به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۴۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۱۹۸۳۷
در کمیسیون برنامه وبودجه مجلس؛

حذف‌3دهک‌ پردرآمد ازدریافت‌ یارانه تصویب‌ نشد

گروه اقتصادي: سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که سقف عمومی بودجه دولت با اصلاح قانون بودجه از 210هزار میلیارد تومان به 171 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد گفت که موضوع حذف سه دهک پردرآمد جامعه از دریافت یارانه نقدی تا پایان سال 92 منتفی شده است و قانون هدفمندی به روال فعلی اجرایی می‌شود.
حذف‌3دهک‌ پردرآمد ازدریافت‌ یارانه تصویب‌ نشد
به گزارش ایسنا، غلامرضا کاتب در حاشیه جلسه علنی امروز در جمع خبرنگاران در تشریح مصوبه مجلس در مورد لایحه اصلاح بودجه 92 گفت: سقف بودجه عمومی دولت از 210 هزار میلیارد تومان به 171 هزار میلیارد تومان تبدیل شد یعنی با اصلاح قانون بودجه، سقف عمومی بودجه دولت 39 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. وی افزود: دولت در لایحه اصلاحیه پیشنهاد کاهش سقف 60 هزار میلیارد تومان را به مجلس داده بود که با این وضعیت سقف عمومی بودجه دولت 153 هزار میلیارد تومان می‌شد اما مجلس تصویب کرد که سقف بودجه عمومی دولت 171 هزار میلیارد تومان باشد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین به موضوع پیشنهاد این کمیسیون در مورد حذف سه دهک بالای جامعه از دریافت یارانه نقدی اشاره و اظهار کرد: کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد حذف 30 درصد افراد پردرآمد جامعه از دریافت یارانه نقدی را مطرح کرد. اما در جلسه امروز تمام بندهای الحاقی به لایحه بودجه 92 رای نیاورد و تصویب نشد این بدان معنا است که بحث حذف سه دهک پردرآمد جامعه یا همان 30 درصد از دریافت یارانه نقدی تصویب نشد. در نتیجه ما چیزی تحت عنوان حذف 30 درصد از افراد جامعه از دریافت یارانه نقدی نداریم.

کاتب تاکید کرد: تا پایان سال 92 همان قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا خواهد شد حال این سوال مطرح است آیا دولت اختیار حذف دهک‌های بالای جامعه از دریافت یارانه نقدی را دارد یا خیر؟ دولت طبق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اختیار دارد و می‌تواند میزان پرداخت یارانه نقدی به بخشی از اقشار با درآمد بالا را کم کند چون میزان پرداخت یارانه نقدی از اختیارات دولت است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه یادآور شد: چون دولت اطلاعات و ساز و کار کامل برای انجام این پروسه را ندارد، خود دولت نیز در این رابطه تا پایان سال 92 اقدامی نخواهد کرد. سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه به سایر اصلاحات انجام شده در قانون مصوب لایحه اصلاح بودجه سال 92 اشاره و اظهار کرد: طبق قانون سیاست‌های اصل 44 باید 20 درصد از فروش منابع نفت به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود که مجلس در قانون بودجه مصوب کرده بود که 26 درصد از محل فروش منابع نفتی به حساب صندوق واریز شود به همین دلیل دولت در لایحه اصلاحیه درخواست کرده بود که 6 درصد مازاد از واریزی به صندوق برای طرح‌های تملک دارایی هزینه شود.

وی افزود: مجلس به این پیشنهاد دولت رای نداد و تصویب کرد که این 6 درصد صندوق توسعه ملی به عنوان سپرده نزد بانکهای دولتی پس‌انداز شود تا بانکها دو برابر مبلغ سپرده را به عنوان تسهیلات فاینانس داخلی یا خارجی به دولت برای تکمیل طرح‌های تملک دارایی بدهد که تضمین بازپرداخت نیز با خود دولت است. مجلس با این راهکار به دولت کمک کرد تا دوبرابر مبلغ درخواستی‌اش را از بانکها وام بگیرد تا تحت عنوان فاینانس داخلی در اختیار طرح‌های تملک دارایی بدهد پولی که صرف تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خواهد شد این بزرگترین کار است که مجلس برای اتمام طرح‌های تملک دارایی کرده است.

