۸۱۵

قاچاق۷۰هزار شیء ایرانی​به کشورهمسایه

گروه فرهنگ وهنر: قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: ظرف ۶ سال گذشته، ۷۰ هزار شیء ایرانی به یک کشور همسایه قاچاق و جذب شده است.
قاچاق۷۰هزار شیء ایرانی​به کشورهمسایه
 مهدی حجت در برنامه تلویزیونی 1.618 درباره ماجرای جام شیردالی که از آمریکا به ایران برگردانده شد، اظهار داشت: در کشور همسایه ما ظرف 6 سال گذشته 70 هزار شیء ایرانی قاچاق و جذب شده و در موزه‌هایشان قرار دارد. حالا بعضی ها چنان، نگران جام شیردال هستند که اصل است یا فرع. اصلاً موضوعیت ندارد. آن کسانی که شیردال را گرفتند گفتند از گمرک گرفتیم و هر شیئی هم که از حفاری به دست نیاید بحث واقعی یا مجازی بودن آن مطرح است. جام شیردال به عنوان سمبل مراودات به ایران داده شد ما هم گفتیم دندان اسب پیشکشی را نمی‌شمریم. آنها داعیه ابن را نداشتند که این اصل است.

کنکاش در جام شیردال جنبه «سیاسی» دارد
وی تأکید کرد: کنکاش کردن روی موضوع جام شیردال بیشتر جنبه سیاسی دارد تا فرهنگی خودم اعتنایی به این حرف‌ها نمی‌کنم. معاون میراث فرهنگی کشور گفت: آنها گفتند 10 سال است که این شیء را در گمرک نگه داشته بودند شاید خودشان اشراف به حقیقی یا مجازی بودن آن نداشتند بیشتر رابطه فرهنگی دو ملت مدنظر بوده است. البته نمونه‌ شبیه این را نداشته‌ایم که 3 ریتون روی یک شیردال قرار گرفته باشد. قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: جنبه‌های سیاسی بحث شیردال خیلی به سازمان میراث فرهنگی مربوط نیست.

اصراری به آوردن الواح هخامنشی از آمریکا نداریم!
حجت درباره موضوع بازگرداندن الواح هخامنشی از آمریکا به ایران نیز اظهار داشت: مسئله اصلی الواح هخامنشی بازگشت آنها به ایران نیست. حدود 70 سال پیش این الواح چون امکان خوانده شدن اطلاعات آن وجود نداشت به موسسه شرق شناسی شیکاگو ارسال شد مطالعات وسیعی انجام شده و تعدادی از الواح به ایران برگشت. الان هم مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو آمادگی دارد الواح را برگرداند ولی گرفتاری به وجود آمده است. وی افزود: فردی ادعای حقوقی نسبت به الواح دارد که باعث شده الواح در دادگاه آمریکا توقیف بمانند و نتوانیم آنها را برگردانیم ما هیچ اختلاف‌نظری با مؤسسه شرق شناسی شیکاگو نداریم آنها اصراری بر نگهداشتن الواح ندارند ما هم اصراری بر آوردن آن نداریم. معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: این الواح نه فروختنی است و نه کسی خریدار آنها است باید مطلب حقوقی آن حل شود بعد تصمیم‌گیری می‌شود که دست ما باشد یا دست آنها باشد و چطور زمینه های علمی آن فراهم شود.

در دولت تدبیر و امید به من گفتند که بچه ات یتیم مانده بیا از آن پرستاری کن!
حجت با توجه به اینکه نخستین رئیس سازمان میراث فرهنگی بوده است درباره ارزیابی خود از وضعیت فعلی سازمان تصریح کرد: دولت تدبیر و امید پس از اینکه روی کار آمد به من گفتند بچه‌ات یتیم مانده بیا از آن سرپرستی کن! در طول این زمانها سازمان میراث فرهنگی فراز و نشیب های زیادی داشته گاهی ماهیت عملکردش به خوبی فهمیده نمی شد، در دوره‌ای فرزندخوانده‌ای بوده که در محل توجه جدی قرار نداشته و در برخی زمان‌ها نیز محل حرکات سیاسی بوده و نوسانات زیادی داشته امروز باید به طور جدی نواقص آن را برطرف کنیم. وی افزود: سه موضوع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نحو نامطلوبی در کنار هم قرار گرفتند که باید تغییر تشکیلاتی پیدا کنند. فقط اینها را به هم چسبانده‌اند. پرسنل ما نیز وضع خوبی ندارند، مرکز آموزشی میراث هم که نزدیک به تعطیلی بوده باید مجدداً احیا شود.

صلح بر اثر آشنایی ایجاد می شود آدم شناخت نداشته باشد دشمنی می کند
وی درباره تناقض صحبتهایش در خصوص سیاسی نشدن سازمان میراث فرهنگی با اظهارات نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی مبنی بر اینکه میراث فرهنگی پنجره‌ای برای رسیدن به صلح است، گفت: صلح در اثر آشنایی ایجاد می‌شود آدم وقتی نمی‌شناسد، می‌ترسد و دشمنی می‌کند شناسایی مقدمه صلح است وقتی بین ملت‌ها آشنایی نباشد به نوعی دوری و غریبگی ایجاد می‌شود و دشمنی به وجود می‌آید. ارتباط فرهنگی بین ملت‌ها می‌شود از راه شناسایی میراث فرهنگی و معرفی آن اتفاق بیفتد.

پیشنهاد ایران بعد از ماجرای چوگان: کلاً ثبت میراث ناملموس به نام یک کشور از بین برود
قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره ثبت جهانی چوگان به نام کشور آذربایجان در یونسکو نیز اظهار داشت:این کار را غیرمعقول می‌دانیم اینکه یک کشور، بازی که در سایر کشورها زنده است را به نام خود ثبت کند از جهت فرهنگی کار درستی نیست. موضوع را با یونسکو مطرح کرده‌ایم و از پیگیری دست بر نخواهیم داشت.حجت ادامه داد: از سوی دیگر هدف یونسکو با ثبت‌های جهانی ایجاد صلح جهانی است. وقتی می‌توان میراثی را به ثبت جهانی رساند چرا به نام یک کشور ثبت باید بشود که دشمنی بین کشورهای همسایه ایجاد کند راه حل ساده‌ای برای آن وجود دارد می‌شود میراث ناملموس ثبت جهانی شود اما نه به نام یک کشور بلکه به یونسکو پیشنهاد خواهیم داد که ثبت به نام یک کشور برای مواریث ناملموس از بین برود چرا که یک کشور به نام خودش چیزی را ثبت می‌کند که دیگران از آن ناراحت می‌شوند.

گزارش بنای جدید پارسه به دستم نرسیده است
حجت درباره کشف بنای جدید در پارسه گفت: محوطه پارسه بسیار ارزشمند، کهنسال و پر از غنای فرهنگی است در هر نقطه از آنجا حفاران ممکن است با آثار بی‌بدیلی مواجه شوند اما چون هنوز گزارش رسمی این حفاری به دست بنده نرسیده است ابتدا باید اطلاعات را بگیرم و سپس اعلام کنم.

دوستانم بیشتر احوالم را می پرسند!
وی درباره اینکه این روزها با بازگشت وی به سازمان میراث فرهنگی، دوستانش بیشتر راجع به چه موضوعی از وی سوال می پرسند گفت: بیشتر احوالم را می پرسند چون کار سنگین و مشکلی است. رسالت سازمان میراث فرهنگی، تامین ریشه های رشد فرهنگ جامعه است، مجموعه محصولات فرهنگی ما که در جامعه تولید می شوند میوه های درختی هستند که میراث فرهنگی ریشه آنهاست. معاون میراث فرهنگی کشور بر نقش رسانه ها و سازمانهای مردم نهاد نیز در پیشبرد اهداف سازمان میراث فرهنگی تأکید کرد.
مرجع : فارس