سخنگوی کمیسیون برنامه وبودجه مجلس همچنین به مصوبه دیگر مجلس در مورد اجازه به دولت برای جابه‌جایی اعتبارات جهت تامین هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر حقوق و مزایا اشاره واظهار کرد: در لایحه بودجه 92 میزان افزایش حقوق کارکنان 20 درصد پیش‌بینی شده بود اما مصوبه هیات وزیران دولت دهم این میزان افزایش حقوق و مزایا را تعیین کرد. در این شرایط دولت نمی تواند حقوق و مزایا کارکنان را با سقف افزایش 20 درصدی پرداخت کند به همین دلیل از مجلس مجوز خواست تا اعتبارات را برای تامین هزینه های اجتناب‌ناپذیری پرسنلی جابه‌جا کند.

کاتب افزود: مجلس اجازه جابه‌جایی بیشتر از 10 درصد اعتبارات را به دولت داد تا بتواند کسری اعتبارات دستگاه‌های اجرایی برای تامین حقوق و مزایا را جبران کند کسری که به دلیل مصوبه هیات وزیرا ن در دولت دهم مبنی بر افزایش حقوق و مزایا 25 درصدی به وجود آمده است که برخلاف قانون بودجه 92 در مورد افزایش 20 درصدی است.

سخنگوی کمیسیون برنامه وبودجه مجلس همچنین گفت: دولت در لایحه اصلاح بودجه تقاضا کرده بود که اجازه جابه‌جایی اعتبارات بیشتر از 10 درصد برای اجرای طرح‌های تملک دارایی را داشته باشد که مجلس تصویب کرد دولت برای 15 درصد از پروژه‌های عمرانی اجازه جابه‌جایی تا سقف 20 درصد را داشته باشد و مابقی پروژه‌ها می‌تواند اعتبارات را بیشتر از 20 درصد یعنی حتی تا 100 درصد جابه ‌جا کند.

بي نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۲:۳۸
مبلغ ملاك عمل دولت محترم براي حذف يارانه از سه دهك بر اساس پول رايج ايران چقدر است؟ (161335)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۳:۰۷
این مجلس از جان این دولت چه می خواهد مجلس می ترسد جز این سه دهک باشد؟ چرا به فکر این مملکت نیست؟ ایا اینان به خدا و پیغمبر اعتقاد ندارند؟
دیگر بس نیست ؟با این کارهایشان مملکت را به لب پرتگاه کشانده اند؟ مگر خودشان جوان ندارند ؟ ولی اینگار اصلا به ان دنیا اعتقاد ندارند؟و اگر های دیگر.... اما کو گوش شنوا ... ولی اینگار وجدان رخت بر بسته است
کمی هم در خلوت خود با وجدانتان خلوت کنید.اگر باشد./ (161976)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۲:۴۰
من يك كارمند و از اقشار كم درامد كشور هستم ولي با اين وجود معتقدم تمامي افرادي كه يك كشور زندگي ميكنند و مليت آن كشور را دارا مي باشند و در تمامي موضوعات كشور چه در زمان جنگ و چه الان با هم شريك هستند بايد بطور مساوي از بسته هاي حمايتي دولت برخوردار شوند حذف يارانه پر درامدها و پرداخت به اقشار كم درامد فقط فرهنگ گدايي را در كشور رواج داده و اقشار كم درامد را از فعاليت اقتصادي و بهبود معيشت خود باز ميدارد كه مبادا يارانه انها قطع شود (161338)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۷:۳۴
عزیزم روحان میگه بودجه نداریم.
حال کسی که ماهیانه دو سه میلیون درامدشه،به این یارانه که اصلا نیازی نداره.
اینجوری فرهنگ صرفه جویی رواج پیدا میکنه (161627)
kave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۷:۵۷
آفرین گل گفتی
..اما واقعا این ثروتمندان ماهی 45000 تومان چه دردیشونو دعوا میکنه که میگیرن (161659)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۹:۴۴
قرار نیست به اونها کمک بیشتر بشه
اتفاقا خیلی خوبه واسه ثروتمندها قطع بشه
با 45 هزار تومن هیچکس کارش جلو نمیفته
ولی اگر هر ماه واسه 5 میلیون آدم رو ندهند میشه باهاش یه کارخونه زد و 30 40 نفر رو از بیکاری درآورد
اتفاقا دادن اون باعث گدا پروری شده (161751)
حديث
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۲:۴۴
چه جالب كه اين تصويب نشد ولي ازدواج با فرزند خوانده اينقدر راهت تصويب شد واقعا مجلس فعالي داريم هرچي به نفعشونه تصويب ......... مي كنن يا نمي كنن (161342)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۵:۱۶
منظورت (راحت )دیگه (161502)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۹:۵۲
عزیزم قبلا میتونستی با فرزند خوانده ازدواج کنی خیلی هم راحت و هیچکس باهات کاری نداشت

اتفاقا مجلس این کار رو واسه اینکه سوئ استفاده کمتر بشه تصویب کرد

از این به بعد واسه ازدواج ""حکم دادگاه"" لازمه و به نحوی باید تو دادگاه ثابت بشه که این ازدواج واسه سوئ استفاده و یا به زور نیست و فقط به خاطر روابط محرمیته

این در راستای حمایت از کودکان بود و واقعا کار خوبی بود و جلوی خیلی سوئ استفاده ها رو گرفت

اصلا میدونی قوانین بچه گرفتن چیه ؟؟؟؟
خیلی سخت تر از ازدواجه
مگه طرف مغز خر خورده بره بچه بگیره باهاش ازدواج کنه میره یه دفعه ازدواج میکنه و تو این بی شوهری هم خیلی راحت میتونه گیر بیاره

اصلا میدونی فرزندخوانده بعد از بلوغ به پدر و مادرشون محرم نیستن؟؟؟؟
باید به صورتی این محرمیت بوجود بیاد که اگر بچه تو سنین کودکی نباشه چاره ای جز ازدواج نیست
قبلا خیلی راحت ازدواج میکردن الان سخت تر شده
اگر نمیدونی و فقط تیتر مطالب رو میخونی چرا اظهار نظر میکنی؟؟؟؟ (161759)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۱۷
ای مجلس: ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان. (161370)
^ـ^
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۲۷
این پول بیت المال و به همه تعلق میگیره ربطی به ثروت شخص نداره بعدم این پول به قول اون بابا حلال بدین مردم استفاده میکنن :دی (161391)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۲۸
بیچاره مردم که نمیدونن تکلیفشون چیه و به چه سازی باید برقصن. (161392)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۳۶
پ ن پ میخواست تصویب هم بشه:)
وقتی که همشون جزء اون سه دهک هستن (161402)
kave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۷:۵۷
کاملا موافقم (161660)
یاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۳:۵۰
دوستان عزیز
این یارانه ای که به شما داده میشه صدقه نیست که حذف کردن اون مجاز باشه !!!

این یارانه در ازای همون حق مردم از دارایی های این کشور هستش که بجای اینکه دولت یارانه رو به تولید کنندگان بده مستقیما به خود مردم میده... بعبارتی این یارانه حق تک تک افراد این جامعه ست .. اعم از غنی و فقیر !!!

حذف یارانه حتی یک نفر حرام و کاملا غیر قانونی است ... (161412)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۴:۲۹
حال داری ها .مخاطبان این سایت منتظره اعلام نظره اوباما هستند .منطق ندارن که (161456)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۲۰:۱۸
واقعا شما همونهایی هستید که ادعای فقزو بیکاریتون میشه بعد به این نظر + دادی؟؟؟
شما طرفدارهای اصلاحات و روحانی و منتقد محمود و گداپروریش هستید؟؟؟

عزیز دل اولا 45 تومن واسه فقیرش هیچی نیست چه برسه به غنی
قراره قطع بکنن و شاید بتونن یه کاخونه ای بزنن و ملت برن سر کار و 4 نفر مث من و تو از بیکاری دربیاییم

آقا من تو شهریه دانشگاه ام به خدا موندم و مستاجریم و مطمئنا از ما حذف نمیشد یارانه ولی مثل اینکه پولدارها محتاج تر از من هستن
واسه من رو قطع کن بده به اونها (161778)
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ۱۸:۰۰
بنظرمن دولت نفت بفروشد و پولش رو تقسیم کنه بین مردم والله کشور بهتر اداره میشه مردم خودشون بهتر از این دولتها امور کشور رو میچرخانند (161661)